(13.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji, pane poslanče. Hlásí se pan ministr s odpovědí. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík: Ta odpověď je velmi jednoduchá, pane poslanče. Pro příchozí ukrajinské děti platí naprosto stejná pravidla jako pro české děti. Pravidla o očkování pro mateřské školy, tam je přímo povinnost veškerých očkování pro přijetí do mateřské školy. U povinné školní docházky tomu tak není. Nicméně doporučení Ministerstva školství bude, aby tyto děti v nějakém čase prošly lékařskými prohlídkami. Za ideální vidíme a budeme to doporučovat školám, aby pozvaly pediatra přímo do té školy, aby se domluvili předem s rodiči, aby kdo má doklady o očkování, aby je předložil - protože Ukrajina vůbec nemá špatný očkovací systém, Ukrajina prostě není nějaká Středoafrická republika nebo něco takového -, a tímto způsobem to řešili. Samozřejmě budeme postupovat, a Ministerstvo zdravotnictví, byť nejsem ministr zdravotnictví, bude hlídat tady ty věci.

Upozorňuji, že jsme ve válečném stavu a řešíme skutečnou krizi. Snahou Ministerstva školství je také právě po dobu toho přechodného stavu, řekneme do konce tohoto školního roku, vytvářet takzvané ukrajinské jednotřídky a třídy, kde budou ukrajinské děti převažovat. To je naší snahou. Nicméně ano, budou samozřejmě případy, značná část případů, kdy půjdou do běžných škol, tomu skutečně nemůžeme zamezit a tady můžeme dávat jedině doporučení.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, pane ministře. S faktickou poznámkou se hlásí paní poslankyně, poté vy, pane poslanče. Z místa se hlásí s faktickou poznámkou paní poslankyně Romana Bělohlávková. Prosím.

 

Poslankyně Romana Bělohlávková: Dobrý den. Já si dovolím odpovědět jako pediatr, protože té vaší obavě rozumím, jsou to otázky, které poslední dobou slýchám poměrně často od rodičů svých pacientů. První, co vám řeknu, Ukrajina na rozdíl od České republiky nezrušila očkování proti tuberkulóze, takže opravdu děti ukrajinské mezi čtvrtým, pátým dnem po narození mají BCG vakcinaci. A ověřit, jestli ji mají, je strašně jednoduché, protože na levém rameni se dá odečíst jizva.

Co se týká dalšího očkování, buďme upřímní. Ta proočkovanost je tam různá, ale přesně jak řekl pan ministr, i české děti, které nejsou řádně očkovány, a bohužel i takové děti máme, do předškolní výchovy a do škol chodí úplně bez omezení. Takže nemáme žádná speciální pravidla, žádné speciální výjimky pro ukrajinské děti. Ale protože ta obava proti tuberkulóze zaznívá nejčastěji, tak tam opravdu ta proočkovanost je velmi, velmi vysoká, téměř stoprocentní. Každé dítě narozené na Ukrajině v porodnici bylo očkováno proti tuberkulóze.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní pan poslanec Kobza s faktickou poznámkou. Prosím.

 

Poslanec Jiří Kobza: Děkuji. A děkuji paní kolegyni za vysvětlení. Takže jestli jsem porozuměl dobře, to znamená, mezi vstupem do školy a případnou kontrolou zdravotního stavu může uběhnout libovolně dlouhý čas, tam není žádný limit.

A pak jsem se chtěl zeptat, pan ministr se zmínil, že jsme ve válce, tak to mně asi uniklo. Chtěl jsem se zeptat s kým, a kdo vyhlásil válečný stav. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Vzhledem k tomu, že žádnou další faktickou poznámku nevidím ani žádné přednostní právo, budeme pokračovat v řádně přihlášených do obecné rozpravy. Nyní tedy požádám pana poslance Stanislava Fridricha a připraví se pan poslanec Zdeněk Kettner. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Stanislav Fridrich: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, já bych vás chtěl jenom v krátkosti seznámit se stanoviskem klubu ANO k tomuto návrhu zákona. Asi nemá cenu opakovat rámec, v jakém tento zákon vzniká, takže bych chtěl spíše poděkovat jak panu ministrovi, tak i Ministerstvu školství za to, že skutečně tento návrh zákona byl detailně konzultován a diskutován i s opozicí. Dostali jsme dokonce ten první draft někdy ještě před zasedáním vlády. Mohli jsme se k tomu vyjádřit a následně k tomu připravit své poznámky. Musím i konstatovat to, že byly všechny zapracovány. Svědčí o tom vlastně i jednotné hlasování na školském výboru a také to, že jsem měl možnost se stát spolupředkladatelem tohoto návrhu zákona. Takže hlasováno to bylo jednotně.

Asi nemá smysl zopakovat všechno, co tady řekl už pan ministr, a velmi podrobně to i komentoval kolega Berki, který prošel bod po bodu vlastně ten komplexní pozměňovací návrh. Takže já bych chtěl za naše hnutí ANO poděkovat za tu spolupráci, zdůraznit důležitost toho zákona, a říct, že budeme jak pro komplexní pozměňovací návrh, tak i pro zákon jako celek. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, pane poslanče. Nyní tedy požádám pana poslance Zdeňka Kettnera o jeho příspěvek v obecné rozpravě a připraví se paní poslankyně Renáta Zajíčková. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji, pane předsedající. Já mám jenom takový věcný dotaz na pana ministra zdravotnictví, kterému se tímto omlouvám vzhledem k jeho zdravotnímu stavu, nevím, jestli pan ministr ho případně může zastoupit. My jsme se bavili, ten dotaz už jsem předestřel, na školském výboru zaznělo, že co se týká té bezinfekčnosti dětí, že na ty ukrajinské děti bude pohlíženo jako na naše děti a že je to v gesci ministra zdravotnictví, který na tom pracuje. Tak jenom věcný dotaz, jestli už je vypracována ta metodika a jestli už je to ze strany Ministerstva školství věcně ošetřeno.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Nyní vystoupí pan ministr a poté s přednostním právem se hlásí pan Marek Výborný, předseda klubu KDU-ČSL. Prosím.

 

Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Petr Gazdík: Já se omlouvám panu poslanci, ale mezi včerejším večerem a dnešním obědem jsem žádné nové informace nezaznamenal, takže vám odpovím to samé co včera. Na té metodice se pracuje. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. A nyní s přednostním právem pan předseda Marek Výborný. Prosím.

 

Poslanec Marek Výborný: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážená vládo, pane ministře, kolegyně, kolegové, budu velmi stručný. Já bych chtěl tady na prvním místě poděkovat panu ministrovi, ale i celému týmu Ministerstva školství a nakonec i kolegům ze školského výboru včetně kolegů z opozice, protože takto nějak si představuji skutečně konsenzuální přípravu klíčových zákonů, v tomto případě tedy lex Ukrajina - školství.

K tomu, co tady zaznělo. Nebudu znovu opakovat, co zde už říkal pan ministr nebo pan kolega Berki. Nicméně je potřeba také vědět, že některé věci není třeba upravovat ani v této mimořádné době zákonem. Je potřeba vědět, že časté dotazy na to, proč lex Ukrajina - školství neřeší dostatečně například předškolní vzdělávání, tak jednak jsme tam zapracovali prostřednictvím pozměňovacího návrhu to, že je daná výjimka u rámcových vzdělávacích programů i u předškolního vzdělávání, čili i ředitelé mateřských a ředitelky mateřských škol budou v tomto smyslu kryti. Netýká se to tedy jenom dalších stupňů regionálního školství.

Ale co je důležité vědět - a zase, to klíčové, co nás vedlo k těm jednotlivým bodům pozměňovacího návrhu, je reflexe toho, co v tuto chvíli řeší zřizovatelé, ředitelé škol, krajská krizová centra, protože tam se teď potýkají s těmi problémy. A zcela upřímně si řekněme, prostě kapacitu mateřských škol v České republice nenafoukneme už nyní nejenom v Praze a v prstenci kolem Prahy, ale často i v těch venkovských regionech. Někde možná ještě nějaké jedno, dvě místa jsou, ale vše ostatní budeme nuceni řešit přes dětské skupiny. A to neupravuje tento zákon, ale ten předchozí, který zde předkládal pan vicepremiér Jurečka. Čili částečně to předškolní vzdělávání řešíme právě prostřednictvím i té možnosti zřizovat mimořádně i po 31. lednu dětské skupiny, je to zcela... a včetně financování, to zdůrazňuji. Je to zcela potom v kompetenci těch jednotlivých zřizovatelů.

To klíčové v tom zákoně, který tady teď projednáváme, a hlavně tedy pokud jde o ten pozměňovací návrh, který vznikl v rámci školského výboru, respektive tedy na Ministerstvu školství po té debatě a diskusi, je právě možnost přijímat nad kapacitu samotnou, a to jak jednotlivé třídy, tak i školy jako celku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP