(19.00 hodin)
(pokračuje Helena Válková)

Tady se zvolil jiný přístup. U zákona o lobbingu je to dáno zřejmě jak osobou předkladatele, pana kolegy Vondráčka, tak i charakterem toho tisku, který narážel samozřejmě v minulém volebním období na nesouhlas některých poslanců nebo minimálně neporozumění. Ale co bych ráda opravdu potvrdila, že jsme mu věnovali hodně pozornosti a že si nemyslím, že by neprošel důkladným připomínkovým řízením.

Současně si myslím, že bychom měli zvolit takový přístup, nebo mohli spíš zvolit takový přístup, k těm zákonům, které již byly fakticky projednány, ale nebyly ještě schváleny, že by nynější koalice, tehdejší opozice, opravdu si udělala jasno v tom, které zákony nám a priori bude atakovat s věcnými připomínkami, kterým by se dalo předejít už jenom tím, že by ti poslanci a poslankyně, kteří byli v minulém volebním období přítomni takovému projednávání, informovali nové poslance a poslankyně a pak by se shodli na nějakém stanovisku.

Je to samozřejmě můj názor a jako takový jsem pochopitelně diskutabilní v tom smyslu, že může naopak zaznít zde protinávrh: Proč bychom to dělali, my si to uděláme lépe, jak už tady bylo také řečeno. Takže chtěla jsem jenom zdůraznit, že možnosti, jak se zabývat našimi návrhy zákonů, jsou omezené, jsme si toho velmi dobře vědomi, já se také učím jako opoziční poslankyně, i u návrhů, u kterých je mi jasné, že jsou věcně správné a že by se měly předložit a že bychom rozhodně neměli prodlužovat zbytečně legislativní proces, zatnout zuby a projít si tou procedurou, která může i vést buď k vrácení, nebo k zamítnutí toho zákona.

V případě lobbingu bych jenom doporučovala, abyste vzali při hlasování v úvahu ten fakt, který tady opakovaně zazněl, a myslím si, že ani pan poslanec Benda ho nemůže popřít, vaším prostřednictvím, paní předsedkyně, protože jsme tomu zákonu opravdu věnovali hodně času a že ta výsledná podoba, kterou máte před sebou, byť tady byla teď kritizována, po věcné stránce by byla opravitelná v rámci druhého čtení. Takže je to koncepční věc, podle mého názoru buď ten zákon chcete, nebo ho nechcete.

A na závěr si neodpustím tu větu, kterou tady s jistou nadsázkou pan poslanec Benda, vaším prostřednictvím, paní předsedkyně, řekl: Povídání s chytráky z Rekonstrukcí státu - to nikdy nebylo povídání s chytráky. Tam jsem to někdy zažila na vlastní kůži, i s jinými nestátními neziskovými organizacemi, mají tam velmi dobré právníky a řekla bych, že opravdu to povídání beru jako nadsázku a v uvozovkách, protože to byly velmi kvalifikované diskuse. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Znovu se přihlásil pan zpravodaj. Nevím, jestli jako zpravodaj, nebo spíše jako předseda klubu, ale hlásí se zkrátka pan poslanec Benda. Prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Děkuji. Paní předsedkyně, vážené dámy, vážení pánové, já snad už fakt dneska naposledy. Za prvé jsem chtěl říci jednu poznámku k výhrůžce pana kolegy Vondráčka, že jakmile mu to vrátíme k přepracování, tak to předloží znovu ve stejné podobě zpátky. Tak na to sděluji, alespoň za náš klub, ale myslím si, že za celou koalici: návrhy, které budeme vracet k přepracování a přijdou ve stejné podobě zpátky, na ty se už nedostane. Na ty se už nedostane, prosím, aby bylo jenom toto jasné. Na rozdíl od opozice, která nám v minulém období celé řady věcí nepřipustila vůbec k projednání.

Já jsem připraven všechny opoziční návrhy projednat, ale nesmí se z toho stávat obstrukce. Pokud k návrhu řekneme, že má být přepracován - a jsme ještě tak slušní, že ho nezamítneme - tak nemůžeme si říct, že ho předložíme druhý den znovu a budeme se tvářit, že nám to tady visí. Já budu říkat, žádné takové návrhy na program schůze už nepůjdou. To je první teze.

Druhá teze. Já se snažím poukazovat na to, že ten zákon mohl být mnohem ambicióznější, vychází z nějaké atmosféry protikorupční revoluce před deseti lety, na které se vyvezlo hnutí ANO spolu se všemi Rekonstrukcemi státu a dalšími organizacemi, které to tady spouštěly. Já myslím, že dneska je situace úplně jiná. Dneska se vracíme do světa normální reálné politiky, dokonce obecně v tom, co se odehrává ve světě, více než jenom tady naší vnitřní politiky. A jestli mi tady pan navrhovatel naprosto s vážnou tváří řekne, že v oblasti dotací není přece žádný problém, protože ty jsou neovlivnitelné, no tak to je právě to nepochopení, absolutní nepochopení, protože přece kam směřují dotace? Kam jsem je nasměroval, kam jsem je poslal, to neurčuje tato Sněmovna, to neurčují politikové. Já vím, že se vám tenhle svět líbil, ale to je to rozhodující místo, ve kterém se rozhoduje a bude rozhodovat, zejména v Národním plánu obnovy a v dalších dotačních titulech z EU, kam ty peníze směřují, a to jsou ty naprosto klíčové věci. Ne to, o čem my tady hlasujeme.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Faktická poznámka pana předkladatele, pana poslance Vondráčka. Prosím.

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Teď si to pan zpravodaj trošku pokazil. Myslím si, že jsme měli tu debatu až s mírným nadhledem a konstruktivní, a tady to vyhrožování, že "na vaše opoziční návrhy se nedostane" a podobné věci, že to sem nepatří. Já vím, že to máte částečně i v programovém prohlášení, že žádné opoziční návrhy neprojdou. Já tedy si pamatuji z minulých volebních období, že celá řada opozičních zákonů prošla, že jsme je podpořili, opoziční návrhy, i třeba v § 90, když tu šlo o nějakou společnou věc.

Co se týče dotací, jedná se o nedorozumění a neporozumění. Já jsem říkal, že tady je namístě speciální právní úprava, že toto není nic, co by bylo upravováno speciálním zákonem o lobbingu nejen u nás, ale já tedy nevím o podobné úpravě srovnatelné v jiné zemi. A jestliže se tady mluvilo nebo padla řeč o nějaké vlně, na které se vyvezlo hnutí ANO, já bych chtěl připomenout, že třeba Rakousko přijalo svůj zákon v roce 2012 o lobbingu a je v podstatě velice podobný a totožný s tím, co je tady předkládáno. Je podstatné, aby v té které zemi bylo definováno, co je to lobbing, kdo je to lobbista, jakým způsobem se prokazuje, jakým způsobem je registrován, kdo je to lobbovaný, jak probíhá komunikace mezi nimi a jak je zajištěna transparentnost.

To je všechno, co od toho zákona lze očekávat. Ve Spojených státech jsou to úplně jiné reálie, já jsem si tady našel, že třeba v roce 2010 dosáhly výdaje na lobbování na federální úrovni ve Spojených státech 3,5 miliardy dolarů, utratili za lobbování. My se pohybujeme úplně v jiných reáliích. (Předsedkyně: Čas.) Opravdu jde o to - základ, stanovit si a definovat právní základ.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Příště prosím o dodržení času. Nicméně už nikoho dalšího do sloučené rozpravy přihlášeného nevidím. Nikdo se nehlásí, takže tuto sloučenou rozpravu k oběma bodům končím, formálně taktéž bod 25, nebo jej přerušuji pro tuto chvíli, abych otevřela bod

 

26.
Návrh poslanců Radka Vondráčka a dalších na vydání zákona,
kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o lobbování
/sněmovní tisk 2/ - prvé čtení

Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 2/1. A prosím, pokud mají zájem ještě více uvést, pana navrhovatele, pana poslance Radka Vondráčka. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP