(14.10 hodin)
(pokračuje Patrik Nacher)
A řeknu vám dnes i ten důvod proč - protože jsme to projednávali na pražském zastupitelstvu. Rozumím tomu, že to je téma, které se týká hlavně Prahy, ale ono se to příliš nehýbe dopředu. Každopádně to, co připraví Ministerstvo pro místní rozvoj, se nemůže příliš lišit od toho návrhu, který je teď předložen. Tady jedno z nesouhlasných stanovisek, jeden z důvodů, proč to nezařadit, byla obava, jestli je to v souladu s evropskou legislativou, takže já jsem si v tom mezičase vyjel některé materiály. Nebudu je číst všechny, doufám, že to, kolegové, zařadíte, ale mám tady stručný výtah ze stanoviska generálního advokáta, který jasně říká, že opakovaný krátkodobý pronájem zařízených prostor určených k bydlení příležitostným zákazníkům, kteří zde nemají trvalý pobyt, je vázán na povolení, například ve Francii. To znamená, že tam dal zelenou, že se to dá řešit, že projednávaná věc se týká sociálních a společenských účinků takových služeb na výstupu na jejich příslušných trzích, jako je trh s bydlením, třeba konkrétně v Paříži. A připomenu zde nedávný rozsudek mezi Paříží a Booking.com, kde se jasně řeklo, když to vezmu z toho rozsudku - a nebudu to číst celé, nechci zdržovat: "Napadaná ustanovení nejsou omezením svobody při poskytování služeb informační společnosti." Stejně tak jako soud konstatoval, že na Booking.com nebyly uplatňovány jiné podmínky než na ostatní poskytovatele. Za neplnění požadavků se tedy na Booking.com vztahují stejné sankce jako na ostatní subjekty. Kromě toho nepovažuje splnění informační povinnosti za významné omezení pro platformu. Těch rozhodnutí je tady víc, myslím si, že by stálo za to, se o tom bavit. Mluvím tady o tom proto, že z toho, jak se tady vedla ta debata, to vypadalo, že my tady vymýšlíme kolo, že nic takového není.
A já mám tady docela detailní materiál, vypracovaný IPRem z Prahy, který srovnává, jakým způsobem se to řeší ve třinácti evropských městech, a tam se to řeší až do takového detailu, že to není jenom o nějakém registračním čísle či povolení ze strany měst anebo toho časového limitu, jestli můžete pronajímat na 30, na 90 nebo 150 dnů, ale jsou tam i takové parametry jako kvantitativní nebo geografické omezení, omezení na primární bydliště, to znamená, že můžete pronajímat jenom obydlí nebo byt, kde máte trvalé bydliště, evidence hostů, sdílení údajů s veřejnými orgány a podobně. Je to docela do detailů, mám tady podrobně Amsterodam, Barcelonu, Berlín, Kodaň, Lisabon, Londýn, Milán, Mnichov, Paříž, Vídeň, Ženevu. To znamená, tohle se opravdu řeší všude. Já bych vás skutečně chtěl poprosit a tím rozptýlit ty obavy, že my tady budeme vymýšlet něco, co by nám Evropská unie hodila na hlavu. Nehodila. Řeší to téměř ve všech městech, ve všech hlavních městech evropských zemí.
Já to tady říkám jenom proto, že teď jak ještě dobíhá covid, tak v Praze je relativně klid. Jakmile začne sezona, tak už bude opravdu docela problematické to řešit. Myslím si v důvěře v komunální politiku - komunální politici mají větší důvěru než centrální politici, tak nevidím důvod, proč jim nevěřit a nedat jim tu možnost si to na svém území nějakým způsobem regulovat. Potom, jak se to bude konkrétně regulovat, už je skutečně na městech.
Takže jak jsem řekl, tisk 41, bod 50, dnes v 17 hodin na pevný čas, nebo alternativně na 18. hodinu. Děkuji.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Ano, zaznamenala jsem tento váš návrh, pane poslanče. Zaznamenáno to mám, v pořádku, děkuju.
Nikoho dalšího už nevidím, že by se hlásil k pořadu schůze. Proto tedy zavolám naše kolegy a kolegyně, abychom mohli o všech návrzích hlasovat.
Nejprve návrhy z grémia. Jak přednesl pan poslanec Rozvoral, je tady návrh nehlasovat je všechny, samostatně hlasovat jeden bod, a to konkrétně bod 14, což je sněmovní tisk 96, zákon o ochraně veřejného zdraví. To znamená tento bod, který je v celém gremiálním návrhu navržen na dnešní den jakožto bod pátý, ve chvíli, kdy schválíme zařazení nových bodů, bychom hlasovali zvlášť. Ostatní návrhy bychom hlasovali tak, jak byly předneseny z grémia.
Proto tedy nejdříve zahajuji samostatné hlasování o tomto návrhu tohoto bodu, bod číslo 14 původního návrhu, sněmovní tisk 96.
Zahajuji hlasování o pevném zařazení tohoto bodu a ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 91 přihlášeno 161, pro 82, proti 17. Návrh byl přijat.
Nyní tedy dám hlasovat o celém gremiálním návrhu, který byl přednesen.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 92 přihlášeno 163, pro 161, proti žádný. Návrh byl přijat.
My tedy budeme postupovat podle grémiem navrženého pořadu schůze.
Nyní se ještě vypořádáme s návrhy, které zazněly zde na plénu.
Nejdříve návrh pana předsedy Výborného na pevné zařazení bodu číslo 59, což je sněmovní tisk 110, střet zájmů, na pátek v 9 hodin, jako pevně zařazený bod.
Ptám se, kdo je pro pevné zařazení tohoto bodu? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 93 přihlášeno 163 přítomných, pro 100, proti 56. Návrh byl přijat.
Druhý návrh pana předsedy Výborného byl za tento teď schválený bod, tedy jako druhý bod v pátek, zařadit bod číslo 25, což je sněmovní tisk 177, zjednodušeně řečeno, zrušení EET.
Zahajuji hlasování o pevném zařazení tohoto bodu a ptám se, kdo je pro? Kdo je proti?
V hlasování číslo 94 přihlášeno 163 poslankyň a poslanců, pro 99, proti 60. Návrh byl přijat.
I tento bod jsme pevně zařadili.
A nyní hlasování o návrhu pana poslance Nachera, který navrhuje, abychom dnes v 17 hodin - nejdříve tedy budeme hlasovat o tom prvním z těch návrhů - projednali bod číslo 50, což je sněmovní tisk 41, je to změna živnostenského zákoníku, předřazení tohoto bodu.
Eviduji zájem o odhlášení. Prosím, abyste se všichni opětovně přihlásili svými kartami. Předpokládám, že paní poslankyně Urbanová se nehlásí s faktickou? Není to teď ani možné, jedná se o pochybení.
Až se ustálí počet přihlášených, připomínám, bod číslo 50, sněmovní tisk 41, dnes na 17. hodinu.
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh? Kdo je proti?
V hlasování číslo 95 přihlášeno 161, pro 78, proti 30. Návrh byl zamítnut.
Další je alternativní návrh pana poslance Nachera, abychom tento bod pevně zařadili dnes na 18. hodinu.
Zahajuji hlasování. Ptám se, kdo je pro? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti?
V hlasování číslo 96 přihlášeno 161 přítomných, pro 78, proti 29. I tento návrh byl zamítnut.
Tímto jsme se vypořádali se všemi návrhy na změnu pořadu schůze. Podle těchto změn budeme pokračovat. ***