(12.30 hodin)

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážený pane předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, předkládaný materiál obsahuje text letecké dohody vyjednaný a podepsaný zástupci Evropské unie a jejích členských států na jedné straně a Katarem na straně druhé. Dohoda má za cíl jednotně upravit oblast civilní letecké dopravy mezi Evropskou unií a Katarem, neboť nahradí příslušná ustanovení stávajících dvoustranných leteckých dohod včetně té, kterou uzavřela Česká republika s Katarem v roce 2012.

Prioritou pro Evropskou unii při vyjednávání textu dohody bylo stanovení jasného právního rámce pro spravedlivou hospodářskou soutěž na liberalizovaném přepravním trhu. Sjednáním dohody dojde k výraznému sblížení pravidel obou stran a vytvoření rovného konkurenčního prostředí s mnoha příležitostmi pro spolupráci leteckých dopravců smluvních stran. Myslím, že nikomu nemusím vyprávět, že Katar může být i pro Českou republiku stejně jako pro mnoho dalších evropských států v nejbližším období strategickou destinací.

Dohoda je v souladu s ústavním pořádkem a ostatními součástmi právního řádu České republiky. Její sjednání nevyžaduje změny v českém právním řádu a nebude mít dopad na výdaje státního rozpočtu. Dovoluji si vás tímto požádat o souhlas s předloženou dohodöu.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu ministrovi a nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, a to je pan poslanec Jiří Kobza. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Kobza: Děkuji, pane předsedající. Omlouvám se za původní entropii. Chtěl bych poděkovat panu ministru dopravy za uvedení tohoto bodu. Podle našeho názoru je to smlouva, která zase podpoří náš průmysl, naši dopravu, náš turistický ruch, a myslím si, že si zaslouží, abychom ji podpořili. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a tímto otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásila paní předsedkyně Schillerová. Paní předsedkyně, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo, pane ministře, dámy a pánové, budu pozitivní. Vy se na mě tak díváte upřeně, prostřednictvím... (Směrem k ministrovi dopravy.) No vlastně vás můžu přijmout, vás můžu přijmout. (Se smíchem.) (Ministr dopravy: Já se na vás taky dívám.) Takže my to samozřejmě podpoříme, tím začnu, aby vám spadl kámen ze srdce, ale chtěla bych k tomu říct, že v současnosti jsou vztahy mezi Českou republikou a Státem Katar v oblasti civilního letectví upraveny Dohodou mezi vládou České republiky a vládou Státu Katar o letecké dopravě, která byla podepsána v Dauhá dne 18. ledna 2012 a vstoupila v platnost 2. června 2013.

Letecký provoz se dále řídí návaznými ujednáními leteckých úřadů obou stran. Dvoustranná úprava je v provozní oblasti mírně liberálnější, některá ustanovení tak budou moci být využívána i nadále. Největším přínosem nové dohody pro Českou republiku je tak harmonizace pravidel zejména v oblasti hospodářské soutěže.

Přímé letecké spojení mezi Českou republikou a Katarem je celoročně zajišťováno dopravcem Qatar Airways, který nejprve zahájil do Prahy pravidelný provoz své nákladní divize od letní sezony 2016. Pravidelná přeprava cestujících na lince Dauhá-Praha a zpět začala 21. srpna 2017. Až do pandemie covid-19 byla kapacita na lince postupně navyšována. Provoz byl do velké míry zachován i během pandemie. Qatar Airways je tak významným zákazníkem Letiště Praha, který nabízí cestujícím řadu možností při cestování zejména do Asie či Afriky s přestupem v Dauhá.

Z politických i ekonomických důvodů Evropská komise definuje vnější politiku EU vůči významným partnerům v oblasti civilního letectví včetně politiky vůči klíčovým zemím a regionům světa, které mají význam pro letecký průmysl EU, a jejím cílem má být nejen oboustranný rozvoj letecké dopravy, ale i celkové zlepšení vzájemných vztahů s danými zeměmi. Jedním z konkrétních projektů s globálními partnery je záměr Evropské komise sjednat za celou EU se Státem Katar takzvanou jednotnou či komplexní dohodu.

Podobné dohody již vstoupily v platnost s Kanadou a USA a připravují se také s dalšími uskupeními ASEAN či Ománem. Jednotné letecké dohody může Evropská komise sjednávat pouze na základě zvláštního pověření mandátu uděleného Radou EU, které je specifické pro každou jednotlivou zemi. Dohoda má za cíl jednotně upravit oblast civilní letecké dopravy mezi EU a Katarem, neboť nahradí příslušná ustanovení stávajících dvoustranných leteckých dohod jednotlivých členských států s Katarem. Stěžejní oblastí, která byla hlavním důvodem sjednání této dohody, je otázka spravedlivé hospodářské soutěže.

Ze všech těchto důvodů, které teď jsem uvedla, samozřejmě hnutí ANO bude tuto dohodu podporovat. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji paní předsedkyni a táži se, jestli ještě někdo má zájem vystoupit v rámci obecné rozpravy? Pokud nikdo, tím končím obecnou rozpravu.

A táži se pana ministra, jestli má zájem vystoupit? Nemá, pan zpravodaj rovněž ne.

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výboru k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zahraničnímu výboru. Já se táži, jestli má někdo jiný návrh? Pokud nemá nikdo jiný návrh, přistoupíme k hlasování. Já jsem před chvílí už přivolal kolegy z předsálí.

 

Tedy kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru?

Dávám hlasovat. Kdo je pro? Kdo je proti?

Hlasování 59, přihlášeno 140, pro 133, proti nikdo. Výsledek: přijato.

 

Konstatuji tedy, že tento návrh byl přikázán k projednání zahraničnímu výboru.

Ukončuji tím tento bod. Děkuji panu ministrovi a panu zpravodaji.

 

Zahajuji další bod, kterým je bod

 

70.
Vládní návrh, kterým se předkládá Parlamentu České republiky k vyslovení
souhlasu s ratifikací Mezinárodní úmluva o vzájemné správní pomoci
při předcházení, šetření a potlačování celních deliktů (Nairobi, 9. června 1977)
a s učiněním oznámení podle jejího čl. 15 odst. 3
/sněmovní tisk 142/ - prvé čtení

A poprosím, aby předložený návrh uvedl pan ministr financí Zbyněk Stanjura. Prosím.

 

Ministr financí ČR Zbyněk Stanjura: Děkuji za slovo. Jak vidíte z materiálu, ta mezinárodní úmluva je poměrně staršího data, byla podepsána v roce 1977. To, co máme schválit, nám umožní rozšířit množství států, se kterými může probíhat potřebná spolupráce s orgány celní správy, které se zaměřují zejména na vyhledávání omamných, psychotropních látek, tabáku, tabákových výrobků, zbraní, zboží dvojího určení, kulturních statků, léčiv, ohrožených druhů volně žijících živočichů a rostlin. Zatím k té ratifikaci přistoupilo 54 států, a pokud ji úspěšně dokončíme, budeme 55. státem, který ratifikuje mezinárodní úmluvu o vzájemné správní pomoci. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji panu ministrovi a nyní prosím, aby se slova ujala zpravodajka pro prvé čtení, paní poslankyně Eva Decroix. Máte slovo.

 

Poslankyně Eva Decroix: Vážený pane předsedající, vážený pane ministře, zaznělo zde již, že je to smlouva, která je poměrně staršího data, to znamená, já si tady jenom dovolím stručně shrnout, proč přistupujeme k dodatečné ratifikaci, neb jsme to již zde diskutovali kuloárně. Vzhledem k tomu, že tato smlouva vstoupila v platnost před novelizací ústavy takzvanou euronovelou v roce 2001, tak v této době tento typ mezinárodních smluv nevyžadoval souhlas Parlamentu, a jedná se tedy o smlouvu vládní. Tato skutečnost v aktuální situaci vede k určité konfuzi a právní nejistotě a absence řádného začlenění úmluvy do právního řádu České republiky má pro činnost celní správy negativní důsledky. Právě proto nyní žádá ministerstvo o dodatečnou ratifikaci, která je zcela v souladu s ústavou, a ještě bych podotkla, že to není poprvé, kdy je postupováno tímto způsobem, neb zde mám již jedna, dva, tři, čtyři, minimálně v pěti jiných případech bylo postupováno stejným způsobem. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP