(12.10 hodin)
(pokračuje Lubomír Brož)

S ohledem na různorodost problematik upravených novými směrnicemi Evropské unie je tato problematika rozdělena do jedenácti okruhů. Těmi jedenácti okruhy jsou: za prvé, princip země původu pro doplňkové on-line služby vysílatelů. Na to já se trošičku zaměřím. Potom za druhé je to kolektivní správa na přenos vysílání. Za třetí, přímé dodání signálu. Za čtvrté, výjimky z výlučných práv pro vytěžování textů a dat. Za páté, výjimka z výlučných práv pro digitální a přeshraniční vzdělávání. Za šesté, rozšířená kolektivní správa práv pro užití děl nedostupných na trhu. Za sedmé, mediátoři a alternativní řešení sporů, protože ke sporům pochopitelně docházet bude. Za osmé, práva vydavatelů tiskových publikací. Myslím si, že o tomto bodu diskuse bude i na výboru. Za deváté, práva vydavatelů a nakladatelů na náhradní odměny a jiné kompenzace. Také důležitá věc této novely a zamyšlení se nad těmito odměnami a kompenzacemi. Za desáté, povinnosti on-line platforem pro sdílení obsahu. Za jedenácté, spravedlivá odměna a smluvní právo.

Jak jistě vidíte z těch jedenácti bodů, jedná se opravdu o rozsáhlou problematiku. Rád bych se zaměřil na jeden konkrétní okruh, ten první, a to je princip země původu pro doplňkové on-line služby vysílatelů. Směrnice o pravidlech pro on-line vysílání a převzatá vysílání zavádí v čl. 3 zásadu země původu na takzvané doplňkové on-line služby a tato zásada se vztahuje na vypořádání všech práv, která musí mít vysílací organizace k dispozici, aby mohla v rámci poskytování doplňkových on-line služeb sdělovat nebo zpřístupňovat veřejnosti své programy. Cílem této směrnice je zejména usnadnit vypořádání práv k autorskoprávně chráněnému obsahu využívanému vysílateli nejen k samotnému vysílání, ale stále více také v rámci takzvaných doplňkových on-line služeb, jako je souběžné on-line vysílání, služby zpětného zhlédnutí, jsou to podcasty, případně také on-line zpřístupňování doprovodných informací k vysílaným pořadům. To mohou být třeba upoutávky, fotografie, videa z natáčení, určité recenze a další věci, a to tak, aby obsah zpřístupňovaný prostřednictvím doplňkových služeb vysílatelů byl ve větší míře dostupný v rámci celé Evropské unie, případně evropského hospodářského prostoru, popřípadě samozřejmě ve více členských státech Evropské unie nebo evropského hospodářského prostoru současně.

Jak je na tom český právní řád v současné době? Vezmu jenom ty nejdůležitější věci. Český právní řád úpravu doplňkových on-line služeb, tak jak jsou vymezeny v čl. 2 směrnice, ani úpravu principu země původu, který se pro ně uplatní, jak je upraven v čl. 3 směrnice, neobsahuje. Proto je důležité přijetí této novelizace. Dále autorský zákon ani občanský zákoník v části upravující licence neobsahuje žádnou zvláštní úpravu teritoriálního vymezení licenční smlouvy, jaké vyplývá z čl. 3 směrnice, a to je rozšíření územního rozsahu licence na území celé Evropské unie případně evropského hospodářského prostoru, samozřejmě.

Zásada přiměřenosti sazby odměny, ta je v českém autorském zákoně upravena v souvislosti se sazbami odměn vybíraných kolektivními správci v § 98e odst. 2 a výše odměny určená individuálními smlouvami mezi nositeli práv nezastupovanými kolektivními správci a vysílacími organizacemi není v autorském zákoně nijak limitována. Subjekty, které jsou dotčeny úpravou čl. 3 směrnice o pravidlech pro on-line vysílání a převzatá vysílání, jsou primárně vysílatelé, to znamená provozovatelé rozhlasového nebo televizního vysílání, dále jsou to nositelé práv k vysílanému obsahu a jejich zástupci, zejména jsou to tedy kolektivní správci práv, popřípadě teoreticky také nezávislí správci práv, popřípadě agentury a podobně. Je důležité si uvědomit, že nepřímo dotčenými subjekty jsou rovněž spotřebitelé, jimž by se v důsledku zjednodušení licencování měla zlepšit a samozřejmě případně rozšířit nabídka obsahu poskytovaného vysílacími organizacemi v rámci doplňkových on-line služeb.

Úplně závěrem bych uvedl, že tuto právní úpravu je nutné tedy minimálně doplnit tak, aby odpovídala nové závazné unijní úpravě obsažené ve směrnici o pravidlech pro on-line vysílání a převzatá vysílání. Do právního řádu je tedy nutno doplnit zásadu země původu, a to zcela nezbytně, pro doplňkové on-line služby, definici relevantních doplňkových on-line služeb, pro které se bude zásada země původu uplatňovat, a přechodné ustanovení.

Úplně na závěr, jen z mého pohledu, že navrhovaná právní úprava jako celek je plně v souladu s ústavním pořádkem České republiky, tak jak jej vymezuje čl. 112 Ústavy České republiky, neporušuje princip rovnosti v právech ani princip zákazu retroaktivity, respektuje zásady zákonnosti, legitimity cílů, přiměřenosti zásahů do základních práv a svobod i další obecné zásady ústavního práva. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, a další přihlášený je pan poslanec Zdeněk Kettner. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, členové vlády, já svůj projev budu mít trošičku kratší, protože něco, co už jsem měl připraveno, řekli někteří moji předřečníci. Chápu, že nám hrozí nějaké pokuty, že nás čas tlačí, ale i já mám některé výtky kromě těch, co řekli mí předřečníci.

Implementace směrnice Evropské unie pouze přenáší odpovědnost na poskytovatele datového prostoru a snaží se tyto poskytovatele zdanit. Autorský zákon, jak už tady bylo i řečeno, byl několikrát v minulosti upravován, a dokonce na výrobky, které slouží k ukládání dat, byl uvalen takzvaný autorský poplatek. V praxi to tedy znamená, že kdokoliv si koupí jakékoliv paměťové zařízení, na které je možné ukládat data, nebo tiskárnu, platí automaticky takzvaný autorský poplatek, a tedy odvádí jakousi daň autorským svazům, a je naprosto jedno, zda si na to paměťové zařízení ukládá nebo tiskne svoje fotografie, nebo zda se jedná o autorská díla jiných autorů, a ne jeho vlastní. Těchto výrobků se ročně v České republice prodají velká kvanta a částka, která je vybrána, rozhodně není zanedbatelná.

Zavedení povinnosti platit jakési nové autorské poplatky za poskytnutí prostoru na serverech, kde byla již jednou zaplacena tato daň v podobě autorského poplatku z kapacity pevných disků, se tedy jeví jako pokus o další a další placení poplatků z uloženého obsahu, a dokonce pod vysokými pokutami s dvouletým nepodmíněným trestem. Jeví se to tedy jako dvojí zdanění téhož a z tohoto důvodu doporučuji tento zákon uvést do souladu tak, aby nedocházelo k dvojímu zdanění, a vrátit jej navrhovateli zpět k dopracování. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji, pane poslanče, a s přednostním právem se přihlásila místopředsedkyně Sněmovny paní Jana Mračková Vildumetzová. Paní místopředsedkyně, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane místopředsedo. Omlouvám se svému kolegovi, že jsem šla před ním. Především, vážený pane ministře kultury, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych jenom krátce chtěla zareagovat. Chtěla bych poděkovat za vystoupení pana ministra kultury. On tady řekl ve svém vystoupení, že to je transpozice směrnice Evropské unie, ale já bych ho přesto chtěla v tuto chvíli oslovit a chtěla bych mu říct, že v minulém funkčním období jsme se snažili již tady autorský zákon předložit. Nedostalo se to na pořad schůze a předkládali jsme jednu důležitou věc, která se dotýká živnostníků, určitě o té věci víte, a jsou to autorské poplatky. Dávala jsem ten návrh tamhle s kolegou poslancem Ferancem a ještě s Adamem Kalousem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP