(10.10 hodin)

 

Místopředseda vlády a ministr zdravotnictví ČR Vlastimil Válek: Děkuji, paní předsedající, vaším prostřednictvím, děkuji, pane poslanče, za ten dotaz. A na slušný dotaz slušná odpověď. Ano, já také jsem opakovaně v médiích říkal, že teď se bude sice ještě zvětšovat počet pozitivních testů, a to se bude dít i začátkem příštího týdne, ale teď se teprve ta vlna dostává mezi seniory. To znamená, ode dneška začíná nárůst v nemocnicích a ten bude pokračovat další týden až 14 dnů. A to, co je klíčové, aby omikron neprorazil očkování druhou dávkou. Třetí dávkou neproráží, teď se uvidí, jak prorazí druhou dávkou, a to se v různých zemích liší. Bude to ještě dva až tři týdny pokračovat, pak to začne klesat. Ale toto je jenom část toho problému, ve dvou minutách na to není čas, a to bude až v té fázi asi, pokud se schválí program, kde já budu vysvětlovat, proč tato cesta. Mně by se daleko víc líbilo, abychom měli krizový zákon, kde se budou zohledňovat jednotlivé typy pandemií, epidemií a endemií a mohlo se podle něj pracovat. Stejně tak by se mi líbilo, kdyby byl už novelizován zákon o zdraví, nebo aspoň ta novela byla na ministerstvu připravena a já ji mohl předložit. Ale asi je potřeba vysvětlit, co přesně se stane, když by po osmadvacátém nebyl pandemický zákon. Žádný třetí nástroj neexistuje.

Když by nebyl pandemický zákon, netýká se to jenom vypnutí opatření, a to já podrobně vysvětlím, jenom opatření, která jsou řekněme omezující, protože si myslím, že tady je obecně shoda, že se chceme postupně vracet k normálu, a ten plán takový je a tak dále, ale týká se to i toho, že v té chvíli by přestalo fungovat všechno, včetně chytré karantény. Prostě všechny tyto věci, které dneska fungují, fungují jako mimořádná opatření na podkladě pandemického zákona. To je realita. Ano, je to tak. Takhle to bylo přijímáno, já můžu říct, která vláda to schválila, můžu říct, kdo to předkládal, který zrovna z těch ministrů, co tam byli, jak se střídali. A my bychom se stali zemí, která by byla riziková. (Předsedající: Pane ministře, váš čas.) A konsekvence toho, že bychom byli země riziková, vysvětlím. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Děkuji za dodržení času. Máme tady další dvě faktické poznámky. Poprosím pana poslance Bohuslava Svobodu s faktickou poznámkou, a připraví se Radek Vondráček. Pane poslanče, vaše dvě minuty. Máte slovo.

 

Poslanec Bohuslav Svoboda: Ta věc je obrovsky odborně složitá. V medicíně nemůžete pracovat s takovýmito čísly, protože v okamžiku, kdy do toho vstupují rozdílná čísla a rozdílné skupiny lidí a rozdílná infekce, tak ty výsledky mohou být úplně jiné. Ty údaje, které říkáte, neříkají nic o tom, jak to bude vypadat dál. Co udělá omikron, co ho vytlačí, jak to zmutuje a jak to bude pokračovat s těmi lidmi, kteří mají pokračování té infekce, za tři neděle, za měsíc. My to nevíme. My se můžeme jenom obávat podle signálů, co máme, že to poběží, a bude to jiná vlna, která zaplní ty nemocnice.

A poslední věc. V okamžiku, kdy toto všecko zrušíme, tak nám na hranice přijedou lidi a budou sem moct projet, aniž by byli jakkoli kontrolováni. Staneme se zemí, která bude pro turisty návštěvně bezproblémová, nebudou muset vykazovat nic. My se staneme zemí, kdy budeme vyjíždět a nebudeme mít zelenou tečku, budeme mít všichni neplatný signál. A to je strašně složitá věc. A otevření těch hranic je také velmi složitá věc.

Ale znovu říkám, ta infekce se bude nějak chovat. My to chování predikujeme, neumíme ho definovat, neumíme definovat, jak ten koronavirus mutuje, ale velice pravděpodobně to udělá. Každý chřipkový virus to dělá, proč by to tenhleten neudělal a začal být najednou slušný? My prostě musíme být připraveni a musíme mít ty prostředky k tomu, abychom se tomu bránili, abychom nedopadli jako před těmi dvěma lety v lednu, když jsme tady varovali, nikdo nic neudělal a pak to dopadlo, jak to dopadlo. Byl bych nerad, kdyby se to opakovalo.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane poslanče, děkuji za dodržení času. Máme tady další faktické poznámky. Poprosím, aby k řečnickému pultu přišel pan poslanec Radek Vondráček a připravil se pan poslanec Patrik Nacher. Pane poslanče, vaše dvě minuty, máte slovo.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Jak vidíte, tak z mého pohledu tato debata dává smysl. Já nechci zabředávat do malicherných sporů, ale já jsem v tom projevu říkal, že už to tady, já jsem si pamatoval, řešila to komise pro ústavu. Ale krizový zákon, pane ministře zdravotnictví, předložen byl, zpracován byl, byl to tisk 1111, byl zamítnut Senátem a my jsme nepřehlasovali Senát. A pak tady byl ještě jednou, ta předchozí varianta to chtěla přijímat ve stavu legislativní nouze a neuspěla, byl zde velký odpor opozice. Takže ne že by to něco měnilo na dnešní diskusi, ale jenom neříkejte, že se nehnulo prstem a že neexistuje ani čárka. Ta norma existuje, nová vláda se k tomu mohla vrátit, zřejmě pan ministr Rakušan to tam má někde v šuplíku schované, a mohli jsme to projednávat.

Ale chtěl bych využít toho, když tady máme pana ministra zdravotnictví a je ve sdílné náladě, tak bych se ho ještě chtěl zeptat: Co hodláte udělat s očkováním? Protože máme v tuto chvíli proočkovanou třetí dávkou třetinu populace. Jestliže v Dánsku rozvolňují, tak oni úplně za jiné vakcinační situace, než je v České republice - očkování stagnuje, zavírají se očkovací místa. A jestliže tedy teď je nějaký lehce optimistický výhled, vy říkáte, že zas tak optimisticky to nevypadá, tak se pojďme domluvit, jestli tedy je krize a chcete pandemický zákon, nebo je to lepší, jak říkáte občanům v rozhovorech. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Já děkuji za dodržení času a poprosila bych všechny poslance o klid v jednacím sále a znovu bych vás požádala, pokud si něco potřebujete vyřídit, abyste šli do předsálí.

Mám tady v tuto chvíli avizované dvě faktické poznámky. Tou první je pan poslanec Patrik Nacher a připraví se pan poslanec Julius Špičák. Pane poslanče, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Patrik Nacher: Děkuji. Já děkuji za tu odpověď. Podle mě tato debata přesně má smysl, nevím, jestli to někdo sleduje po té celé noci, ale toto je podle mě přesně to, co má probíhat zde v Poslanecké sněmovně. Ale já ten dotaz upřesním, protože mám pocit, jakkoli si vážím, že jste mi hned reagovali, že jste neodpověděli úplně přesně. Já jsem se neptal na obsah pandemického zákona, k tomu se dostanu, až se ten bod zařadí, nebo až se o něm budeme bavit. Já mám k němu nějaké otázky rozdělené do různých kapitol. Ne, já se teď tady ptám na použití toho stavu legislativní nouze. To je to, co já říkám. Protože já srovnávám čísla před rokem, kdy se použil mechanismus legislativní nouze, a současná čísla, která jsou diametrálně někde jinde, plus... Když to vezmu u té proočkovanosti, tak těm lidem se říkalo, že to očkování je tečka, možná dvojtečka, čárka, středník, to se pojďme pobavit, co to je. Ale v momentě, kdy ta proočkovanost je meziročně 30krát větší, tak používat ten samý mechanismus legislativní nouze s tím, že jsou zásadním způsobem ohrožena základní práva a svobody občanů, tak jak jsem řekl, ať to nezdržuji, podle mě není správně. Není to teď o tom pandemickém zákoně, je to o tom použití legislativní nouze.

Druhá poznámka k tomu. Říkáte, pan ministr, viděl jsem to někde v rozhovoru, že my jsme čtrnáct dní, tři týdny pozadu za omikronem v západní Evropě. Já jsem si přečetl, že včera Dánsko úplně zrušilo, Norsko dneska nad ránem úplně zrušilo různá opatření. To znamená, lze důvodně předpokládat, že to k nám dopluje do tří týdnů. Jinými slovy, i ten předpoklad, o kterém mluvil pan docent Svoboda, se také jakoby ukazuje, že by to mělo směřovat spíš k tomu rozvolnění, když my kopírujeme tři týdny po těch zemích. To znamená, zase ten dotaz, proč tedy využíváme tu legislativní nouzi? (Předsedající upozorňuje na čas.) Protože teď jsme v bodě, jestli je, nebo není právo na legislativní nouzi.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Pane poslanče, váš časový limit vypršel, omlouvám se. Děkuji. Další s faktickou poznámkou, pan poslanec Julius Špičák. Pane poslanče, váš čas k faktické poznámce.

 

Poslanec Julius Špičák: Vážená paní místopředsedkyně, dámy a pánové, k vyjádření předřečníků a k té reálné, skutečně epidemické situaci. Tak za prvé asi není sporu o tom, že potřebuje nějakou zákonnou normu a že ten nouzový stav úplně ideální zákonnou normou není, ale proč nemít zákonnou normu, která bude funkční a která nebude od samého začátku zpochybňovaná a napadaná? Takže to je ta první věc a opakovaně už to bylo zmíněno a teď to také řekl můj předřečník kolega Nacher.

A teď tedy musím říci, podívejme se na názory skutečně silných vah v oboru virologie a imunologie, z nichž žádná tady nesedí. Všichni jsou zcela proti duchu těch našich faktických opatření, která my tady plánujeme. Už bylo tady zmíněno kolegou Nacherem, že okolní země prostě rozvolňují bez ohledu na to, že i v těchto zemích je v podstatě ten nárůst velmi dynamický.

A jinak musím říci, že pokud nám tedy budou přibývat nemocní, stejný ročník nemocných v nemocnicích, tak to nezachrání žádný zákon, ale bude to v důsledku toho, že je tady nízká proočkovanost, a to tedy neřešíme. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP