(13.40 hodin)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s přednostním právem se přihlásil pan předseda Marek Benda. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Marek Benda: Vážená paní místopředsedkyně, vážený pane ministře, vážené dámy, vážení pánové, já pokládám za trošku zbytné vést tady nekonečnou debatu o tom, jakým způsobem vykládat ústavu a ústavní zvyklosti. Nakonec to stejně bude muset vyložit případně Ústavní soud a někdo se na něj obrátit může. Já jsem přesvědčen, že ten výklad, který je zde volen, je i v té teoretické části menšinový. Netvrdím, že nejsou ústavní právníci, kteří se k němu kloní, k těm 30 dnům. Podle mého názoru jazykově v žádném případě z ústavy nevyplývá. Mám tady před sebou stanovisko, které mi před chvilinkou dal pan ministr pro legislativu, který musel odejít, pan kolega Šalomoun, kde vládní legislativa jednoznačně říká: je možné prodloužit o více než 30 dnů. A fakt bych strašně nerad, abychom se tady oháněli příkladem praxe minulé vlády, která prostě byla menšinová, kde ten nouzový stav, všichni víme, nejenom že vedl k těm nákupům, to bych snad ještě i zapomněl, ale vedl k výraznému omezování práv občanů a občany to rozčilovalo.

Když vláda poprvé přišla s tím, že bude potřebovat prodloužit nouzový stav, původní teze byla tři měsíce, slyšel jsem opozici, říkám: milí členové vlády, bylo by rozumnější, abychom nešli na tři měsíce. Vláda to o více než polovinu toho původně navrženého zkrátila, požádala do konce května, na 58 dnů. Teď se stane casus belli z toho, jestli to má být, nebo nemá být 30 dnů, které jsou v té ústavě napsány jenom z hlediska ve vztahu k vládě. Mně to připadá úplně zbytečné, úplně zbytečná tahle debata, nakonec ji stejně bude muset případně rozhodnout Ústavní soud, a většina teoretické fronty se spíše kloní k tomu, že to možné prodloužení na delší čas je.

Já naopak vyzývám opozici, která nám říká: my jsme připraveni pro to hlasovat, my si myslíme, že nouzový stav je v pořádku - tak pokud jsme chtěli navrhovat 90, vy říkáte 30, tak mi 58 připadá rozumný kompromis a zvažte, jestli na něj nejste schopni přistoupit. Děkuji za pozornost.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane předsedo. S přednostním právem se přihlásila paní předsedkyně Alena Schillerová. Prosím, máte slovo.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji. Reakce na pana předsedu klubu ODS Marka Bendu, prostřednictvím paní místopředsedkyně. Ano, klub hnutí ANO je připraven zvednout ruku pro 30 dnů. Chci jenom ještě takové malé doplnění. Podle aktuální informace, kterou jsem teď dostala, tak to usnesení komise bylo přijato jednomyslně všemi politickými subjekty, tedy i zástupci pětikoalice, a před chvílí na twitterovém účtu reagoval pan senátor Hraba slovy - takže vlastně mluvím o koaličních zástupcích, vidíte, že se obhajuji, nebo snažím obhajovat vašimi členy, vašimi politickými souputníky: Pravidla musí platit vždy, říká pan senátor Hraba, ať je covid, nebo válka. Prodlužovat nouzový stav o delší dobu než 30 dnů je právně sporné. Potvrzují to ústavní právníci a také stanovisko naší ústavní komise Senátu. Berte to na zřetel.

A znovu tady přicházím s tím srdcem na dlani. My jsme připraveni zvednout ruku pro 30 dnů. My víme, jak to bylo těžké díky té exekutivní, tvrdé exekutivní zkušenosti, kterou máme, a vím, že tady tato vláda to také nemá jednoduché, jsme připraveni. Ale neporušujme prosím zákon. Říkají to experti, říkají to vaši političtí kolegové a hlasovali v té komisi jednomyslně. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji. Nikdo s přednostním právem se nehlásí, konečně se dostává řada na pana poslance Drahoslava Rybu, připraví se pan poslanec Hubert Lang. (Potlesk.) Ano, ještě potlesk před projevem, to je úžasné.

 

Poslanec Drahoslav Ryba: Vážená paní předsedající, vážení páni ministři, vážené kolegyně, kolegové, vláda dnes předložila materiál, ve kterém žádá o prodloužení nouzového stavu do 31. května. Mimochodem, jedná se již o desáté vyhlášení nouzového stavu od jeho zavedení v krizové legislativě a to svědčí o tom, že tato legislativa je obecně správně nastavena.

Teď malinkou vsuvku. Chci připomenout, že tu nemáme krizi pouze migrační, byť v této chvíli asi nejvíce rezonuje migrační krize a možná, že opravdu, nebo asi zřejmě v tuto chvíli nám dělá největší vrásky, ale máme tu i krizi ekonomickou, ono už to tady padalo, řada kolegů a kolegyň hovořila o tom, jak se zvedá inflace, jak se zdražily pohonné hmoty, jak se zdražily energie. A já bych v této chvíli rád reagoval na pana Tomia Okamuru, prostřednictvím paní předsedající, který zde uvedl, že to je neschopnost vlády s tím něco dělat. Já se trošku bojím, aby to nebylo ještě horší, aby to nebyla strategie vlády, protože se domnívám, že vláda to dělá vědomě s tím, že samozřejmě čím je větší míra inflace, čím je větší cena pohonných hmot, energií, tím jsou také vyšší odvody a výběry daní. A vláda tak trošku podle mého názoru tedy se drží té mantry snižování schodku státního rozpočtu, a já si myslím, že v této době už na to není čas, že by vláda opravdu měla reagovat plošnými opatřeními, tak jak se to děje i v řadě států kolem nás.

Chtěl bych i reagovat trošičku na pana ministra vnitra, který tady vystoupil, a trošku to obrátit, že ta jeho slova můžeme aplikovat i opačně. Co uděláte plošně pro občany České republiky, totiž děláte současně i pro Ukrajince, kteří tady žijí. To není v rozporu. Já nechci na úkor ekonomiky utlačovat, nebo hrotit tu náladu vůči Ukrajincům, ba naopak, já si myslím, že to je na podporu i těch Ukrajinců. Co uděláte pro občany České republiky, současně děláte i pro Ukrajince, kteří tady žijí.

A vraťme se k tomu nouzovému stavu. Nouzový stav je skutečně právní rámec, který může omezovat lidská práva garantovaná Ústavou České republiky, protože je zaveden ústavním zákonem číslo 110/1998 Sb., o bezpečnosti České republiky. A tady si ohřeji polívčičku - na rozdíl od takzvaného pandemického zákona, který tato omezení rovněž zavádí, ale podle mého názoru protiústavně. Z tohoto pohledu je nouzový stav, pokud již nutně potřebujeme omezovat základní lidská práva, tím správným nástrojem pro řešení každé, i této krize. A jsem rád, že nikdo nechce vytvářet další speciální zákony, v tomto případě pro řešení migrační krize, migrační vlny. Mohli bychom se totiž v budoucnu dočkat toho, že pro každou krizi budeme vytvářet další a další zákony, a je velkou otázkou, zda by i tyto zákony nebyly neústavní.

Při řešení covidu-19 se nouzový stav stal téměř sprostým slovem a nástrojem špatné politiky. Já bych tady chtěl naopak pochválit pana ministra, a jsem s ním zcela zajedno, že je potřeba odpolitizovat krizové stavy, v tomto případě nouzový stav. Chtěl bych zde připomenout některé výroky, které tady padaly.

Pan Petr Fiala, dnešní premiér, řekl na 83. schůzi Poslanecké sněmovny 11. února 2021 - cituji: "Nouzový stav by měl být mimořádný institut, který je používán výjimečně, na krátkou dobu, a že to, co nyní zažíváme, by mělo být ošetřeno jiným zákonem, podle jiných pravidel nebo jiným legislativním způsobem. Proto tady mluvíme o úpravě krizové legislativy. Myslím, že i na tom se většina z nás shoduje. Na této schůzi jde o to, jestli společně využijeme příležitost a zastavíme nouzový stav jako jedinou odpověď vlády, prostě to udělejme, prostě s tím teď skoncujme a nahraďme tuto jedinou odpověď sérií rozumných opatření, takových, pro která, jak jsem říkal, tady existuje většina." Konec citace. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP