(5.50 hodin)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Zaujal jste evidentně poslance a poslankyně, nicméně já je poprosím o to, aby se ztišili, v případě, že chtějí diskutovat, tak tak činili v předsálí a umožnili zdůvodnění zařazení nového bodu. Prosím.

 

Poslanec Radek Koten: Děkuji. Věřím tomu, že právě tady probíhaly diskuse nad tím, že ty energie jsou skutečně velmi drahé pro občany České republiky a že bychom to měli zařadit, takže děkuji. Dá se říci, že jak Polsko, což jsou země EU a V4, tak Maďarsko se s touto situací popasovaly v poměrně krátké době a poměrně úspěšně, protože například Maďarsko si dohodlo na základě bilaterální smlouvy dodávky například plynu přímo z Ruské federace, a bylo to tady kritizováno. Já jsem byl nyní, už tedy před dvěma dny, v pořadu Události, kde byl současný předseda sociální demokracie pan Šmarda, a ten tam tedy mimochodem řekl, že Maďaři jdou proti EU, protože si nasmlouvali vlastní ceny energie pro občany Maďarska, a vlastně jdou proti EU, že nekupují ten drahý plyn z burzy. To je pro mě tedy novinka, že sociální demokracie brání principy fungování EU, tedy výpalné pro burzu, kterou zaplatí občané jednotlivých členských států. Já si myslím, že právě tyto státy, které jsem zde jmenoval, tedy Maďarsko a Polsko, to vyřešily poměrně dost dobře, s tím, že každý to sice řeší určitým způsobem po svém, na druhou stranu ten výsledek je patrný, protože naši občané si jezdí nakupovat pohonné hmoty a potraviny díky snížené sazbě DPH a spotřební daně například do Polska, no a tato vláda udělala opravdu skvělé systémové opatření a poslala na hranice celníky, kteří by mohli mít pravomoc, aby lidem, kteří si dovezou do ČR více než 20 litrů benzínu nebo nafty, tak aby jim mohlo být zabaveno auto. Tak já si takhle pomoc našim občanům skutečně nepředstavuji, a pokud si to představuje tato vláda, tak je asi něco špatně. I vzhledem k tomu, že poslanci tady přísahali, nebo slibovali hlavně, že budou bránit zájmy svých voličů, tak bych velmi rád viděl voliče, který by chtěl platit daleko více za energie, chtěl by si kupovat velmi, velmi drahé potraviny a chtěl by saturovat i plyn pro různé firmy, které samozřejmě zvýšení cen energií promítnou do svých výrobků.

Ještě bych se tady vrátil - a to samozřejmě ten bod, který chceme projednat, tak ten samozřejmě by měl reflektovat i nějaké vaše vládní prohlášení o zeleném údělu - a já bych se tady k tomu vrátil, protože my jsme tady měli Ostravsko-karvinské doly, které tady těžily uhlí, nicméně jsme v útlumu, a v rámci zeleného údělu, kdy lodě, které dovážejí různé produkty, ať už je to ze Spojených států zkapalněný plyn, nebo z Austrálie do Ostravy černé uhlí, tak v rámci zeleného údělu, který je zakotven ve vládním prohlášení, tak je to velmi zvláštní, protože ty lodě, které sem dovážejí tyto komodity energetické - místo aby to na jedné straně mohlo téci produktovody, kde ekologická stopa je téměř nulová, protože tam běží pouze nějaká čerpadla, která to čerpají z jednoho místa na druhé - tak tady se to vozí obrovskými přepravními zaoceánskými loděmi a ta jedna zaoceánská loď v rámci zeleného údělu, který tu tedy chceme zavést, má v podstatě ekologickou stopu, jako by všechna auta v Evropské unii jezdila celý rok - ta jedna loď, která to sem doveze, má v podstatě stejnou uhlíkovou stopu.

Já bych v podstatě už mohl parafrázovat, že pro úředníky, kteří to vymýšlejí v Bruselu, a ti lidé, kteří o tom rozhodují, že nejsme schopni uzavřít ty smlouvy, nejsme schopni to udělat podobně, jako to udělaly další země V4, tak bych řekl, že jestli Brusel tady chce prosazovat nějaký zelený úděl, tak tady pouze mohu spekulovat, jestli ta hloupost, kterou oni vymýšlejí, jestli hloupost je kvalifikačním předpokladem pro funkci úředníka v EU na nějaké výkonné funkci, tak v podstatě ta hloupost se stává dokonce i vymahatelnou normou v EU. Já bych se tady o tom velmi rád bavil, a my bychom, protože Češi - ať už se to říká, jak chce, jestli jsme Švejkové, nebo jestli tady máme ještě zdravý selský rozum - tak právě proto si myslím, že my bychom si tady měli projednat naprosto separátně a měli bychom tady vyjednat energie pro naše občany v intencích, aby se cena nezdražovala o desítky nebo stovky procent - protože můj kamarád, který si byl pro nové zálohy, tak z 3 500 za plyn, které platil u dnes již bohužel zkrachovalé firmy Bohemia Energy, tak si představte, že dočasný dodavatel energií mu tu zálohu zvýšil na 17 500 měsíčně z 3 500. Přesně to tedy reflektuje ceny na burze, protože běžná cena plynu je zhruba 270 dolarů za 1 000 metrů krychlových plynu, a na burze se dokonce ten plyn obchoduje za 1 700 dolarů za 1 000 metrů krychlových plynu. A to si myslím, že je tak obrovský rozdíl, i procentuální, že bychom se tady tím měli zabývat a měli bychom lidem ukázat, že některé věci jsou tedy důležitější než jiné, a měli bychom tady tuto věc projednat. To samé tedy platí i pro energie.

Někteří z nás - nebo minimálně polovina poslanců tohoto Parlamentu tady zažila loňské projednávání zákona o nízkouhlíkové energetice. Dá se říci, že nějakým výsledkem a přijetím tohoto zákona bylo přijetí naší energetické soběstačnosti tím, že postavíme nebo dostavíme elektrárny, které zde máme, tedy Dukovany, kterým skončí velice brzy životnost, a dostavíme ještě dejme tomu Temelín, o další blok rozšíříme. Je to tedy jednak z toho důvodu, že jsme i z hlediska našeho členství v Evropské unii - i když na to já mám úplně specifický názor, protože jakákoli další organizace, která nám tady víc škodí, než pomáhá, tak bychom z ní měli vystoupit, nicméně ten zelený úděl tady prosazuje vládní koalice - a my bychom měli dodržet nějaké limity vypouštěného CO2, a právě tou cestou jsou jaderné elektrárny. To si tady musíme říct, a dokonce to uznala Evropská unie tím, že to zase znovu povolila včetně plynu, že alespoň dočasně to bude podle nich ekologické.

A my bychom se tady tedy měli bavit, jestli jsme schopni vůbec v nějakých časových intervalech nebo v nějakém časovém horizontu tady postavit nebo dostavět například elektrárnu Dukovany, protože jsou tady mezi námi i pamětníci, kteří si pamatují, jak dlouho trvala výstavba Dukovan na zelené louce - a já nevím, jestli to některé z vás překvapí, ale v tehdejší době a s tehdejší technikou výstavba po spuštění Dukovan trvala, světe div se, sedm let. Sedm let! Bylo to postaveno dřív, tato jaderná elektrárna, nebo za kratší časový úsek, než byla zrekonstruovaná dálnice D1. O tom by tady mohl hovořit i, a musím tedy pochválit pana Havlíčka, protože za jeho působení na Ministerstvu dopravy se to výrazně zrychlilo, to bych tady rád vypíchl. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP