(16.20 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Dobré odpoledne i ode mě. Paní místopředsedkyně, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Vážený pane místopředsedo, vážení členové vlády, vážený pane ministře školství, i já bych ráda vystoupila k předložení tohoto zákona o mimořádném ředitelském volnu a mimořádném vzdělání distančním způsobem pro období epidemie onemocnění. Chtěla bych určitě poděkovat za předložení tohoto návrhu a řešení tohoto problému, ať už tady zaznívají reakce na distanční výuku, ale především na to, že ředitel dané školy bude moci vyhlásit deset dní ředitelské volno. A já bych v souvislosti s tím tady ráda otevřela otázku, a to je otázka, která si myslím, že s tím souvisí, a to je otázka ošetřovného. Ošetřovným se samozřejmě zabývá jiný zákon, ale v tuto chvíli se ošetřovné dotýká dětí do deseti let a myslím si, že pokud dojde i k prodloužení této doby a k tomu ředitelskému volnu, tak je otázka, a ráda bych tady otevřela právě diskusi na téma případného navýšení hranice nároku na ošetřovné tak, jak tomu bylo již v minulosti na určité období při jedné vlně covidu, kde se tato hranice navyšovala na určité období na věk třinácti let.

Ráda bych znala názor pana ministra školství. Trochu mě mrzí, že tady v tuto chvíli není pan ministr práce a sociálních věcí, do jehož kompetence daný zákon spadá. A zároveň bych i chtěla avizovat, že bych ráda, abychom tuto otázku tady otevřeli, a popřípadě, pokud bychom na ní našli nebo nenašli shodu, tak já přesto bych chtěla pak v podrobné rozpravě požádat, zda by bylo možné se touto otázkou zabývat a popřípadě v nějakém krátkém nebo nejkratším časovém úseku předložit novelu zákona, která by popřípadě v nějakém časovém rozmezí určila - nebo respektive navýšila - tu věkovou hranici tak, jako tomu bylo právě v minulosti při té jedné vlně, a to bylo na věk třináct let. Takže budu velmi ráda, pane ministře, pokud i vy se popřípadě k této věci vyjádříte. A já si myslím, že s tím hodně souvisí, a z regionů se v tuto chvíli signály ozývají tak, že si myslím, že i tuto otázku je v tuto chvíli namístě zde ji v tuto chvíli otevřít. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, paní místopředsedkyně. Další do debaty se hlásí - k faktické poznámce se hlásí pan poslanec Kasal. Pane poslanče, máte slovo k faktické poznámce.

 

Poslanec David Kasal: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych navázal na paní kolegyni, vaším prostřednictvím, a chtěl bych jenom říct zkušenost, že určitě je to nejenom o hranici toho věku, ale je řada dětí, které mohou mít patnáct let, můžou mít poruchu autistického spektra nebo další věci a mohou do této kategorie spadnout také. Takže pokud bychom potom uvažovali o navýšení té hranice, tak bych se přimlouval jenom o to, aby bylo myšleno i na tyto skupiny dětí, protože tam ten problém potom je výrazně větší.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: I já děkuji za dodržení času. Nikoho dalšího tady s faktickou poznámkou nemám přihlášeného, takže do řádné rozpravy je přihlášena paní poslankyně Renata Oulehlová. Paní poslankyně, v tuto chvíli vám předávám slovo.

 

Poslankyně Renata Oulehlová: Dobrý den, vážená paní předsedající, dobrý den, vážené kolegyně, vážení kolegové. Já jsem byla přihlášena do řádné rozpravy k tomuto tématu, mimořádnému ředitelskému volnu, o navýšení, s tím, že je to určitě výborný nástroj pro ředitele škol. Ale chtěla jsem upozornit na jeden problém, který díky paní předsedkyni už vlastně je v plénu, a je to to, že opravdu se na mě obracejí rodiče dětí, které chodí do čtvrté, do páté třídy, že nebudou mít nárok na ošetřovné. Chtěla bych se velice přimluvit za to, abychom těmto rodičům pomohli, protože dovolené tolik nemají, většinou je to narychlo a ti rodiče opravdu nedokážou zajistit péči o děti. Sama jsem matkou 12letého syna a vím, že když chodil do čtvrté, páté třídy, že bych byla hodně nervózní, kdybych ho musela nechat samotného doma. Takže jsem vás jenom o toto chtěla poprosit. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. To byla paní poslankyně Renata Oulehlová. Pořád jsme v obecné rozpravě, do které je řádně přihlášen pan poslanec Vladimír Zlínský. Poprosím ho, aby přišel k řečnickému pultu. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Vladimír Zlínský: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, vážené kolegyně a kolegové. Výjimečně nebudu kontroverzní, budu chválit. Tento zákon navrhuje, aby ředitelé škol mohli uplatnit deset dní ředitelského volna navíc pro případ epidemie covid-19, nebo případně deset dnů distanční výuky, což dává z mého pohledu ředitelům škol větší flexibilitu reagovat na konkrétní epidemiologickou situaci ve škole postižené pandemií covid-19. Je třeba udržet výuku žáků a studentů celorepublikově, plošně i v době současné vlny varianty omikron, aby se opět nepřistoupilo k plošným opatřením a lockdownům, které měly velmi negativní vliv na vzdělávání našich dětí.

Bohužel, pokud se týká dopadů pandemie covid-19 na české školství a naše děti, tak tento byl ve srovnání se zbytkem Evropy drtivý, jelikož naši žáci a studenti patřili mezi nejvíce postižené délkou uzavření škol. Žáci a studenti byli tím pádem během distanční výuky demotivovaní, frustrovaní a bylo dá se říci mimořádně nemožné udržet odpovídající kvalitu výuky. Dlouhodobá distanční výuka také prohloubila rozdíly mezi žáky, jelikož je závislá na rodinném zázemí, a úspěšnější studenti přece jen byli více motivováni pracovat i za těchto nepříznivých podmínek a spolupracovat s vyučujícím při distanční výuce. Bohužel, celkově upadla kvalita vzdělávání, jelikož soustředění a motivace žáků při distanční výuce progresivně klesá s její délkou, a to nemluvím úplně i o absenci výuky praktické, jejíž provozování je skrze distanční výuku mírně řečeno velmi problematické, řekl bych přímo nemožné. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP