(11.10 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)
Na základě změny úmluvy roku 1999 došlo v roce 2001 k privatizaci organizace a k transformaci na komerční EUTELSAT, akciová společnost. Změny Úmluvy z roku 1999 vstoupily v platnost 28. listopadu 2002. Změnou Úmluvy o zrušení provozní dohody přešla od 2. července 2001 na prozatímní bázi a od 28. listopadu 2002 na definitivní bázi všechna práva k využívání kosmického segmentu na privatizovanou společnost EUTELSAT, akciová společnost. Činnost EUTELSAT je i nadále upravena Úmluvou a Protokolem. Jako mezivládní organizace je pověřena dohledem nad soukromou společností EUTELSAT, akciová společnost. Mezivládní organizace v současné době sestává ze 49 členských států včetně České republiky. Potřebám členských států slouží několikačlenný sekretariát vedený výkonným tajemníkem. Mezivládní organizace EUTELSAT dohlíží, aby družicová soustava společnosti EUTELSAT, akciová společnost, byla provozována v souladu se základními zásadami, které musejí být respektovány v nové struktuře organizace a jimiž podle článku 3 Úmluvy ve znění z května jsou: za prvé je to poskytování veřejně prospěšných služeb, za druhé poskytování služeb bez diskriminace, za třetí dodržování rovných podmínek hospodářské soutěže a za čtvrté celoevropská působnost družicové soustavy EUTELSAT.
A teď se podívejme na to, proč je vlastně tento materiál Poslanecké sněmovně českého Parlamentu předkládán. Česká republika je stranou Úmluvy od 15. prosince 1993 na základě usnesení vlády ze srpna 1993. Listina o přístupu České republiky byla uložena u depozitáře Úmluvy v roce 1993. Vláda České republiky Úmluvu ve znění změn přijatých v květnu 1999 shromážděním stran EUTELSAT odsouhlasila usnesením ze dne 14. června 2000, nepřistoupila však k výše zmíněnému Protokolu a k Dohodě platné ze 6. září 2002. Uvedená skutečnost byla potvrzena při příležitosti konání shromáždění stran EUTELSAT ve dnech 22. až 23. dubna 2015 sekretariátem této mezivládní organizace. Sekretariát rovněž poskytl texty dokumentů, k nimž by Česká republika měla přistoupit. Jedná se o tyto dokumenty: a) Protokol, b) Dohoda, kterou se mění Protokol o výsadách a imunitách Evropské telekomunikační družicové organizace ve znění opravy č. 1 z roku 2006. Dokumenty upravující výsady a imunity organizace patří k základním dokumentům organizace. Z těchto důvodů se navrhuje, aby Česká republika přistoupila k výše uvedeným dokumentům.
Přístup České republiky k Protokolu o Dohodě: Protokol a Dohoda patří z hlediska českého práva mezi smlouvy prezidentské kategorie, neboť se dotýkají práv a povinností osob a týkají se věcí, jejichž úprava je vyhrazena zákonu, čl. 49 odst. a) Ústavy České republiky. Z toho důvodu budou Protokol a Dohoda po svém schválení vládou předloženy Parlamentu České republiky. Po schválení přístupu k těmto mezinárodním smlouvám Parlamentem České republiky budou listiny o přístupu k Protokolu a k Dohodě podepsány prezidentem republiky. To znamená, že od českého Parlamentu potřebuje prezident souhlas, aby Dohodu a Protokol mohl podepsat. Pro Českou republiku se stane přístup České republiky k Protokolu a k Dohodě platným třicátým dnem ode dne uložení listin o přístupu u výkonného tajemníka EUTELSAT. Protokol a Dohoda upravují právní subjektivitu, výsady a imunity EUTELSAT. Archivy EUTELSAT jsou nedotknutelné. EUTELSAT jako právnická osoba je vyňata ze soudní jurisdikce smluvních stran. Majetek a příjem je osvobozen od přímých daní.
Zástupci smluvních stran požívají výsad a imunit při výkonu svých úředních funkcí a v průběhu cest na místo výkonu těchto funkcí. Úředníci organizace jsou osvobozeni spolu s členy rodiny od národní služby včetně vojenské. Mohou při prvním nástupu do funkce na území cizího státu bezcelně přivézt věci osobní potřeby a vyvézt je při ukončení výkonu dané funkce. Jsou osvobozeni od poplatků do systému sociálního zabezpečení a daně z příjmů. No, to je velmi zajímavé - řekl bych, že požívají tito úředníci daleko větších výhod než diplomaté, to nejenom při překračování hranic, ale například u toho sociálního pojištění a podobně. To tedy si nejsem úplně jistý, proč by úředníci této organizace neměli platit sociální pojištění a neměli si přispívat na svůj důchod.
Výsady a imunity EUTELSAT jsou funkční a jsou vázané na činnost EUTELSAT a na výkon služby v rámci EUTELSAT. Odpovídají úkolům organizace a výsadám a imunitám jiných odborných mezinárodních vládních organizací. EUTELSAT má sídlo ve Francii, kde zejména dochází k uplatnění práv a imunit organizace. Za této situace přichází v úvahu uplatnění Protokolu v případě služební cesty zástupců smluvních stran a úředníků do České republiky. Plnění závazků vyplývajících z Protokolu a Dohody je zajištěno v rámci platných právních předpisů České republiky, zejména pak příslušnými ustanovením finančně právních předpisů o vynětí ze zdanění. To je další problém. Myslím si, že všichni se tady bavíme o tom, že budeme rušit výjimky, které máme v různých systémech, a jejich víc než tři sta, možná skoro pět set, těch výjimek, hlavně co se týká různých finančních věcí. A tady máme další výjimku, že jsou zase vyjmuti z nějakého zdaňování a podobně. Nechápu, proč by úředník, byť z nějaké kosmické organizace, měl být vyjmutý, jeho peníze, ze zdanění.
Plnění závazků vyplývajících z Protokolu a Dohody je zajištěno v rámci platných právních předpisů České republiky, zejména pak příslušnými ustanoveními finančněprávních předpisů o vynětí ze zdanění. Z pohledu právního řádu České republiky je EUTELSAT samostatná mezinárodní organizace, na kterou se vztahuje zákon č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty, ve znění pozdějších předpisů, upravující rovněž osvobození od DPH pro mezinárodní organizace a vrácení zaplacené daně. Obdobná úprava je obsažena v § 11 a 15 zákona 353 o spotřebních daních ve znění pozdějších předpisů.
Přístup České republiky k Protokolu a k Dohodě je v souladu s ústavním pořádkem a ostatními součástmi právního řádu České republiky, se závazky vyplývajícími z členství České republiky v Evropské unii, jakož i se závazky převzatými v rámci jiných platných smluv a s obecně uznávanými zásadami mezinárodního práva. V EUTELSAT se neplatí žádné členské příspěvky, ani přístupem k protokolu a k dohodě České republiky žádné finanční závazky nevzniknou. Bude tedy bez dopadu na státní rozpočet České republiky.
Ratifikace úmluvy zakládající evropskou telekomunikační družicovou organizaci EUTELSAT ve znění z roku 1982 a její změny z roku 1983 a 1999: Úmluva z roku 1982 a její změna z roku 1983 již byly schváleny, a to usnesením vlády v roce 1993. Změna Úmluvy z roku 1999 byla schválena usnesením vlády z roku 2000. Ke sjednání Úmluvy Českou republikou došlo před novelizací Ústavy České republiky v roce 1993 ve znění pozdějších předpisů ústavním zákonem č. 395/2001 Sb. a byly sjednány jako smlouvy vládní. Uvedenou novelou byly jednoznačněji upraveny požadavky na sjednávání mezinárodních smluv z hlediska kritérií pro určení, u jakých mezinárodních smluv podléhá jejich ratifikace souhlasu Parlamentu České republiky. Podle uvedených kritérií tedy úmluva spadá do kategorie prezidentských smluv. ***