(16.30 hodin)
(pokračuje Vladimír Zlínský)
Musím podotknout, že jsem měl osobní zkušenost, lépe řečeno, moje dvě dcery, které studují vysokou školu, v podstatě poslední závěrečné dva, tři roky během této pandemie, kdy tím byly dcery velmi postiženy hlavně z toho důvodu, že neměly kontakt s vyučujícími. I v těchto vyšších ročnících se klade mimořádný důraz na praktickou výuku a ta byla v podstatě úplně zrušena. Mladší dcera, která studuje molekulární biologii, tedy mohla docházet aspoň do laboratoře, kde spolupracovala na výzkumu, takže tím tak neutrpěla, ale starší dcera, která studuje strojní fakultu, tím utrpěla významně více.
Další věc, kterou musím říct, bylo velmi nepříznivé to, že často skládaly zkoušku on-line, což kvitovaly velmi nepříznivě, protože kontakt se zkoušejícím je nesmírně důležitý a během toho on-line to hodnotily tak, že je to velmi stresuje. Jediná výhoda, kterou jsem zaznamenal, byla ta, že děvčata, která někdy trávila spoustu času u počítače neproduktivní činností, dá se říct, že si tento pobyt u počítače mírně řečeno zprotivila, takže to bych ocenil jako jedinou výhodu této distanční výuky.
Uvedu pro zajímavost několik čísel. Kvůli mimořádným opatřením nenavštěvovalo školy přibližně 1,7 milionu žáků a studentů, z toho je nejvíce žáků základních škol, nebo bylo nejvíce žáků základních škol, kterých bylo přibližně 953 000. V důsledku výuky na dálku budou z většiny odborných škol, a jak jsem tady mluvil, i z těch vysokých, v budoucích letech vycházet absolventi s nedostatkem praxe. Praktická výuka ve středních školách v roce 2021 fungovala 92 dnů ze 188, tedy asi 52 % času. Proto podporujeme tento návrh zákona, který flexibilně řeší problémy s nemocnými a pozitivně testovanými žáky na lokální úrovni bez nutnosti plošných opatření. Účinek těchto plošných opatření z nedávné doby hodnotíme spíše jako kontraproduktivní a škodlivý i z hlediska porovnání pro a proti, tedy že spíše převažoval negativní vliv nad příznivým přínosem při potlačení jednotlivých vln pandemie onemocnění covid-19.
Samozřejmě si přejeme zrušení všech opatření na školách i v celé společnosti stejně, jako se to děje ve Velké Británii a Irsku po odeznění vrcholu vlny varianty omikron. Děkuji za pozornost.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane poslanče. To byl pan Vladimír Zlínský v obecné rozpravě. V tuto chvíli tady mám do obecné rozpravy přihlášenou paní poslankyni Evu Fialovou, poprosím ji, aby přišla k řečnickému pultu. Paní poslankyně, máte slovo.
Poslankyně Eva Fialová: Dobrý den, děkuji za slovo. V prvé řadě chci říci, že tento návrh kvituji, ale přesto budu mít k panu ministrovi několik otázek.
O mně je známo, že se hodně zajímám o vyloučené lokality, proto se chci zeptat, jakým způsobem byl tento návrh konzultován s řediteli škol v typických vyloučených lokalitách, protože z mé zkušenosti není nějakým způsobem distanční výuka úplně optimální. Jakým způsobem - jestli máte informace - jak moc jsou tyto školy vybaveny elektronizací, konektivitou a tak dále, protože bývá velký problém, že tyto rodiny nemají doma svoji vlastní wifi, svoje připojení na internet. Na druhou stranu zapůjčení nějakým způsobem notebooku je velice riskantní, říkám to úplně otevřeně.
A z minulých dob - distanční výuka neprobíhala zrovna ideálním způsobem, kdy si studenti chodili pro úkoly do školy. Určitý den je měli odevzdávat a měli se potkávat v určité hodiny, aby se nepotkávali, přičemž zajistit v těchto lokalitách, aby se děcka neviděla ani na ulici, je velice problematické. Jak to bude řešeno, když většina personálu bude doma v izolaci nebo pozitivní, protože podle mě jiný způsob distanční výuky v těchto lokalitách není moc možný? A dohled rodičů nad nějakým způsobem vzdělávání je tristní.
Mě by opravdu zajímalo, jestli máte aktuální data, jakým způsobem jsou tyto školy vybaveny, anebo jestli uvažujete o nějakém metodickém pokynu nebo pomoci těmto ředitelům škol, protože se často nachází ve velice těžké a tíživé situaci. Děkuju.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Také děkuji. V tuto chvíli se do obecné rozpravy nikdo nehlásí, ale vidím, že s přednostním právem se hlásí pan předseda klubu SPD Radim Fiala, takže pane předsedo, máte slovo.
Poslanec Radim Fiala: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, dovolil bych se ještě na návrh zákona podívat očima navrhovatelů a trochu ho podrobit kritice, přestože jsou to věci, se kterými ve své podstatě souhlasíme, ale samozřejmě jsou tam i věci, které si myslím, že by v tom zákoně být neměly. (Hluk v sále.)
Pojďme ale po bodech. Za prvé je to zhodnocení současného stavu. Jaký je současný stav? Podle zákona 257, o ochraně veřejného zdraví, ve znění pozdějších předpisů, mají orgány ochrany veřejného zdraví při epidemii...
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane předsedo, já vás chvilku přeruším. Opět evidují velký ruch v sále. Požádala bych všechny poslance a poslankyně, aby pokud chtějí něco řešit, to řešili v předsálí. Děkuji mnohokrát a omlouvám se vám, pane předsedo.
Poslanec Radim Fiala: Nic se neděje. Děkuji aspoň panu ministrovi školství, že tady sedí, aby si to vyslechl, protože je evidentní, že nikoho dalšího z jeho vlády školský zákon nezajímá.
Takže pojďme znovu. Jaký je současný stav? Dnes mají orgány ochrany veřejného zdraví při epidemii pravomoc rozhodovat o nařízení izolace a karantény v individuálních případech nebo z epidemiologických důvodů o uzavření školy nebo školského zařízení. Současně podle metodického pokynu hlavní hygieničky k jednotnému postupu krajské hygienické správy pro nařizování karantény ve školách a školských zařízeních v souvislosti s onemocněním covid-19 platí pro možnost nařízení uzavření či omezení provozu školy, že v případě, že dojde k potvrzenému výskytu onemocnění covid-19 nebo nařízení karantény ve škole a školském zařízení u více jak 30 % pedagogických pracovníků a dětí, žáků nebo studentů, kterému předchází narůstající trend nemocnosti, je riziko přítomnosti možných zdrojů nákazy a dalších přenosů nákazy tak veliké, že je doporučeno nařídit uzavření či omezení provozu školy nebo školského zařízení. V méně závažných situacích nebo v případě, že provoz školy není možný z důvodu personálního nedostatku pedagogů díky jejich karanténě, provede místně příslušná krajská hygienická stanice individuální posouzení a doporučí po dohodě s ředitelem školy případný jiný režim uzavření školy nebo školského zařízení. Platí tedy, že i orgány ochrany veřejného zdraví počítají s tím, že v některých případech bude při řešení důsledku epidemie přistupováno k využívání nástrojů podle školských předpisů.
Orgány ochrany veřejného zdraví uplatňují své pravomoci primárně z hledisek zdravotních. Mohou však nastávat situace, kdy například vlivem důsledků epidemie covid-19 bude ovlivněna možnost zabezpečovat výuku. Na základě části tohoto zákona o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání, ve znění pozdějších předpisů, stanovuje případy, kdy je škola povinna dětem, žákům a studentům zajistit distanční výuku. ***