(11.10 hodin)
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji mnohokrát, pane ministře.
Avizovala jsem, že pan zpravodaj, pan poslanec Lukáš Vlček, nechce závěrečné slovo. Musím konstatovat, že nepadl žádný návrh na vrácení předloženého návrhu k navrhovateli k dopracování, nepadl návrh na zamítnutí, takže se nyní budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru.
Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání zemědělskému výboru jako garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Jiný návrh nevidím, takže v tuto chvíli přistoupíme k hlasování.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Konstatuji, že při hlasování 122 bylo přihlášeno 174 poslanců, pro bylo 168, nikdo nebyl proti, 6 se zdrželo. Návrh byl přijat.
Konstatuji, že tento návrh byl tedy přikázán k projednání zemědělskému výboru jako garančnímu. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Zeptám se, má někdo návrh na přikázání dalším výborům k projednání? Vidím, že se hlásí pan poslanec Richard Brabec.
Poslanec Richard Brabec: Modří už vědí určitě, s jakým výborem přicházím, takže já bych si dovolil navrhnout - ne, to nebyli tihle modří, to byli jiní modří - navrhnout přikázání tohoto tisku do výboru pro životní prostředí. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Zeptám se, jestli je zde ještě nějaký další návrh? Vidím pana poslance Pražáka, poprosím pana poslance.
Poslanec David Pražák: Tak jsme se tady vzácně shodli s kolegy z ODS nebo s kolegou Bendlem, prostřednictvím paní předsedající, o tom, že Státní zdravotní ústav nám tam trošku do těch registrací úplně - jak to mám říci slušně - nepomáhá, tak bych navrhl výbor pro zdravotnictví. Děkuji.
Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Ještě jednou, zaregistrovala jsem výbor pro zdravotnictví, dobře. Je zde ještě nějaký další návrh? Žádný další návrh neavizuji, takže nyní se vypořádáme hlasováním o těchto dvou návrzích jednotlivě. Takže je tady v tuto chvíli první návrh od pana Richarda Brabce.
Je zde návrh na odhlášení, takže vás všechny odhlásím a požádám vás, abyste se všichni přihlásili svými hlasovacími kartami. Počkáme, až se počet ustálí.
První, o čem budeme hlasovat, je návrh, aby tento sněmovní tisk byl přikázán výboru pro životní prostředí. Všichni víme, o čem budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Konstatuji, že při hlasování 123 bylo přihlášeno 171 poslanců, pro bylo 80, nikdo nebyl proti, 91 se zdrželo. Návrh nebyl přijat.
Další, s čím se budeme muset vypořádat, byl návrh na to, aby tento sněmovní tisk byl přikázán výboru pro zdravotnictví. Všichni víme, o čem budeme hlasovat v tuto chvíli.
Zahajuji hlasování o tomto návrhu. Kdo je pro návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Konstatuji, že při hlasování 124 bylo přihlášeno 171 poslanců, pro bylo 79, proti 8, zdrželo se 84. Návrh nebyl přijat.
Nyní se ještě musíme vypořádat s návrhy, které padly v obecné rozpravě. První, který padl, byl na zkrácení lhůty na 30 dní. Všichni víme, o čem budeme hlasovat.
Zahajuji hlasování. Kdo je pro návrh? Ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti návrhu? Kdo se zdržel hlasování?
Konstatuji, že při hlasování 125 bylo přihlášeno 171 poslanců, pro bylo 91, proti 77, zdrželi se 3. Návrh byl přijat, tudíž jsme schválili zkrácenou lhůtu na projednání, a to na 30 dnů.
Další návrh je v tuto chvíli nehlasovatelný. Končím projednání tohoto sněmovního tisku.
Vidím tady ale dvě faktické poznámky, paní Eva Decroix a můj kolega, pan poslanec Jan Bureš, s faktickou. (Nemají zájem o slovo.) Ne, děkuji, takže také odmazávám. Děkuji za reakce.
Nyní se dostáváme k dalšímu projednání, a to bodu
9.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 395/2009 Sb.,
o významné tržní síle při prodeji zemědělských a potravinářských produktů
a jejím zneužití, ve znění pozdějších předpisů
/sněmovní tisk 174/ - prvé čtení podle § 90 odst. 2
Jak už jsem přečetla v úvodu... (Silný hluk v sále.) Požádala bych prosím Sněmovnu o klid. Děkuji mnohokrát. Upozorňuji, že je navrženo, abychom s návrhem zákona vyslovili souhlas již v prvém čtení.
Poprosím pana ministra zemědělství a zároveň pana zpravodaje, aby zaujali místa pro navrhovatele a zpravodaje. V tuto chvíli bych si dovolila předat slovo panu ministrovi zemědělství, aby nás uvedl tímto vládním návrhem zákona. Pane ministře, máte slovo.
Ministr zemědělství ČR Zdeněk Nekula: Děkuji, vážená paní předsedající. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh novely zákona č. 395/2009 Sb., o významné tržní síle. Cílem návrhu zákona, který byl vypracován ve spolupráci s Ministerstvem průmyslu a obchodu a Úřadem na ochranu hospodářské soutěže, je transpozice směrnice Evropského parlamentu a Rady EU 2019/633 ze dne 17. dubna 2019, o nekalých obchodních praktikách mezi podniky v zemědělském a potravinovém řetězci.
Cílem této směrnice je zajištění ochrany pro zemědělce a jiné dodavatele zemědělských a potravinářských produktů proti nejzřetelnějším nekalým obchodním praktikám jejich odběratelů, typicky například obchodních řetězců. Směrnice stanovuje pravidla v oblasti uzavírání dodavatelských smluv a vymezuje seznam nekalých obchodních praktik při prodeji zemědělských a potravinářských produktů. Příslušná ustanovení zákona se proto uvádějí do souladu se směrnicí.
Nejvýznamnější změnou proti dosavadnímu znění zákona o významné tržní síle je nové vymezení okruhu dotčených subjektů. Vychází se přitom plně z textu směrnice o nekalých obchodních praktikách. Zákon o významné tržní síle totiž v současné době dopadá pouze na malé množství největších odběratelů s ročním obratem přesahujícím 5 miliard korun. Nově se však zákon o významné tržní síle bude v souladu se směrnicí vztahovat na odběratele, jejichž roční obrat přesahuje 2 miliony euro, což dělá 51 milionů korun. Pro určení působnosti zákona na konkrétní obchodní vztah bude navíc třeba vzít v úvahu rovněž roční obrat dodavatele. ***