(18.40 hodin)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji za dodržení času a vracíme se do obecné rozpravy. Další přihlášený je pan poslanec Babka. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec Ondřej Babka: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážený pane ministře, vážení kolegové, rád bych zde shrnul tento důležitý návrh zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek, který může napomoci k bezpečnějšímu pohybu v on-line prostoru jako takovému. Tento návrh zákona o službách platforem pro sdílení videonahrávek byl zpracován na základě plánu legislativních prací vlády už v roce 2020 a předpis má mimo jiné zajistit lepší ochranu před projevy násilí, nenávisti, podněcováním k terorismu, nežádoucím obsahem obchodních sdělení a také více chránit děti před obsahem, který by mohl narušit jejich vývoj. Regulovat bude doposud téměř opomíjené internetové platformy pro sdílení uživatelských videí typu YouTube.
Záměrem této novely je také do jisté míry sjednotit regulaci týkající se videí, ať už jsou tato videa sledována prostřednictvím jakékoli audiovizuální služby. Chceme toho dosáhnout tím, že právní regulace, která již existuje pro klasické i internetové televize, se v zásadě rozšíří na on-line platformy pro sdílení videí. Jednou ze změn tedy bude, že na platformy pro sdílení videí se nově bude výslovně vztahovat zákon o regulaci reklamy. Bude tedy platit zákaz, případně přísná regulace umisťování reklam, které se týkají za prvé podněcování k násilí či k nenávisti namířené proti jednotlivcům či skupině osob, také cigaret a dalších tabákových výrobků nebo elektronických cigaret a náhradních náplní do nich, alkoholických nápojů či léčivých přípravků a léčebných postupů dostupných pouze na lékařský předpis. Dochází k úpravě zejména zákona č. 231/2001 Sb., tedy zákona o provozování vysílání, a zákona č. 132/2010 Sb., zákona o službách na vyžádání. Druhý bod zákona je zaměřen na služby, jejichž cílem je poskytování pořadů veřejnosti za účelem informování, zábavy nebo vzdělání. Jedná se tedy o úpravu v oblasti služeb, které rozhlasové a televizní vysílání ve vztahu k příjemci informací v dnešní společnosti do určité míry doplňují, popřípadě mu v některých případech konkurují.
Z pohledu evropského práva je oblast regulace audiovizuálních mediálních služeb předmětem směrnice Evropského parlamentu a Rady 2018/1808, jejímž účelem bylo vytvořit jednotný evropský trh audiovizuálních mediálních služeb a zajistit jeho správné fungování společně s podporou kulturní rozmanitosti, stanovení odpovídající úrovně spotřebitelské ochrany a zajištění plurality médií.
Těším se na projednávání tohoto zákona ve volebním výboru a v tuto chvíli děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Další do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Lubomír Brož a já mu tímto dávám slovo.
Poslanec Lubomír Brož: Děkuji za slovo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, členové vlády, bylo již hodně řečeno, takže budu poměrně stručný. Vyberu z toho jen ty věci, o kterých si myslím, že ještě úplně... (Velký hluk v sále.)
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Já vás přeruším, pane poslanče. Prosím zejména levou část sálu, jestli by se mohla ztišit, protože míra hluku, která sem doléhá, je pro řečníka velmi složitá. Děkuju pěkně. Pane poslanče, můžete pokračovat.
Poslanec Lubomír Brož: Děkuji. Výlučným cílem návrhu tohoto zákona je tedy implementace právní úpravy směrnice Evropského parlamentu a Rady 2018/1808 ze 14. listopadu 2018 a termín její implementace byl stanoven do 19. září 2020. Z toho tedy vyplývá, že okamžité přijetí tohoto návrhu je velmi důležité, ne-li nezbytné. Na základě požadavků směrnice je nezbytné upravit v českém právním řádu povinnosti poskytovatelů služeb platforem pro sdílení videonahrávek ve vztahu k ochraně veřejnosti před násilnými nebo nenávistnými projevy a k ochraně před podněcováním ke spáchání teroristického trestného činu a činů trestných podle evropského práva, stejně tak jako k ochraně nezletilých osob před obsahem, který by mohl narušit jejich vývoj.
Návrh zákona obsahuje také věcně související změny zákona o provozování rozhlasového a televizního vysílání, zákona o audiovizuálních mediálních službách na vyžádání a zákona o regulaci reklamy, které vycházejí z nové evropské regulace tohoto typu služeb provedené směrnicí. Důležité je, čeho se ty změny týkají. Já bych tady vypíchl několik nejdůležitějších věcí. Jednak se jedná o označování pořadů v televizním vysílání a audiovizuálních mediálních službách na vyžádání z pohledu jejich závadného obsahu pro nezletilé osoby, další je zpřístupňování pořadů v televizním vysílání a audiovizuálních mediálních služeb na vyžádání pro osoby se sluchovým nebo zrakovým postižením, dále úpravy obchodních sdělení ve vysílání nebo ve službách na vyžádání nebo pravidel pro takzvané jurisdikční spory členských států Evropské unie. Změna je vlastně na základě požadavků směrnice provedena i ve vymezení, konstituování a působnosti Rady pro rozhlasové a televizní vysílání - bylo zde již řečeno - jakožto regulačního orgánu pro oblast audiovizuálních mediálních služeb a nově ve vymezeném rozsahu i platforem pro sdílení videonahrávek. Doplňují se také skutkové podstaty některých správních deliktů souvisejících s nově upravenými povinnostmi provozovatelů vysílání.
Úplně závěrem bych shrnul, že audiovizuální mediální prostředí prošlo, a troufám si říci, že stále prochází, dramatickým vývojem díky stále narůstající konvergenci mezi televizním vysíláním a službami distribuovanými prostřednictvím internetu. Sami spotřebitelé mnohem častěji přistupují k obsahu na vyžádání prostřednictvím televizorů a přenosných zařízení, často sledují na internetu videa včetně těch vytvořených soukromými osobami. Tradiční vysílání v Evropské unii sice zůstává silné z hlediska jak sledovanosti, tak příjmů z reklam a investic do obsahu, ovšem objevují se také nové obchodní modely šíření a konzumace audiovizuálních služeb. Vysílatelé rozšiřují své činnosti on-line a noví hráči nabízejí audiovizuální obsah prostřednictvím internetu. Jsou stále silnější a silnější, a přitom soutěží o stejné publikum jako ty služby tradiční, to je potřeba si uvědomit. (Velký hluk v sále.)
Platformy pro sdílení videonahrávek, jako je například YouTube, poskytují přístup jak k profesionálně vytvořeným pořadům, tak k obsahu...
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, já vám do toho musím znovu vstoupit. Kolegyně, kolegové, prosím vás o ztišení. Míra hluku zase přerostla únosnou mez. Zbývá nám deset minut do konce jednání. Poprosím vás, abychom to dokázali dotáhnout tak, abychom se navzájem slyšeli. (Poslanec Brož: Děkuji.) Ještě vydržte chvilku. Teď můžete, pane poslanče. ***