(19.00 hodin)
(pokračuje Lucie Šafránková)

Dovolte mi upozornit ještě na některá další rizika nedemokratické novely pandemického zákona. A nejde jen o rizika, která vidím pouze já sama. Opírám se o stanoviska expertů, zejména právníků, ale i expertů z oblasti ochrany osobních údajů, zdravotnictví či školství a také o apely tisíců občanů, kteří se na nás obracejí a kteří novelu zásadně odmítají a mají z ní a z jejích dopadů oprávněné obavy.

Pandemický zákon přes veškerá předchozí ujištění představitelů strany nynější vládní koalice o tom, že jde o dočasnou záležitost, prodlužuje na neurčito. Je to porušení předvolebních slibů a neodůvodněná uzurpace moci vládními orgány, která nemá ve svobodné společnosti co dělat. Novela také navíc by předala do rukou různých ministerstev či krajských hygienických stanic tvrdé represivní nástroje k omezování života lidí a k omezování podnikání. Copak už toho nebylo více než dost? A tato opatření by mohla být aplikována bez jejich odůvodňování a vysvětlování Sněmovně a za určitých podmínek klidně i bez souhlasu vlády. To snad ani nemůže být myšleno vážně. (Předsedající: Váš čas, paní poslankyně.) Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám taky děkuji. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, pokračujeme v projednávání našeho bodu mimořádné schůze a budu pokračovat v řízení schůze. Jako další je přihlášený pan poslanec Radek Rozvoral. Má dvě přihlášky, tedy v součtu deset minut. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Radek Rozvoral: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, vážení členové vlády, dovolte mi vystoupit k projednávanému vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 94/2021 Sb., o mimořádných opatřeních při epidemii onemocnění covid-19.

V hnutí SPD nevidíme jediný důvod pro přijetí navrhovaného pandemického zákona. Zcela nechápeme ani to, proč se představitelé vládní koalice snaží všemi možnými způsoby tento - zde mi dovolte použít výraz - navrhovaný legislativní paskvil, kdy se jedná vlastně o modifikaci zákona o nouzovém stavu, přijmout na základě projednávání ve zkráceném jednání. To zásadně naše hnutí SPD odmítá. Nová vláda chce mít v rukou další nástroj, pomocí kterého chce nařizovat taková opatření, která jim budou co nejlépe vyhovovat. Proto vyzýváme vládu, aby přestala s prohlubováním další diskriminace našich občanů a odmítla takto navržený návrh pandemického zákona schválit.

Je nutné řešit současnou situaci našich občanů a přijímat a navrhovat takové zákony, které by zlepšily situaci našich občanů, která jim nastala v důsledku vysoké inflace, zdražování všech potravin, služeb a energií. Naše hnutí již celou řadu těchto novel zákonů do Sněmovny předložilo, ale vládnoucí koalice je nechce zařadit na program jednání Poslanecké sněmovny a namísto toho se snaží neustále prosazovat projednání pandemického zákona a korespondenční hlasování pro české občany z ciziny. Takže prosím všechny rozumně smýšlející poslance, kteří zde zastupují naše občany, začněme už konečně řešit zákony pro ně potřebné.

Nechci zde předčítat celý návrh pandemického zákona, ale rozhodně musím zmínit ustanovení týkající se definování konkrétních přestupků a jejich sankcí.

Podle § 10 se přestupku dopustí právnická nebo podnikající fyzická osoba, pokud nedodrží mimořádné opatření podle § 2 odst. 2 nebo podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně veřejného zdraví, jehož účelem je likvidace epidemie covid-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku.

Nyní přečtu všem navrhované sankce. Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu až do 3 000 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. a), b), e) nebo i), pokud nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. i) došlo při poskytování zdravotních nebo sociálních služeb;

1 000 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. d);

500 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. c), f) g), m), o), p), q), s) nebo t);

100 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. i) v jiných případech, než uvedených v písmenu a);

50 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. h) nebo j);

do 3 000 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně veřejného zdraví, jehož účelem je likvidace epidemie covid-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku.

Při určení výměry pokuty za přestupek podle odstavce 1, který spočívá v nedodržení mimořádného opatření podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně veřejného zdraví, se přihlédne též k horní hranici pokuty, kterou lze uložit za obdobně závažný přestupek spočívající v nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2.

Je-li přestupek podle odstavce 2 písm. a) spáchán opakovaně po nabytí právní moci rozhodnutí o stejném přestupku, uloží se pokuta do 4 000 000 korun.

Dále je-li přestupek podle odstavce 2 spáchán jednáním zaměstnance právnické nebo podnikající fyzické osoby na základě pokynu této právnické nebo podnikající fyzické osoby i přesto, že zaměstnanec nejdříve odmítl podle pokynu této právnické nebo podnikající fyzické osoby jednat, lze maximální možnou výši pokuty podle odstavce 2 zvýšit o čtvrtinu.

Dále uvedu znění § 11 navrhovaného pandemického zákona, vztahující se na fyzické osoby:

Fyzická osoba se dopustí přestupku tím, že nedodrží mimořádné opatření podle § 2 odst. 2 nebo podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně veřejného zdraví, jehož účelem je likvidace epidemie covid-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku.

Za přestupek podle odstavce 1 lze uložit pokutu až do:

1 000 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. a), b), e), i), pokud k nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. i) došlo při poskytování zdravotních nebo sociálních služeb;

500 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. d);

100 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. c), f) nebo g), o), p), q), s) nebo v);

50 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. h), j), l) nebo m) a n) nebo

30 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2 písm. i) v jiných případech než uvedených v písmenu a).

Dále do 1 000 000 korun, jde-li o nedodržení mimořádného opatření podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně veřejného zdraví, jehož účelem je likvidace epidemie covid-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku.

Při určení výměry pokuty za přestupek podle odstavce 1, který spočívá v nedodržení mimořádného opatření podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) zákona o ochraně veřejného zdraví, se přihlédne též k horní hranici pokuty, kterou lze uložit za obdobně závažný přestupek spočívající v nedodržení mimořádného opatření podle § 2 odst. 2.

Je-li přestupek podle odstavce 2 písm. a) spáchán opakovaně po nabytí právní moci rozhodnutí o stejném přestupku, uloží se pokuta do 2 000 000 korun. Fyzická osoba se zprostí odpovědnosti za spáchání přestupku, pokud jej spáchala na základě pokynu svého zaměstnavatele.

Vážení, právě z tohoto, jak je pečlivě ošetřeno sankcionování našich občanů, kteří poruší nastavená opatření, uvedené v tomto návrhu pandemického zákona, jsem musel takto navrhované znění určených paragrafů přečíst, a to i přesto, že byl kolegyní Decroix k tomu předložen pozměňovací návrh, který některé sankce snižuje.

Místo toho, aby vláda řešila zhoršenou finanční situaci občanů v důsledku nečinnosti vlády přijmout zákony pro zmírnění této pro občany špatné situace, tak ještě chce takzvané neposlušné více sankcionovat. To nesmíme v demokratickém zřízení dopustit. Občané mají svá práva a svobody zajištěny ústavou a Základní listinou práv a svobod. To musíme mít na paměti a tato zaručující práva a svobody občanům zajistit. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP