(19.10 hodin)

 

Poslanec Radek Vondráček: Děkuji za slovo. Nicméně já jsem to v rámci ještě před hlasováním o sloučení v podstatě řekl, řekl jsem ty dotčené zákony. Ten zákon je skutečně jenom v podstatě prováděcí, je související. Já bych už nerad tu debatu dál extendoval. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já také děkuji. Pan zpravodaj pro prvé čtení tohoto tisku je samozřejmě pan poslanec Benda. Prosím.

 

Poslanec Marek Benda: Stejně tak jako v případě minulého tisku vláda projednala - a to ještě minulá vláda - na své schůzi 6. prosince 2021 a navrhla Poslanecké sněmovně vyslovit souhlas s tím, že tak, jak už jsem upozorňoval ve sloučené obecné rozpravě, vyslovila jistou pochybnost nad úpravou lobbistické stopy. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Já také děkuji. Abychom se vypořádali s každým tím tiskem zvlášť, přerušuji bod 26.

 

Vracím se k přerušenému bodu

 

25.
Návrh poslanců Radka Vondráčka a dalších na vydání zákona o lobbování
/sněmovní tisk 1/ - prvé čtení

Po rozpravě, která už byla uzavřena, se táži, zda je zájem o závěrečná slova? Pan předkladatel nikoliv, pan zpravodaj nemá zájem.

Nicméně já v tomto případě připomínám, že zazněl návrh, a to k oběma tiskům, takže se vypořádáme v každém z nich s hlasováním o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Přivolám poslance z předsálí.

Odhlásím vás všechny, protože je tady zájem o odhlášení. Prosím, abyste se opětovně svými kartami přihlásili.

 

Jenom shrnu, abychom všichni věděli, o čem hlasujeme: u tisku číslo 1 bod číslo 25, což je návrh poslanců Radka Vondráčka a dalších na vydání zákona o lobbování, hlasujeme o návrhu na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování. Všichni víme, o čem hlasujeme.

Já tedy zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 156 bylo přihlášeno 159 poslankyň a poslanců, pro 103, proti 49. Návrh byl přijat.

 

Tímto tedy byl tento návrh vrácen navrhovateli k dopracování.

Uzavírám bod číslo 25.

 

Vracím se k přerušenému bodu číslo

 

26.
Návrh poslanců Radka Vondráčka a dalších na vydání zákona
kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o lobbování
/sněmovní tisk 2/ - prvé čtení

Opět budeme hlasovat o návrhu, který zazněl.)

 

Je to návrh na vrácení předloženého návrhu navrhovateli k dopracování.

Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 157 bylo přihlášeno 159 poslankyň a poslanců, pro 103, proti 49. Návrh byl přijat.

 

I tento návrh jsme vrátili navrhovateli k přepracování.

Končím projednávání bodu číslo 26.

 

Zahajuji projednávání bodu

 

27.
Návrh poslanců Lucie Šafránkové, Tomia Okamury, Radima Fialy a dalších
na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 111/2006 Sb., o pomoci
v hmotné nouzi, ve znění pozdějších předpisů a některé další zákony
/sněmovní tisk 3/ - prvé čtení

Stanovisko vlády bylo doručeno jako sněmovní tisk 3/1. Prosím, aby předložený návrh uvedla za navrhovatele poslankyně Lucie Šafránková.

Vidím tady přihlášení k faktické poznámce pana poslance Berkovce, nicméně nejsme v rozpravě, proto vás odmažu. Prosím, paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji vám za slovo, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dovolte mi, abych vás jako zástupkyně navrhovatelů, což jsou poslankyně a poslanci hnutí SPD a rovněž i paní poslankyně Jana Pastuchová a pan poslanec Marek Novák z hnutí ANO, seznámila s naším návrhem na změnu zákona o pomoci v hmotné nouzi, zákona o státní sociální podpoře a zákona o životním a existenčním minimu, pro který se již v minulém volebním období, kdy zde byl projednáván poprvé a dostal se až do třetího čtení, vžilo neformální označení návrh na ukončení zneužívání sociálních dávek nepřizpůsobivými.

Je nepopiratelné, že současné legislativní nastavení čerpání sociálních dávek a fungování tohoto systému v praxi umožňuje v mnoha ohledech účelové chování a jednání jejich příjemců a žadatelů o ně. Chování a jednání, které je na hraně zákona, či dokonce za ní, chování a jednání, které vede k tomu, že jsou tyto dávky vypláceny mnohdy zcela mimo jejich zákonný účel.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Paní poslankyně, já se omlouvám, ale chci poprosit kolegy a kolegyně, aby se ztišili, aby vám dopřáli dostatečně důstojné prostředí pro přednesení návrhu. Prosím opravdu o klid zejména v pravé části sálu! Prosím.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Děkuji. Panuje na tom shoda napříč odbornou veřejností i napříč úřady práce, které tyto dávky administrují, i napříč sociálními odbory úřadů místní veřejné správy, se kterými jsme jednali v rámci přípravy tohoto návrhu. Potvrzují to i výsledky kontrol těchto orgánů. Úřad práce například v roce 2019 uvedl, že na základě rozsáhlé kontroly osob v jeho evidenci čerpajících sociální dávky, které uváděly, že nemohou plnit povinnosti uchazeče o zaměstnání z důvodu nemoci či úrazu, zhruba 30 % z nich porušovalo příslušná opatření anebo nepokrytě podvádělo.

Tyto dávky jsou tedy v mnoha případech zneužívány jednak v důsledku podvodného jednání žadatelů o ně a taktéž i z důvodu mnoha mezer v příslušných zákonech. Proto je třeba v těchto zákonech, zejména v zákoně o pomoci v hmotné nouzi, provést takové změny, které tuto praxi ukončí anebo ji alespoň minimalizují. Změny, které by mimo jiné zaměstnancům úřadů práce také umožnily efektivnější kontrolu oprávněnosti čerpání sociálních dávek. Změny, které by současně vedly k významné úspoře veřejných prostředků. Obdobně je nutné provést podstatné změny v zákoně o státní sociální podpoře, zejména co se týče pravidel pro čerpání příspěvku na bydlení, a taktéž i v zákoně o životním a existenčním minimu, který definuje, jaké typy příjmů se zohledňují v posuzování žádostí o příslušné sociální dávky.

Hlavními cíli našeho návrhu jsou zvýšení adresnosti a oprávněnosti vyplácení příslušných sociálních dávek, minimalizace objemu neoprávněně vyplácených sociálních dávek, omezení okruhu příjemců těchto dávek pouze na osoby, které se dočasně ocitly v hmotné nouzi a snaží se z této situace vlastními silami aktivně dostat, anebo na osoby, které objektivně nemohou mít příjmy z vlastní práce, což jsou především naši senioři a zdravotně postižení spoluobčané.

Cílem návrhu je rovněž vnést do systému nepojistných sociálních dávek pravidla, řád a spravedlnost a omezit na naprosté minimum možnost jeho zneužívání, které je zejména zneužíváním veřejných prostředků, peněz daňových poplatníků. Paní předsedkyně, já vás poprosím... (V sále je velký hluk.)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano. Já poprosím kolegyně a kolegy opravdu - hlavně pravá část spektra, prosím, přesuňte své diskuse do předsálí. Prosím.

 

Poslankyně Lucie Šafránková: Já vám děkuji. Dále je také snaha o ukončení nemravné praxe takzvaného obchodu s chudobou a boj proti rozšiřování stávajících a vzniku nových takzvaných vyloučených lokalit, které jsou ostudou našeho státu a v podstatě ostudou nás všech, kteří máme kompetenci ovlivňovat podobu našeho sociálního systému, a v neposlední řadě i snaha skrze navázání možnosti pobírat určité sociální dávky pro rodiny na povinné předškolní a školní vzdělávání, dát dětem, vyrůstajícím v těchto lokalitách a v tomto prostředí obecně, alespoň potenciální šanci na vzdělání a na budoucí plnohodnotné životní uplatnění.

Ještě k těm vyloučeným lokalitám. Vedení města Bílina na Teplicku nedávno poslalo české vládě a zákonodárcům otevřený dopis, ve kterém upozorňuje na dlouholeté a postupné sestěhovávání problémových obyvatel z jiných míst v republice, kteří ztěžují život ostatním obyvatelům města. "Situace s nepřizpůsobivými občany v našem městě už je neúnosná," píše vedení města. "Situace v sociálně vyloučených lokalitách v našem městě, kterých pomalu přibývá, je dlouhodobě neutěšená. Proto vyzýváme vládu a zákonodárce, aby tuto situaci začali co nejrychleji koncepčně řešit," sdělila starostka Bíliny. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP