(23.50 hodin)
(pokračuje Radim Fiala)

Náležitosti platebního příkazu a povinnost banky uchovávat tříletou historii plateb. Povinné subjekty nebudou hlásit účty Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí, ale pouze ho zveřejní na internetu, aniž je stanoveno, že to musí být internetové stránky povinné osoby - řeší případ, pokud by povinná osoba neměla internetové stránky, takže se může dohodnout s bankou, která jí vede účet. Publikování peněžních příjmů na internetu je dostačující pro účely veřejné kontroly a není nutné zavádět povinnost předávat informace orgánu státní správy. Povinnost se zavádí pro právní formy organizací, jimiž jsou obecně prospěšné společnosti a spolky. Některé obecně prospěšné společnosti a spolky mají obraty opravdu v milionech, možná v desítkách milionů eur a je potřeba (vědět), odkud tyto peníze získávají, v čí prospěch tady pracují. Zákon 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech byl od 1. ledna 2014 zrušen a není možné zakládat nové společnosti. Nicméně obecně prospěšné společnosti stále existují a řídí se novým občanským zákoníkem, když mohou i nadále fungovat podle citovaného zrušeného zákona, a proto se navrhuje, aby se na ně povinnost transparentních účtů také vztahovala. Vzhledem ke skutečnosti, že obecně prospěšné společnosti nemají v novém občanském zákoníku zvláštní úpravu s výjimkou přechodných ustanovení, byla zvolena legislativní úprava, že nové znění se vkládá do obecných ustanovení upravujících spolky.

Zákon nestanoví povinnost zřídit si účet pro další typy neziskových organizací, například pro církevní a školské právnické osoby, nadace či nadační fondy, přičemž není vyloučeno, aby si daný účet dobrovolně otevřely.

Nová povinnost zveřejňovat přijaté platby se nevztahuje na členské příspěvky a obdobné pravidelné platby, které hradí zahraniční členové za účast ve spolku. Úprava primárně nesměřuje na zájmové organizace, které jsou založeny výhradně na členském principu a které jsou v českém neziskovém sektoru nejpočetnější, například myslivecká jednota, Sokol, zájmoví sběratelé a další, z nichž některé mohou mít také zahraniční členy. Na tyto spolky neziskovky se samozřejmě tento návrh zákona nevztahuje.

Navrhovaná právní úprava nemá bezprostřední ani následné dopady na rovnost mužů a žen a nevede k diskriminaci jednoho z pohlaví, neboť nijak nerozlišuje ani nezvýhodňuje jedno z pohlaví a nestanoví pro něj odlišné podmínky.

Návrh zákona je v souladu s ústavním pořádkem atd., nemá žádné dopady na osoby se zdravotním postižením, na národnostní menšiny, prostě na nikoho. Navrhovaná úprava nebude mít žádný dopad na státní či veřejné rozpočty, rovněž nebude mít dopad na podnikatelské prostředí. Transparentní účty jsou již v nabídce tuzemských bank. Navrhovaná právní úprava nebude mít žádné sociální dopady stejně jako dopady na rodiny či specifické skupiny obyvatel - osoby sociálně slabé, osoby se zdravotním postižením, národnostní menšiny atp. - ani dopady na životní prostředí či obranu státu. Prostě nebude mít dopad vůbec na nikoho, kromě těch neziskových organizací, u kterých proběhne veřejná kontrola.

Právní úprava eliminuje dopad na ochranu osobních údajů, neboť na transparentním účtu nebudou evidovány příspěvky tuzemských členů spolku, aby nebyly identifikovány osoby, které jsou jeho členy, čímž by mohlo dojít k porušení zákona o ochraně osobních údajů stejně jako povinnosti spolku nezveřejňovat seznam svých členů. Při platbě na transparentní účet by měl být plátce vždy předem informován o tom, že platbu činí na transparentní účet a že jeho osobní údaje budou zveřejněny, přičemž s ohledem na obecnou znalost institutu transparentního účtu postačí, pokud k číslu účtu bude vždy doplněna informace o tom, že se jedná o transparentní účet.

Navrhovaná právní úprava posiluje boj státu s korupcí, když zavádí transparentní účty pro subjekty, u nichž tato povinnost dosud neexistovala. Jejich zavedením bude posílena kontrola zahraničního zdroje, odkud byly peněžní prostředky připsány na účet povinného subjektu.

Navrhuje se zavedení transparentních účtů pro neziskové organizace, které nejsou primárně založeny na zájmovém členském principu, aby veřejnost mohla kontrolovat původ peněžních prostředků, které jsou zasílány na jejich činnost ze zahraničí. Veškeré příjmy ze zahraničí mohou organizace přijímat pouze bezhotovostním převodem. Povinnost transparentních účtů se vztahuje na příjmy přesahující částku 5 000 eur nebo její ekvivalent v jiné měně. Pak je tady samozřejmě nějaká účinnost.

Tak to by, paní předsedající, byly dva zákony, které jsem navrhoval, a já doufám, že jste si je poznamenala.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pane předsedo, děkuji, poznamenala jsem si je, nicméně pro upřesnění bych potřebovala znát čísla sněmovních tisků. Navrhujete tedy, jestli jsem správně pochopila, projednávání dvou návrhů zákona. (Poslanec Fiala: Ano, je to tak.) A máte při ruce čísla sněmovních tisků, abychom to správně zaznamenali?

 

Poslanec Radim Fiala: To nemám, ale můžu vám je dodatečně doplnit.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji.

 

Poslanec Radim Fiala: A tím, že jsem skončil tyto dva zákony, blíží se půlnoc, tak já bych vás požádal o procedurální hlasování, že bychom odložili projednávání... Přerušení schůze, přerušení schůze do 1. září 2022. Prosím, abyste nechala hlasovat bezprostředně.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji za návrh, pane předsedo. Hlásí se s protinávrhem, předpokládám, pan předseda Marek Výborný.

 

Poslanec Marek Výborný: Krásný podvečer, milé kolegyně, milí kolegové. Já jsem zde zaregistroval návrh pana předsedy Fialy, Radima Fialy, předsedy poslaneckého klubu SPD. Přesto jsem přesvědčen, a hovořím zde za poslanecké kluby všech pěti stran vládní koalice, že ten jeden bod, který jsme navrhli na jednání této schůze, tedy novelu pandemického zákona, který byl schválen již předchozí vládou, když tady vidím paní předsedkyni Schillerovou, tak že si zaslouží naši pozornost. A pokud jsme mu dnes již věnovali... Třináct hodin času, děkuji panu vicepremiérovi, přece jen v tomto pozdním čase se dopočítat není úplně jednoduché, tak že si tento návrh zákona zaslouží doprojednání, a to jak dnes, tak i den následující. A já si dovoluji tedy dát tímto procedurální protinávrh a poprosím paní místopředsedkyni, aby o něm dala bezprostředně hlasovat, a to že v tuto chvíli v okamžiku, kdy jsme v rozpravě o návrhu programu, přerušíme do 23.59 hodin. Děkuji. (Potlesk zprava.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Ano, děkuji za návrh a zagonguji. Máme zde dva návrhy na přerušení schůze. A v tomto okamžiku slyším, že je zde návrh na odhlášení. Všechny vás odhlásím, prosím, přihlaste se znovu svými identifikačními kartami. Až se ustálí počet přihlášených, tak budeme hlasovat.

Nicméně ještě předtím přečtu omluvy. Omlouvá se pan poslanec Jakub Janda od 19.30 do konce jednacího dne ze zdravotních důvodů, dále paní předsedkyně Markéta Pekarová Adamová 2. 2. do konce jednacího dne a paní poslankyně Milada Voborská od 24 hodin do 12 hodin z pracovních důvodů. Dále zde máme ještě omluvu pana poslance Pavla Bělobrádka ve dnech 2. a 3. 2. z důvodu nemoci, dále paní poslankyně Věra Adámková 1. 2. mezi 23. hodinou a 24. hodinou z pracovních důvodů, dále paní poslankyně Adámková ještě jednou 2. 2. mezi 24. a 13. hodinou z pracovních důvodů. A potom zde máme omluvení pana předsedy vlády Petra Fialy z jednání Poslanecké sněmovny 1. a 2. února od 22.45 hodin do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Přečetla jsem omluvy a nyní můžeme zahájit hlasování. Ještě se nám hlásí s přednostním právem paní předsedkyně Alena Schillerová. Prosím.***




Přihlásit/registrovat se do ISP