(12.00 hodin)
(pokračuje Ondřej Babka)

Nová legislativní úprava nejen že dává do souladu naše právní normy s unijními, je to tedy implementační zákon, ale především lépe chrání autory a zlepšuje přístup občanů k autorsky chráněným dílům. Původní předloha, přestože byla několikrát novelizována, v dnešní době už zcela nevyhovuje nové unijní úpravě, která obsahuje některé nové prvky či podrobnější pravidla pro uplatňování výjimek a omezení práv, výkon práv a podobně, a proto je z pohledu českého práva novelizace tohoto zákona nezbytná.

Jedním z důvodů novelizace je i velký posun u moderních technologií. Jenom pro vaši představu, v době, kdy vznikl původní návrh autorského zákona nebo původní autorský zákon, například Mark Zuckerberg byl ještě na střední škole. První verze Facebooku vznikla až o čtyři roky později, a to tady nemluvím o dalších platformách, které zveřejňují obsah spadající pod ochranu autorského práva. Ministerstvo kultury ještě v minulém volebním období předložilo loni tento zákon, aby tyto dvě směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie implementovalo. To bylo v roce 2009 (správně 2019). Bohužel jsme to v minulém volebním období projednat nestihli. První z těch směrnic stanovuje pravidla pro výkon autorského práva u on-line vysílání a u převzatých vysíláním, jde o směrnici známou pod označením OnlineSatCab, a druhá reguluje autorské právo na jednotném digitálním trhu.

Cílem této navrhované úpravy je tedy přizpůsobit již existující právní rámec nové unijní úpravě. Nejde však o směrnice a úpravy, které by byly samoúčelné a byly jen kopírovány z Bruselu. Bezesporu povedou ke zlepšení postupů při poskytování licencí k užití obsahu, který je chráněný podle autorského práva, a zlepšení jeho dostupnosti, a to i přeshraničně. Přizpůsobí také právní úpravu využívání autorských práv pro účely vědy a výzkumu, pro účely takzvaného digitálního vzdělávání i pro účely digitalizace a uchovávání kulturního dědictví.

Celkově je cílem dosáhnout dobře fungujícího trhu pro obsah, na který se vztahují autorská práva, a zvýšit v této oblasti mezinárodní konkurenceschopnost. Novela autorského zákona v praxi ještě přispěje k narovnání současného prostředí a pomůže tak autorům v rámci ochrany a dostupnosti jejich děl. Dále bude v tomto prostředí panovat obecně větší právní jistota a ochrana.

Novela bude mít přímý dopad na státní rozpočet - už to tady zmiňoval pan zpravodaj - v souvislosti s navrhovaným zavedením práva na odměnu za půjčování v knihovnách pro nakladatele a s tím spojeným návrhem na valorizaci odměny pro autory za půjčování v knihovnách. Tento odhadovaný dopad na státní rozpočet bude přibližně ve výši necelých 68,5 milionu korun včetně DPH. Bude mít také dopady i na podnikatelské prostředí, kde budou jasnější pravidla pro sdílení obsahu on-line. O tom tady bude ještě určitě mluvit kolega.

Já jsem tady určitě nepopsal všechny ty změny, které novela postihuje, a ani to nebylo v tuto chvíli mým cílem. Určitě se budeme tomuto tisku věnovat i nadále, jedná se o poměrně rozsáhlou a komplexní úpravu. Ale zároveň věřím, že potřebu přijetí tohoto zákona cítíme všichni a že se nám podaří při jejím schvalování najít společnou řeč. Určitě vítám i to, že k tomuto tématu bude, jak tady bylo avizováno, konaný ten seminář. Zároveň určitě dojde k projednání tohoto tisku ve výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu. A možná vzhledem k zaměření tohoto zákona bych i poprosil předsedu podvýboru pro kulturu, zda by neuvážil, že bychom tento tisk projednali i na podvýboru pro kulturu.

V tuto chvíli vám děkuji za pozornost a budu se těšit na další projednávání tohoto zákona.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu poslanci Babkovi. Dovolte, abych vás rovněž pozdravil a abych pokračoval v řízení schůze.

Dalším přihlášeným je pan poslanec Lubomír Brož. Pane poslanče, máte slovo, děkuji.

 

Poslanec Lubomír Brož: Děkuji. Hezký den. Vážené poslankyně, vážení poslanci, vážení členové vlády, ocenil bych i přístup pana ministra, když říkal, že požádají o prodloužení té lhůty. Myslím si, že tato novela jistě ve výboru potřebuje určitou diskusi, možná i určité úpravy, ke kterým se třeba i po diskusích dostaneme, ale nechci to samozřejmě předjímat. Hodně bylo řečeno a já se opět pokusím vybrat nějaké věci, které nebyly, a soustředit se na jednu konkrétní oblast.

Ještě bych chtěl upřesnit cíle tohoto vládního návrhu zákona, jakých okruhů se vládní návrh zákona týká, a chtěl bych se zaměřit zejména na jednu z těch částí, a to je princip země původu jako doplňkové on-line služby vysílání. Na jaře 2019 byly přijaty dvě nové autorskoprávní směrnice Evropské unie, a to byla směrnice Rady 93/83/EHS neboli směrnice o pravidlech pro on-line vysílání a převzatá vysílání a druhou byla směrnice Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 219/790 o autorském právu na jednotném digitálním trhu, neboli jak budu dále uvádět, směrnice o autorském právu. Obě směrnice jsou součástí reformy unijního autorského práva, která byla nastartovaná. Byla vytyčena ve strategii pro jednotný digitální trh v květnu roku 2015.

Cílem obou těchto směrnic je modernizace unijního autorského práva a dosažení dalšího stupně harmonizace vnitrostátních právních předpisů členských států Evropské unie a evropského hospodářského prostoru, týkající se autorského práva a práv s ním souvisejících v oblastech upravených výše uvedenými směrnicemi Evropské unie. Proč je toto i potřeba, se zmíním za malý okamžik. Přestože řada ustanovení ve výše zmíněných nových směrnicích Evropské unie je přinejmenším částečně, v některých případech ve značné míře již obsažena ve vnitrostátním právním řádu České republiky, konkrétně v autorském zákoně a v občanském zákoníku, přesto je nezbytné v rámci plnění povinností vyplývajících z členství České republiky v Evropské unii některé detaily nové unijní právní úpravy do vnitrostátního právního řádu doplnit. Stejně tak je nutno doplnit ta ustanovení směrnic, která zatím v právním řádu České republiky obsažena nejsou vůbec.

Konkrétním cílem směrnice o pravidlech pro on-line vysílání a převzatá vysílání a směrnice o autorském právu je zlepšit postupy poskytování licencí k užití autorskoprávně chráněného obsahu a zlepšit dostupnost autorskoprávně chráněného obsahu, a to i přeshraničně. U směrnice o autorském právu se ještě jedná o přizpůsobení právní úpravy výjimek z výlučných autorských práv pro účely vědy a výzkumu, konkrétně pro účely vytěžování textů a dat pro účely takzvaného digitálního vzdělávání, to znamená využití autorskoprávně chráněného obsahu v digitální podobě ve vzdělávání a pro účely digitalizace a uchovávání kulturního dědictví - to je také důležitá věc. Další věcí je dosažení dobře fungujícího trhu pro autorskoprávně chráněný obsah, protože ať chceme, nebo ne, opravdu se jedná o trh. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP