(17.10 hodin)
(pokračuje Zbyněk Stanjura)

Silniční daň je mimořádně byrokraticky náročná. Je tam nízká efektivita výběru daní díky tomu, že je složitá byrokracie, poměrně nízké sazby a velké množství daňových poplatníků. Přečtěte si zprávu NKÚ, která byla publikována před několika týdny, dávno před tím, než vznikla panika na burzách a než se tak skokově zvyšovaly ceny pohonných hmot. A je to opatření trvalé. Trvalé, to znamená, každý rok zůstanou podnikatelům necelé 4 miliardy, každý rok ušetří byrokracii, nebudou muset odevzdávat ty složité formuláře, nebudou muset platit pět záloh ročně, nebudou to muset pracovníci finanční správy kontrolovat, vymáhat, evidovat. Tam je zase prostor pro ušetření. Přesně případ, kdy když chci snížit počet zaměstnanců ve veřejné správě, nejdřív zruším agendu, agenda nebude v tom okamžiku nebo bude výrazně nižší.

My budeme na evropské úrovni iniciovat i zrušení povinné silniční daně pro vozidla nad 12 tun, protože to je relikt z doby, kdy nebylo výkonové zpoplatnění, kdy nebylo mýto. Tehdy to možná nějakou logiku mělo, dnes to logiku nedává. Uvidíme, jak v tomto směru budeme úspěšní, ale to nepůjde rychle, to si musíme přiznat.

Další z nástrojů, který může vláda zvolit, je věcné usměrňování cen neboli zvyšování maximální marže, když to řekneme hezky česky. Je třeba říct, že máme vysoce konkurenční trh. Máme zhruba 800 provozovatelů čerpacích stanic, těch je 2 800. My jsme zahájili preventivní krok, a já myslím, že to je správně, to znamená, ve spolupráci s asociacemi - jak tou, která sdružuje velké čerpací stanice, tak tou, která sdružuje ty nezávislé malé - jsme našli poměrně jednoduchý, ne příliš byrokraticky složitý systém, jak na denní bázi reportovat průměrné ceny na totemech. Je to IT řešení, které jsme v řádu jednotek dnů vybudovali, a více než 90 % čerpacích stanic tuto svoji povinnost splnilo. Dneska jsme k tomu vydali tiskovou zprávu. Ukázalo se - a já myslím, že to je také dobře říci - že nebyly nepřiměřené marže v nějakém velikém měřítku, že vlastně procentuálně odpovídají maržím stejným, jako to bylo v minulých měsících. Myslím si, že to je popsáno docela dobře. Nicméně minimálně do konce března, možná déle, budeme v tom monitoringu pokračovat a v případě, že bychom našli nějaké excesy nebo nějaké masivnější zneužívání situace, jsme připraveni tento neobvyklý, ale také složitý a komplikovaný nástroj využít. V této chvíli zatím stačí to, že děláme tu kontrolu na denní bázi.

Boj hnutí ANO za zachování přimíchávání biosložek ponechám stranou, to je takový folklor. Já jsem ani nevěděl, že když jsem poprvé kandidoval do Sněmovny, že den před volbami si tady Andrej Babiš prolobboval na mimořádné schůzi schválení - já nevím, kolik je tady pamětníků, Marek Benda určitě, ale ten hlasoval proti, ten má čisté svědomí, možná tady byli jiní - den před volbami, abychom si to představili, byla mimořádná schůze, na které se hlasovalo o tom přimíchávání. Ale my tam nejsme od toho, abychom hájili ekonomické zájmy jednoho konkrétního holdingu. Myslím, že hlavní důvody jsou ekologické. Myslím, že ti, kteří to prosazovali před léty, sami museli uznat, že tudy cesta nevede. Proto jsme - někteří z nás, včetně mě - opatrní k novým, skvělým nápadům, které mají přispět ke zlepšení životního prostředí, nejsou vyzkoušené a potom se už povinně zavádějí. Myslím, že i špatná zkušenost se dá využít k tomu, kudy cesta nevede.

To je v zásadě všechno a neočekávejme nějakou překotnou panickou reakci ze strany vlády. Myslím, že by to byla chyba. Sami víme a za chvilku to vyzkoušíme, jak dlouho probíhá legislativní proces, když máte nějaký daňový zákon, a uznání darů pro Ukrajinu je poměrně jednoduché, přesto mám signály, že to v devadesátce neprojde. Já to plně respektuji, tak si představme normální legislativní proces, kdy chceme nějakou daň snížit, zvýšit, zrušit. Nikdy to není, že by to bylo v bázi hodin nebo dnů. Za sebe nepředložím ve stavu legislativní nouze daňový zákon. Nemyslím si, že daňové zákony mají být předkládány ve stavu legislativní nouze. Příliš jsme si zvykli na ten nástroj. Pokud pamatuji, tak před covidem, byla to naše vláda a naše většina, to jednou zkusila a dopadlo to špatně u Ústavního soudu. To myslím, že je také dobrá zkušenost, abychom věděli, že tento nástroj má být zcela výjimečný. I v této uprchlické krizi jsme i díky opozici hladce schválili některé zákony ve stavu legislativní nouze, ale ty podle mě nesnesly odkladu. Daňové zákony se podle mě mají projednávat řádně, aby zazněly argumenty pro a proti, aby každá poslankyně, každý poslanec, když o tom budou hlasovat, věděli, že nebyli pod časovým tlakem a že se mohli řádně rozhodnout.

A jenom k dopadům, když se bavíme o těch výdajích: kdybychom snížili spotřební daň na naftu o korunu padesát, je to zhruba 8,2 miliardy, z toho je ale 9 % pro SFDI, tak to si umí každý vynásobit, kolik to je, u benzinu by to dělalo asi 4 miliardy, takže ten dopad není malý. A není vůbec zaručeno, že tyto peníze krát 21 % DPH by určitě ušetřili naši spotřebitelé, ti, kteří pohonné hmoty...

Myslím, že jsem odpověděl aspoň na některé z těch otázek, které zazněly, a všechny poprosím. Vím, že máte přednostní právo, ale my na ty interpelace zatím fakt chodíme. Je úterý 17.15 a de facto máme interpelace. Proč ne, ale pak je dělejme v úterý, nedělejme je ve čtvrtek! Děkuji za pozornost. (Potlesk koaličních poslanců.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené paní poslankyně, páni poslanci, pěkné odpoledne. Eviduji tři přihlášky s přednostním právem ještě před tím, než bude otevřen program. Nejprve paní místopředsedkyně Richterová, potom pan místopředseda Havlíček a paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za slovo. Já jsem chtěla opravdu jen velice stručně zareagovat právě třeba na tu debatu ke Sberbank. Chtěla jsem upozornit na to, že skutečně to je přesně druh tématu, které jsme důkladně probrali na podvýboru. Řešili jsme upozornění, která visí veřejně a jsou zároveň cíleně zasílána těm advokátům, kterých se věc týká, jak komunikuje garanční systém finančního trhu, jak komunikuje Česká advokátní komora a tak dále. To všechno jsme tam důkladně probírali. Já na tom chci říct, že to je přesně příklad věcí, které se probírají, řeší důkladně, ale myslím, že nyní, kdy máme jaksi možnost interpelací u toho, kde ty problémy třeba adresovány nejsou, využívejme interpelace a já bych byla velmi ráda, abychom pokročili dál v těch bodech, které máme schvalovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní vystoupí pan místopředseda Havlíček a připraví se paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr financí má pravdu. Je to spíše na interpelace, takže opravdu to bude do jedné minuty. Ale měl jsem pocit, že zde vystoupil ministr financí země, která je na tom nadmíru výtečně, a že vlastně energetická situace je velmi dobrá a že opatření, která děláme, nesmírně pomáhají. Můžeme se bavit, z čeho je či není složena inflace, ale podstatné je to, že je třetí nejvyšší v EU, a bohužel jdeme v tomto nahoru, protože ještě před koncem roku jsme byli na průměru.

A ano, 20 %, které jsem zde řekl, z toho my nemáme radost, že se žene 20 % lidí do energetické a obecné chudoby, ale když jsme to říkali, tak jste se přezíravě smáli. Když jsme to říkali, tak jste arogantně krčili rameny, že nic takového nastat nemůže. Proto jsem řekl, že to sdělil i váš bývalý spolusouputník, pan bývalý ministr Kalousek, nikoliv proto, že bychom ho adorovali, ale proto, že už to tvrdí i vaši kolegové. Bohužel jsme ztratili tři čtyři měsíce.

A co se týká veškeré té podpory, možná bychom nemuseli řešit pohonné hmoty, biosložky, silniční daň a ty nesmyslné reporty, které nikdo není schopen ani zkontrolovat, kdybychom řešili energetickou podporu. Ale jestliže se podíváme na spotřební koš a vidíme, že je v něm více jak 50 % zastoupena energie, potraviny, doprava, tak prostě nemůžeme nečinně přihlížet tomu, že neděláme nic v rámci pohonných hmot a současně neděláme nic v rámci energetické podpory. Uznávám, že pohonné hmoty jsou náročná věc a že se těžko hledá nějaký kompromis. Uznávám i to, že když se dneska udělá spotřební daň, tak těžko budeme měřit to, jestli se to projeví korunou, dvěma korunami, stejně tak ale, jako zde pan ministr řekl, že neví, jak se to projevilo v rámci snížené spotřební daně v roce minulém. Třeba se to projevilo tak, že to zafungovalo a že ta koruna se tam skutečně objevila. To nevíme dneska nikdy. Ale podstatné je to, že my neděláme nic v té energetické podpoře. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP