(8.40 hodin)

 

Poslankyně Marie Pošarová: Děkuji za slovo. Vážení poslanci, vážené poslankyně, chtěla bych navrhnout nový bod projednání ohledně situace na trhu elektřiny a plynu v České republice: Jak chce nová vláda řešit situaci na trhu v České republice, řešit ceny cílovým odběratelům? Jak chce řešit situaci občanů, firem, která je pro mnohé likvidační, například sklářské společnosti a jiné výrobní podniky? Polsko uvalilo nulovou daň na energie, a ptám se: Co udělá Česká republika. Jak chce pomoci občanům a firmám? Dodnes spíš mlčí. Občas řekne, že to chce řešit individuálně.

Ceny elektřiny v závěru minulého roku výrazně rostly a jinak tomu nebude ani v současném i budoucím roce. Skokové zdražení elektrické energie na burze se postupně mění v ceníku dodavatelů, pokud samozřejmě nezkrachují, a tak můžete zdražovací dopisy očekávat i v současném roce 2022. A proč elektřina tak rychle zdražuje? Vedli jsme na to i diskusi ve výboru pro evropské záležitosti, kdy jsem navrhla do oběhu opět vypustit 350 milionů emisních povolenek, které byly zmrazeny. Bohužel k tomu se vyjádřila s negací zástupkyně pro Evropskou unii, která byla jednání na výboru pro evropské záležitosti přítomna a odpověděla, že je třeba jít cestou naplňování Green Dealu.

Růst cen elektřiny je kombinací několika faktorů, a proto se nedá očekávat, že se vyřeší během pár týdnů či měsíců. Podívejte se na pár událostí, které se promítly do velkoobchodních cen elektřiny.

Růst ceny emisních povolenek, částka za jednu vypuštěnou tunu CO2 se násobně zvýšila, což zdražuje výrobu elektřiny v uhelných elektrárnách. Cena emisních povolenek roste mimo jiné proto, že se s nimi začalo spekulovat. Evropská unie již řeší, jak nekontrolovanému obchodování s povolenkami zabránit, ale odejít z obchodování na burze nehodlá.

Oživení ekonomiky po pandemii covid-19. Hospodářství v evropských zemích se po útlumu rozběhlo opět naplno, a tím vzrostla poptávka po elektřině, plynu i dalších surovinách. Málo fouká, výroba elektřiny z větrných elektráren byla v letošním roce velmi nízká, protože dostatečně nefoukalo. Loňská zima byla dlouhá a studená. Chladné počasí zvýšilo spotřebu energií a především vyprázdnilo zásobníky zemního plynu. Spolu s omezenými dodávkami plynu z Ruska to zapříčinilo, že také cena zemního plynu roste, a tím se zdražuje výroba elektřiny v plynových elektrárnách.

Odklon Německa od uhlí a jádra. S uzavíráním uhelných a jaderných elektráren v Německu se stupňuje tlak na výrobu elektřiny v plynových elektrárnách, což je kvůli vysokým cenám plynu drahé.

Velkoobchodní ceny v cenících dodavatelů. Jak vlastně funguje trh s elektřinou? Obchodníci, dodavatelé si mohou vybrat, zda dají přednost dlouhodobým kontraktům, nebo budou elektrickou energii nakupovat raději na krátkodobém trhu. Velcí dodavatelé většinou volí jistější cestu a nakupují elektřinu s velkým předstihem. Tím se mohou lépe vyrovnávat s výkyvy trhu. Naopak menší dodavatelé často riskují cestu nákupu na krátkodobém trhu, protože to pro ně bývá ziskovější. Překotný růst cen na velkoobchodních burzách však způsobil, že tito menší dodavatelé museli citelně navýšit ceny v cenících pro domácnosti, protože aktuálně nakupují elektřinu velmi draze. Proto se můžete setkat s nárůstem cen i o desítky procent, u plynu dokonce ještě více. Například dodavatel Primagas zdražil jednu megawatthodinu zemního plynu v produktu Jistota o 222 %. I když velcí dodavatelé zatím nemuseli zdražit elektřinu tak výrazně, postupně se zvýšení cen promítá i do jejich ceníků, a to především u produktů s fixací na několik let dopředu.

Výhled ani pro rok 2022 není růžový, jelikož ceny elektřiny pro letošní rok na burze zatím nepoklesly. Ba naopak, dá se očekávat, že zdražovat se bude i v roce 2022. Pokud se dodavatelům nepodaří nakoupit v dohledné době levnější elektřinu, budou muset zvýšené náklady zohlednit v cenících naplno. Cena elektřiny bude klesat se zpožděním za cenou plynu. Nejpozději v létě bychom se rovněž měli dočkat. Snad. Vzhledem k vývoji na trhu s emisními povolenkami se však nikdy nevrátíme na ceny kolem 40 eur za megawatthodinu jako v roce 2020. Očekávám, že se cena bude pohybovat v rozmezí kolem 80 eur za megawatthodinu.

Největší šok budou mít samozřejmě zákazníci s fixací. Už teď je jisté, že největší šok čeká zákazníky, kteří měli dosud zafixovanou levnou elektřinu a fixace jim teď končí. U produktů s fixací na jeden, dva nebo tři roky totiž došlo k nejvýraznějšímu nárůstu cen. Například ČEZ změnil ceníky fixovaných produktů pro nové zákazníky od října. Nejběžnějších tarifů D02d vyjde 1 kilowatthodina na 4,30 při fixaci na dva roky, v předchozím období byla cena 2,64 koruny za kilowatthodinu, to znamená nárůst o 63 %. U tříleté fixace se pak cena vyšplhala o 50 % na 3,91 koruny za kilowatthodinu z původních 2,60 koruny.

Jak to tedy nová vláda řešit? Prosím ještě jednou o zařazení tohoto nového bodu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. To byla paní poslankyně Pošarová k návrhu na změnu pořadu schůze. A v tuto chvíli máme přihlášenu paní poslankyni Maříkovou. Paní poslankyně, máte slovo. Jenom upozorním, že v 8.59 hodin budeme muset na minutu přerušit jednací den, abychom mohli v 9.00 hodin pokračovat novým jednacím dnem. Tak jenom dopředu upozorňuji a prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo, pane předsedající. Já bych chtěla navrhnout nový bod na zařazení na tuto schůzi s názvem Omezení svobody v souvislosti s přijetím pandemického zákona. Tento bod navrhuji proto, že vláda tady omezuje rozpravu, ač ten zákon má řadu sporných bodů, takže si myslím, že než bychom ho měli schválit, pokud neprojde řádným legislativním procesem, tak bychom o těchto bodech měli diskutovat.

Už jsem se zmínila o tom, že řada právníků a třeba Vladana Vališová upozorňuje, že ten zákon v mnoha ohledech omezuje osobní svobodu a svobodu pohybu obecně. K tomu už se vracet tedy nebudu, abych zbytečně nezdržovala, ale zákon se zmiňuje taky o izolaci a karanténě. Toto bychom měli určitě také prodiskutovat, protože podle §2 odst. 6 zákona o ochraně veřejného zdraví se izolací rozumí oddělení fyzické osoby, která onemocněla infekční nemocí nebo jeví příznaky tohoto onemocnění, od ostatních fyzických osob. Podmínky izolace musí s ohledem na charakter přenosu infekce zabránit jejímu přenosu na jiné fyzické osoby, které by mohly infekční onemocnění dále šířit.

V § 2 odst. 7 písm. a) se uvádí, že karanténou se rozumí oddělení zdravé fyzické osoby, která byla během inkubační doby ve styku s infekčním onemocněním nebo pobývala v ohnisku nákazy, od ostatních fyzických osob a lékařské vyšetřování takové fyzické osoby s cílem zabránit přenosu infekčního onemocnění v období, kdy by se toto onemocnění mohlo šířit. Takže myslím si, že v rámci tohoto bodu bychom určitě měli probrat i izolaci a karanténu.

Dále zákon zavádí pojem příkaz zdržovat se odděleně po pozitivním antigenním testu. To je taky docela velmi sporný bod, který bychom před schválením pandemického zákona měli právě v tomto bodě projednat, protože tímto ustanovením se mimo mimořádná opatření řadí příkaz fyzickým osobám, které podstoupily test na stanovení přítomnosti antigenu viru SARS-CoV-2 podle písm. m) s pozitivním výsledkem, zdržovat se odděleně od ostatních fyzických osob po dobu, než bude stanoveným způsobem prokázáno, že tyto fyzické osoby nejsou nakaženy virem SARS-CoV-2, nejvýše však po dobu 72 hodin od podstoupení testu.***




Přihlásit/registrovat se do ISP