(12.30 hodin)
(pokračuje Michal Šalomoun)
Vzhledem k tomu, že Ministerstvo pro místní rozvoj si požádalo o výjimku z připomínkového řízení a o výjimku z hodnocení dopadu regulace, tak jsem ten materiál samozřejmě předal svému odboru a ten vzhledem k tomu, že šlo pouze o to, že se nevytváří žádná nová právní regulace, ale pouze se suspenduje něco, co tady je, a vzhledem k tomu, že to časově spěchá, tak mi doporučili tomu vyhovět a já jsem své kompetence - tedy na vládní úrovni samozřejmě - využil a připadá mi to normální.
A proto chci trošku rozptýlit vaše obavy o tom, že se něco zásadního stane. Mám za to, že se nic extra nestane. V rámci svého stanoviska jsem uváděl, že je problém s dvojkolejností, a to platí obecně. Každá dvojkolejná úprava samozřejmě nějaké problémy dělat může, ale to ještě nemusí znamenat, že je skutečně vyvolá, a ještě to nemusí znamenat nějaký fatální dopad. Mám za to, že tyto prognózy jsou možná i zbytečně černé, protože když jsem zde seděl i v minulých týdnech, tak jsem zde mnohdy slýchával takové černé scénáře, že v momentě, kdy se neschválí rychle státní rozpočet a budeme dlouhé měsíce v rozpočtovém provizoriu, tak že to bude mít nějaké neblahé dopady. No a já jsem si tedy za ty tři měsíce opravdu nevšiml, že by to nějaké neblahé dopady mělo.
Je potřeba si uvědomit, že náš právní řád zase nějak extra nerozporně koncipován není, byť bychom si to všichni přáli, a samozřejmě orgány aplikující právo s touto nejednoznačností a s tím, že těch předpisů máme hodně, se naučily nějakým způsobem pracovat. Koneckonců i v této aplikační dovednosti stále zdokonalujeme. Takže mám za to, že ať už se tento návrh zákona přijme či nepřijme, tak ono to žádné zásadní negativní dopady mít nebude.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji panu ministrovi. S faktickou poznámkou je přihlášena paní předsedkyně Schillerová. Prosím, máte slovo.
Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Pane ministře, jenom budu reagovat, protože jste tam řekl jednu větu, která mě lehce - já jsem si tam vyřizovala korespondenci - která mě lehce nadzdvihla. A já chápu, že jste ministr pro legislativu, určitě erudovaný právník, to říkám s veškerým respektem vůči vám, ale prosím, aniž bych vás chtěla jakkoli znevažovat, myslím si, že s rozpočtovým provizoriem až tak do hloubky nepracujete, to se určitě shodneme, to není žádné, čím bych se vás chtěla dotknout. A tak já vám jenom teď v rychlosti, protože jsem tak bez přípravy vyskočila: nedofinancované sociální služby, nemožnost čerpání vládní rozpočtové rezervy, nemožnost vypisování jakýchkoli covidových nebo dalších dotačních programů, nemožnost čerpání nespotřebovaných nároků a tím pádem omezování investic a tak dále, určitě bych si vzpomněla na další. Takže rozpočtové provizorium, toto zbytečné rozpočtové provizorium skutečně udělalo obrovské problémy, a možná ještě zjistíme do budoucnosti, jak velké. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Další v pořadí k faktické poznámce pan poslanec Vondráček.
Poslanec Radek Vondráček: Já budu stručný. Mně to jenom připomnělo to vystoupení - říkal jste, že nic extra se nestalo, a to byla nějaká (nesrozumitelné). Nevěříte? Věřte. Nakonec budeme muset věřit a budeme doufat, že máte pravdu, protože to vypadá, že si to protlačíte. A mám tady ten váš rozhovor o té kvalitě. Nevím, jestli to stihnu přečíst během dvou minut, no ale: "Chtěl bych, aby se přijímaly zákony, které budou smysluplné, navzájem provázané, nebudou v nich zásadní chyby a rozpory s jinými předpisy. Chtěl bych, aby se přijímaly tak, že budou konzultovány a projednány za účasti Legislativní rady vlády. Jde o to, aby se legislativní procedura, která je v Česku zásadně správně nastavena, neobcházela." A pak, když se vás zeptali, za jaké situace byste si představoval výjimku, píšete: "Je to typicky covidová legislativa, ale jsou i jiné velmi naléhavé situace, které musí vláda rychle řešit, například hrozba energetické chudoby, inflace a stabilizace státních financí." Tak v této oblasti jsme zatím nic v § 90 neobdrželi, naopak jsme obdrželi stavební zákon, a já bych rád využil možná toho posledního kousku faktické poznámky, že bych se zeptal, jak je to tedy s tím doprovodným zákonem, protože vím, že pan ministr už na něčem pracuje, nebo slíbil na vládě, že něco předloží. A víte, ono by se to mělo projednávat zároveň. To je prostě můj vnitřní hluboký pocit, kterého mě nezbaví ani vaše ujištění, že se nic špatného nestane. Děkuji za případnou odpověď.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji a k faktické poznámce se hlásí pan ministr Šalomoun. Prosím, pane ministře.
Ministr pro legislativu ČR Michal Šalomoun: Moje reakce bude jenom taková, že samozřejmě pokud je žádoucí projednávat něco včetně velké Legislativní rady vlády, když je to opravdu nová právní úprava. Tady se jenom suspenduje stávající.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Vrátíme se do obecné rozpravy. Nyní je na řadě paní poslankyně Pošarová. Ne, pardon, ta už byla, omlouvám se. Pan poslanec Kubík, připraví se pan poslanec Štolpa.
Poslanec Jan Kubík: Dobrý den. Vážené kolegyně, vážení kolegové, poslouchám naši dnešní debatu a rád bych se také vyjádřil. Kolikrát jsme v souvislosti se stavebním zákonem slyšeli o našem nelichotivém postavení v žebříčku Doing Business, který připravuje Světová banka. Česko se v něm řadí na 158. místo ze 190 sledovaných zemí a to je pro naši republiku velká ostuda. Až v minulém období byl prosazen nový stavební zákon, který má reálnou šanci tento problém vyřešit. Ten zákon nepřišel ze dne na den, předcházelo mu několik let příprav a diskusí. Nyní ho chcete odložit. Ne celý, naštěstí jen část pro vyhraněné stavby, jako jsou například dálnice. Ty samozřejmě potřebujeme jako sůl. My v jižních Čechách bychom o tom mohli mluvit hodiny. Takže jsem rád, že alespoň zde se výstavba urychlí.
Ale bohužel, do této kategorie nepatří bydlení. Všimli jste si, kolegové, toho, že se nacházíme uprostřed bytové krize? A tímto rozhodnutím znovu odsouváme jeden z nástrojů, které ji mohou pomoci zlepšit nebo aspoň zmírnit. Pokud se podíváte na realitní servery, lze sledovat, jak se nájmy měsíc od měsíce zdražují a jak se zužuje jejich nabídka. A to do toho ještě nezasáhla válečná krize na Ukrajině, která bude mít velký tlak na nájemní bydlení. Nedostupnost bydlení je skutečným problémem. My se zde můžeme bavit o pořadí v žebříčku Světové banky, ale tisíce lidí to reálně pociťují na vlastní kůži. Potřebujeme stavět více bytů, potřebujeme stavět nájemní bydlení, družstevní byty. Jiná cesta z této krize bohužel nevede.
Bohužel, tímto návrhem, který dnes projednáváme, řešení tohoto problému opět oddalujeme. Zatímco nové dálnice poběží podle nového stavebního zákona, bydlení se bude řídit tím starým, který nás do této situace dostal. Místo jednoho zákona budeme mít dva. Přijde vám to jednodušší, transparentnější, jak se tady často opakuje? Mně tedy ne.
Nový stavební zákon řeší taky například zastupitelnost úředníků. Že toto nefunguje, je zásadní problém, který jsem mnohokrát řešil i jako starosta obce. Úředník, který vede stavební řízení, onemocněl a my se několik měsíců nemohli pohnout z místa. Není to přitom chyba úředníka, on byl pouze nemocný. Je to chyba systému, který zde funguje, a vy ho chcete prodloužit. V České republice je více než 1 300 samostatných stavebních úřadů. Na těchto samostatných stavebních úřadech pracuje přes 13 000 lidí, ovšem těchto 13 000 lidí je mezi sebou nezastupitelných. Máme hodně úředníků a odborníků na stavební právo a cílem tohoto zákona bylo, aby mohli spolupracovat, a tím rozvíjet naši ekonomiku, pomáhat lidem k bydlení, k silnicím, školám, školkám. Tohle zastavujete. Proto nemohu podpořit návrh, který momentálně projednáváme. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Další v pořadí pan poslanec Strýček je přihlášen do obecné rozpravy. Pardon, tak pan poslanec Štolpa byl přihlášen předtím. Pane poslanče, máte slovo.
Poslanec David Štolpa: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové, v dnešní diskusi navazujeme na práci váženého a vysoce respektovaného právníka, člena legislativní rady vlády České republiky, doktora Stanislava Kadlečky (správně Kadečky). ***