(18.50 hodin)
(pokračuje Vít Rakušan)

Byl jsem tady citován z mého loňského vyjádření, kdy jsem podporoval nouzový stav asi na 18 dnů. Jsem rád, že pan kolega Ryba vybral férovou citaci. Já jsem totiž racionální přístup měl a skutečně jsem tehdy nouzový stav na 18 dnů podpořil. Ale těch 18 dnů jsme tehdy dávali právě jako limit toho, abychom zhodnotili, zda se pandemická situace v České republice nevyvinula nějakým zcela jiným směrem, zda se situace nezlepší. U té migrační krize s veškerou nadějí, že během příštích měsíců budou pomalu ty proudy migrantů slabší a slabší, je to naděje, ne jistota, si troufám říct, že dva měsíce k tomu, abychom adaptovali všechny české systémy na zvládání uprchlické vlny, potřebujeme. A tomu je přizpůsobena i lhůta nouzového stavu, tak jak o ni Poslaneckou sněmovnu žádáme.

Zároveň bych chtěl říci, že vláda jako taková slyší i komunální úroveň. Nejsme v žádném věcném sporu s hejtmany. I oni dnes na našem pravidelném setkání, které jsme měli v 11 hodin, podporovali návrh, s kterým vláda přichází, a to aby byl vyhlášen nouzový stav až do konce května, protože pro ně je tento instrument možná ještě důležitější v jejich každodenní operativě a zvládání krizového managementu než pro centrální úřady jako takové.

My přistoupíme v našem hlasování na návrh pana kolegy Maška v doprovodném usnesení, aby vláda byla pod kontrolou a předávala Poslanecké sněmovně ke kontrole všechny veřejné zakázky, které proběhnou v rámci nouzového stavu, tak aby byla zaručena transparentnost a jistota, že vláda i v nouzovém stavu nakládá hospodárně se svěřenými veřejnými prostředky. My toto usnesení vítáme, protože vláda České republiky rozhodně nemá v úmyslu jakýmkoliv způsobem zneužívat nouzového stavu k čemukoliv nekalému. Je jenom dobře, že Sněmovna bude mít nad vládou v tomto svoji legitimní a oprávněnou kontrolu.

Zároveň bylo debatováno i o záležitostech, které se týkaly rozdílů mezi přístupem ke covidu té současné vlády a přístupem k situaci v nouzovém stavu souvisejícím s uprchlickou vlnou. Opakovaně byla vláda vyzývána, aby pracovala pro české občany a ne jenom pro uprchlíky. Já od začátku musím říci, a jasně říci - a tím se budu blížit ke konci svého závěrečného slova - že tomu tak jednoduše není. A to, že se vláda snaží efektivně od první minuty zvládnout migrační krizi velkého rozsahu, kterou si tahle vláda nevymyslela, ale musí v té chvíli zařídit to, aby právě ta migrační vlna měla co nejmenší dopady pro české obyvatele, co nejmenší zátěž na nejrůznější systémy, abychom i v tomto stavu zaručili co největší bezpečnost obyvatelům České republiky.

Tady jsme byli několikrát vyzýváni, ať předložíme strategii a podobně. My to určitě uděláme. Budeme k tomu zavázáni usnesením Poslanecké sněmovny a myslíme si, že je nutno pracovat s daty, že je nutno mít střednědobé a dlouhodobé strategie na zvládání této obrovitánské výzvy a možná i příležitosti, která před Českou republikou stojí. Ale zároveň prosím bych chtěl upozornit na to, že máme za sebou měsíc migrační vlny. Česká republika vytvořila vynikající registrační systém. Díky hejtmanům, starostům a lokální úrovni vytvořila skvělý systém toho, jak se postarat o uprchlíky, kteří sem přicházejí. Nezůstávají nám lidé bez střechy nad hlavou, máme informace, o koho se jedná a kdo vstupuje na území České republiky. Je to obrovská zásluha policistů, hasičů, celého integrovaného záchranného systému. Myslím si, že naopak to, jak Česká republika zvládla věc, kterou nikdy předtím v historii nezažila, si zaslouží spíše ocenění.

Zároveň po vašich výzvách samozřejmě jednáme i na evropské úrovni o tom, aby byla viděna realita, že Česká republika je dotčenou zemí, byť není hraniční zemí s Ukrajinou, abychom byli schopni aktivovat co nejrychleji veškeré podpůrné finanční programy pro Českou republiku.

Troufám si říct, že ten nouzový stav, který jsme teď měli a vyhlásili jsme na 30 dnů, vláda využila maximálně efektivně, využila ho v zájmu občanů České republiky, nikterak jim neomezovala jejich práva, využila jej v zájmu příchozích, jejich bezpečí, jejich ochrany a stejně tak budeme postupovat i v nouzovém stavu, který navrhujeme, pokud bude Poslaneckou sněmovnou schválen. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji. Nyní poprosím pana zpravodaje o závěrečné slovo, aby v něm i rovnou shrnul jednotlivé přednesené návrhy, což nám pomůže se zorientovat v jejich jednotlivém pořadí. Pak vás poprosím, abyste nás i provázel samotným hlasováním. Děkuji.

 

Poslanec Patrik Nacher: Vážená paní předsedkyně, dámy a pánové, kolegyně, kolegové, děkuji za tu důvěru, kterou jsem dnes získal, a za ten zážitek zde být téměř devět hodin jako zpravodaj tohoto nesmírně důležitého tisku. Já už nebudu shrnovat tu rozpravu, pouze statisticky řeknu, jestli jsem si to dobře počítal, že vystoupilo 15 poslanců bez přednostního práva. Dozvěděli jsme se některé zajímavé věci i některé užitečné věci, jako například proplacení těch přesčasů u policistů za ty zelené hodiny. To si myslím, že je docela zásadní informace, která by neměla zapadnout. Pak jsme se dozvěděli i některé věci, které sem příliš nepatřily. K tomu se vracet nebudu.

Co všechno ke mně přišlo jako ke zpravodaji a o čem budeme hlasovat. Nejprve je to to základní usnesení, které načetl Marek Výborný. Já ho pak přečtu úplně přesně, ale teď, abych to neříkal dvakrát... který v zásadě říká, že se vyslovuje souhlas s prodloužením nouzového stavu do konce května. Já pak přesně přečtu tu větu. K tomu byl načten jediný pozměňovací návrh od Aleny Schillerové, to jest, že Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas v prodloužením doby nouzového stavu o 30 dnů. Tím bychom se vypořádali s těmi usneseními.

Pak máte tady doprovodná usnesení. Tři body načetl Jiří Mašek, s tím, že u toho prvního bodu je tam pozměňovací návrh od pana ministra vnitra, o tom bychom potom hlasovali jako první, a jedno usnesení, jeden odstavec, načetl Jakub Michálek. Tím bychom se pak popasovali s těmi doprovodnými usneseními, a tím bychom to, jestli jsem to všechno zachytil správně, dneska ukončili.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Je to v souladu i s tím, co tady máme i my poznamenáno. Takže si myslím, že můžeme přistoupit k samotnému hlasování. Já přivolám kolegyně a kolegy z předsálí, abychom byli v maximálním možném počtu. Přistoupíme k hlasování. Ano, eviduji zájem o odhlášení, proto vás všechny odhlásím a poprosím, abyste se opětovně přihlásili svými kartami.

Vzhledem k tomu, že je podáno více návrhů na úpravu téže věci pouze z hlediska času, tak podle § 72 odst. 2 jednacího řádu je provedeno nejdříve tedy orientační hlasování o jednotlivých těchto dvou návrzích a až poté přistoupíme k hlasování o tom, který získá větší podporu. To je postup, který je v souladu s tímto paragrafem.

Takže pane zpravodaji, vy jste řekl to pořadí, nicméně nejdřív to hlasování, tak jak jej provedeme, tak je pouze právě pro naše určení, o kterém z těch dvou návrhů, který bude mít větší podporu, pak finálně budeme hlasovat, aby to bylo v souladu s tímto paragrafem jednacího řádu.

 

Poslanec Patrik Nacher: Pokud je to tak, já jsem si myslel, že by se hlasovalo o tom pozměňovacím návrhu první. Pokud je to v tomhle pořadí, tak bychom zkušebně tedy, nebo jak jste to nazvala, hlasovali o tom prvním hlasování, což je: Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s prodloužením doby nouzového stavu do 31. května 2022, 23,59 vyhlášeného... (Připomínky mimo mikrofon.) Po těch dnech. Dobře, takže v tom případě hlasujeme o 58 dnech, pak o 30 dnech a to, co vyhraje, tak já pak načtu orientační... Mně to přijde tedy zbytečně komplikované. Mohli jsme hlasovat o pozměňovacím návrhu těch 30 dnů, ale dobře. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP