(18.30 hodin)
(pokračuje Martin Baxa)

Návrh zákona byl již jednou předložen Sněmovně, nepodařilo se jej projednat a tady chci, dámy a pánové, upozornit na to, že se jedná o jeden z těch zákonů, kde nás opravdu tlačí čas. Lhůta pro transpozici této směrnice uplynula 19. září 2020, a je s Českou republikou tedy nyní vedeno řízení o porušení povinnosti, takzvaný infringement. V případě, že by byla věc předána Evropskému soudnímu dvoru, bude již nezvratitelné, že České republice bude udělena citelná sankce a vyměřeno penále.

Tak nechci samozřejmě jakýmkoliv způsobem omezovat rozpravu o této věci a tak podobně a tak podobně, ale považuji za důležité na toto upozornit. Navrhuji tedy proto, aby Poslanecká sněmovna tento návrh zákona propustila do druhého čtení. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře. Já vám také tímto, vážené kolegyně, vážení kolegové, přeji hezký podvečer, vystřídali jsme se v řízení schůze. Děkuji za vystoupení panu ministrovi a poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení tohoto zákona, a tím je pan poslanec Jan Lacina. Pane poslanče, prosím, máte slovo.

 

Poslanec Jan Lacina: Děkuji za slovo. Dovolte, abych vám popřál dobrý večer. Já pana ministra doplním velmi stručně. Jednak doplním to, že navrhovaná úprava má dopad na znění následujících zákonů - zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, potom zákona č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních, mediálních službách na vyžádání, a o změně některých zákonů, a potom zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy, a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 (Sb.), o provozování rozhlasového a televizního vysílání, ve znění pozdějších předpisů.

Celkový dopad na státní rozpočet, v tomto případě především na rozpočet Rady pro rozhlasové a televizní vysílání, se bude odvíjet od intenzity výkonu dohledu, jaká bude třeba. Rada pro rozhlasové a televizní vysílání odhadla tyto dopady spojené se změnou regulace na 8 541 člověkohodin za rok, což ve finančním vyjádření činí 4,44 milionu korun za rok. Dle požadavků Ministerstva financí však musí být personální zabezpečení nové agendy v náběhové fázi zajištěno bez nároku na jakékoliv navýšení stanoveného počtu míst, souvisejícího nárůstu objemu prostředků na platy a dalších výdajů. Personální náročnost na výkon agendy Rady pro rozhlasové a televizní vysílání tak bude vyhodnocena až na základě reálného dopadu do administrativních úkonů a případné požadavky na úpravu personální oblasti a na navýšení výdajů kapitoly RRTV budou předloženy až při přípravě návrhu parametrů státního rozpočtu na konkrétní rozpočtový rok.

Já si vám tedy dovolím doporučit ke schválení a posunutí do dalšího čtení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za úvodní slovo pan zpravodaje.

Nyní v tuhle chvíli otevírám obecnou rozpravu. Jako první s přednostním právem a s písemnou přihláškou se přihlásil pan poslanec Jakub Michálek, kterému tímto dávám slovo. Pane předsedo, prosím.

 

Poslanec Jakub Michálek: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, my si samozřejmě uvědomujeme, že je potřeba projednat tento a následující tisk z časových důvodů, protože už jsme obdrželi dopisy z Evropské unie, i od ministra pro legislativu i pana předsedy vlády šly dopisy k tomu, že je potřeba skutečně zajistit implementaci evropských směrnic, a je to naše povinnost, která nám vyplývá z Evropské unie. Takže určitě máme zájem na tom, abychom této povinností dostáli.

Současně je potřeba říct, že problematika autorského práva tady historicky nebyla řešena úplně tak, jak bychom jí měli věnovat pozornost, a věřím, že teď se to změní. A zejména v souvislosti s tímto tiskem bude řešena problematika práv lidí s postižením, kteří mají problémy se sluchem a podobně, o které bude mluvit kolegyně Klára Kocmanová, a současně, a to už trochu předesílám i k tomu dalšímu tisku - já tady nechci vystupovat několikrát, tak jenom říkám, že v autorských zákonech a související problematice jsou určité nášlapné miny, kterým bychom měli věnovat pozornost, a že i Evropská unie občas šlápne vedle, a takové ty nápady, jako že budeme nutit webové stránky, aby něco automaticky filtrovaly, a že každý bude muset tedy nastavovat nebo pořizovat nějakou speciální umělou inteligenci, která to bude nějakým hlubokým způsobem rozdělovat, co tedy je legální, co tedy je nelegální, kde platí výjimka, která vyplývá z autorského zákona ve vztahu třeba k parodiím a podobně, to jsou bohužel věci, kam ještě vývoj technologií nedospěl, takže není možné to zatím dělat automaticky.

Takže jsou tam oblasti, které já vnímám velmi kriticky, už na straně Evropské unie, a i vzhledem k tomu, že to není koaliční tisk, protože to jde od minulé vlády, tak si myslím, že bude potřeba ještě velmi diskutovat k tomu, abychom našli skutečně podobu, která bude v souladu s programovým prohlášením vlády. Já bych chtěl poděkovat panu ministrovi, který se k tomu postavil čelem, a věřím, že už tedy skončila doba, kdy na Ministerstvu kultury vládla OSA, a že skutečně budeme hledat řešení, které bude ve prospěch jak uživatelů, tak i autorů a celého kreativního odvětví, že najdeme skutečně spravedlivé řešení, které to vyrovná v mezích toho, co nám evropské právo umožňuje, a najdeme takový způsob, aby současně ta implementace nedopadla na naše podnikatele, kde samozřejmě inovace v digitální oblasti mohou být zdrojem velké části našeho ekonomického produktu. Takže neměli bychom nutit naše provozovatele k věcem, které jsou neproveditelné, nerealistické, a hledat způsob, který bude přijatelnou implementací v následujícím procesu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Další do obecné rozpravy je přihlášena paní poslankyně Kocmanová Klára. Paní poslankyně, prosím.

 

Poslankyně Klára Kocmanová: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, děkuji panu ministrovi a panu zpravodaji za shrnutí tohoto návrhu, a jak už avizoval kolega Jakub Michálek, měla bych k tomuto tisku pár slov, a to zejména ve vztahu k pozměňovacímu návrhu, který budeme v budoucnu podávat.

Podle České unie neslyšících je v Česku až půl milionu sluchově postižených. V návrhu tak, jak je předložen, se na ně bohužel zapomíná, a to i přesto, že je to něco, co požaduje samotná evropská směrnice, která je základem této novely, přitom ten problém je prostý. Když si zapnete televizi, je jen velmi málo kanálů, které by vysílaly s titulky nebo s tlumočníkem do znakové řeči, byť například Česká televize je v tomhle ohledu příkladem. A to je něco, co můžeme společnými silami změnit. Návrh v současné podobě zcela odstraňuje dnes existující zákonné kvóty na pořady se skrytými a otevřenými titulky a na pořady přístupné pro lidi se zrakovým postižením. Nahrazuje obecnou povinností poskytovatelů televizního vysílání připravit akční plány, kde je míra zajištění a navyšování přístupnosti ponechána pouze na jejich uvážení. Vzhledem k takto vágně stanoveným povinnostem provozovatelů se obávám, že jejich role bude pouze formální a spíše se prohloubí frustrace z dlouhodobě neuspokojivé situace v téhle oblasti. To vše povede ke zhoršení právní vymahatelnosti přístupnosti audiovizuálních služeb pro neslyšící. Podotýkám, že ani dnes ze stávající právní úpravy není jasné, jak přesně mají provozovatelé televizního vysílání zmíněné kvóty plnit. Bez upřesňující definice není praxe jasná a dochází k výkladovým sporům, kdy například provozovatel vysílání s licencí celých pět let neotitulkuje ani jeden pořad, protože daná formulace v zákoně umožňuje chápat povinnost zpřístupňování jako pouhé reprízování stále stejných pořadů, často ještě během nočních hodin, kdy většina lidí spí a na televizi se nedívá.

Jinými slovy, potřebujeme osobám se sluchovým a zrakovým postižením zpřístupnit více pořadů, a to včetně těch nových. Je nutné dát všem poskytovatelům stejné podmínky a na jejich pevném základě přístupnost obsahu navyšovat. Podobnou cestou šlo například bez problémů i Slovensko. Směrnice Evropského parlamentu to umožňuje státům takto implementovat.

Proto mi dovolte na tomto místě v závěru uvést, že bychom tento návrh zákona měli pustit do výborů a následně do druhého čtení, kde budou tyto nedostatky opraveny. Budu ráda, když v budoucnu tento pozměňovací návrh podpoříte. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji paní poslankyni, k faktické poznámce se přihlásil pan poslanec Aleš Juchelka. Pane poslanče, máte dvě minuty.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Mockrát děkuji, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, určitě budeme podporovat samozřejmě tady tento pozměňovací návrh České unie neslyšících. Už jsme se tím zabývali i v minulém volebním období, jak tady správně řekl pan ministr Baxa. Jenom mě zajímá jenom jedna technická věc, proto jsem se přihlásil k faktické poznámce, protože Rada pro rozhlasové a televizní vysílání, která bude vlastně administrovat celý tady tento zákon, tuším, že zažádala v rozpočtu o 10 milionů korun navíc, aby mohla nějakým způsobem tady tuto implementaci směrnice Evropské unie dát do praxe na nová pracovní místa, tak zdali se s tím nějakým způsobem počítá. To je všechno. Děkuji moc. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP