(18.00 hodin)
(pokračuje Jan Hrnčíř)

V této souvislosti by se rovněž nabízela aplikace ustanovení § 6 odst. 9 zákona o daních z příjmů, na základě něhož je od daně z příjmu fyzických osob osvobozena také sociální výpomoc poskytnutá zaměstnanci zaměstnavatelem do výše 500 000 korun v souvislosti s překlenutím mimořádně obtížných poměrů ze stanovených důvodů, mezi které patří například ekologická nebo průmyslová havárie či živelní pohroma. Případy mimořádně obtížných poměrů v důsledku válečného konfliktu však v předmětném ustanovení nejsou zahrnuty, a proto toto ustanovení aplikovat nelze. Ustanovení § 6 odst. 9 zákona o daních z příjmů je speciálním ustanovením ve vztahu k ustanovení § 4 zákona o daních z příjmů, které ve svém odst. 1 písm. zm) rovněž odkazuje na ustanovení § 4a zákona o daních z příjmů v případě, že by zaměstnavatel poskytl obdobnou výpomoc zaměstnanci v souvislosti s překlenutím mimořádně obtížných poměrů v důsledku válečného konfliktu na území Ukrajiny. Jednalo by se tedy z pohledu zaměstnance o bezúplatný příjem na humanitární nebo charitativní účel osvobozený dle § 4a písm. k) zákona o daních z příjmů.

Navrhovaná právní úprava v oblasti daní z příjmů také reaguje na situaci, kdy rovněž v důsledku válečného konfliktu na území Ukrajiny již započal na území České republiky příliv ukrajinských obyvatel opouštějících svůj stát. Často se jedná o případy, kdy ukrajinští obyvatelé přicházejí do České republiky za svými rodinnými příslušníky, kterým je jako zaměstnancům poskytováno jejich zaměstnavateli cenově zvýhodněné ubytování. Z pohledu zaměstnance se podle § 6 odst. 3 zákona o daních z příjmů jedná o příjem ze závislé činnosti. V případě, že zaměstnavatel umožní využívat toto ubytování nejen zaměstnanci, ale i jeho rodinným příslušníkům, nebo takové ubytování poskytne nově, bude se v roce 2022 taktéž jednat o příjem osvobozený od daně z příjmu.

Navrhovaná právní úprava umožní navíc i správnímu úřadu upustit od vybírání správních poplatků od fyzických osob, na které dopadly následky válečného konfliktu na území Ukrajiny. Nejedná se o plošné upuštění od výběru všech správních poplatků, nýbrž pouze u těch, u kterých to při posouzení aktuální situace... (odmlčuje se pro hluk v sále).

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Ano, pane poslanče. Kolegyně a kolegové, já se omlouvám, ale opět vás žádám o ztišení. Případnou diskusi přeneste do předsálí. Prosím, pokračujte.

 

Poslanec Jan Hrnčíř: Děkuji, pane předsedající. Při posouzení aktuální situace a nezbytnosti příslušný správní úřad uzná za vhodné, to vše při zachování základních principů správy daní a v rámci ústavních kautel. Zároveň se stanoví možnost retrospektivního vrácení poplatků, které byly výše uvedeným způsobem již v průběhu válečného konfliktu na Ukrajině vybrány. V zájmu transparentnosti jednání správního úřadu, aby se zamezilo libovůli a kabinetnímu rozhodování a byla vytvořena veřejná kontrola, správní úřad musí oznámit na své úřední desce a způsobem umožňujícím dálkový přístup, na které druhy správních poplatků, případně za jakých podmínek bude zmocnění k upuštění od vybírání a zmocnění k vrácení správních poplatků využito.

Takže tolik v krátkosti shrnutí. Jak už jsem předeslal, nepodporujeme projednání v § 90, ale podpoříme zkrácení lhůt, aby se to projednalo samozřejmě rychleji. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Nyní se tedy táži, zda se ještě někdo hlásí do rozpravy? Evidoval jsem přihlášku pana poslance Nachera, ale toho v současné době nevidím v sále. Pane poslanče, hlásil jste se do rozpravy? Ne, nehlásil. Dobře.

Vzhledem k tomu, že již nikoho dalšího nevidím, že se hlásí do obecné rozpravy, obecnou rozpravu končím.

Chci se zeptat na případná závěrečná slova. Pane ministře, chcete závěrečné slovo? Nechcete. Pane zpravodaji? Pane zpravodaji, chcete závěrečné slovo? Ne, dobře.

Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako výboru garančnímu? Žádnou přihlášku nevidím. V tom případě přistoupíme k hlasování. Eviduji žádost o vaše odhlášení, já vás nejprve tedy všechny odhlásím, požádám vás, abyste se opět přihlásili svými kartami. Současně přečtu to, o čem budeme hlasovat.

 

Za chvíli zahájím hlasování s tím, kdo souhlasí, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako výboru garančnímu.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 19, přihlášeno je 161 poslankyň a poslanců, pro návrh 160. Konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru jako garančnímu výboru.

 

Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru a já se táži, zda má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru nebo výborům k projednání? V tento moment nevidím žádný návrh.

Z toho důvodu budeme postupovat dál a to je, že v obecné rozpravě zazněl návrh na zkrácení lhůty na projednání. Máme zde dva návrhy.

 

První návrh přečetl pan ministr financí na zkrácení na 12 dnů. Vzhledem k tomu, že to navrhuje navrhovatel, tak předpokládám, že s tím souhlasí, a dám o tom rovnou hlasovat.

Zahajuji hlasování a táži se, kdo souhlasí se zkrácením lhůty na 12 dnů? Kdo je proti tomuto návrhu?

Je to hlasování s pořadovým číslem 20, přihlášeno je 162 poslankyň a poslanců, pro návrh 161, proti nikdo. Konstatuji, že jsme lhůtu na projednání zkrátili na 12 dnů.

 

Tím jsme se vypořádali se vším hlasováním v rámci tohoto bodu. Já vám děkuji a projednávání tohoto bodu končím.

 

Otevírám další bod dnešního jednání a to je

 

3.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 353/2003 Sb.,
o spotřebních daních, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 176/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2

Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení. Z pověření vlády předložený návrh i v tomto případě uvede ministr financí Zbyněk Stanjura. A já vás prosím, pane ministře, abyste se ujal slova.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jedná se o implementaci přepracovaného znění směrnice, kterou se stanoví obecná úprava spotřebních daní. Cílem je eliminace daňových úniků, zjednodušení administrace a elektronizace celého řízení.

Nad rámec povinné implementace tento návrh zákona obsahuje jednu jedinou věc, a to na základě připomínky či požadavku Svazu průmyslu a dopravy, abychom mohli mít možnost vrátit pivo do režimu podmíněného osvobození od daně. Vycházíme i z té zkušenosti, kterou jsme uplatnili během covidu, a tady se objevila dobrá šance to tam dát trvale nad rámec povinné implementace.

Protože je to poměrně jednoduché, transpoziční lhůta skončila 31. prosince loňského roku, proto jménem vlády vás žádám o schválení tohoto návrhu zákona již v prvém čtení. Děkuji. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP