(11.20 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Já skutečně potvrzuji, že jsem jménem dvou klubů, hnutí ANO a SPD, tady vetovala schválení v devadesátce, ale ne proto, že bychom měli jakýkoli problém s touto novelou, ale proto, že jsme potřebovali technickou debatu s experty Ministerstva financí, která se odehrála na rozpočtovém výboru, abychom se zeptali, protože ze strany podnikatelů zaznívalo, jestli to nebude znamenat pro ně určité zvýšené náklady. Byli jsme ubezpečeni, že nikoli, ani jsem nezaznamenala, myslím že v rámci připomínkového řízení - i když mi psali někteří zástupci - jsem nezaznamenala oficiální tyto námitky.

Úlohou směrnice je zejména zabezpečit kontrolu pohybu vybraných výrobků importovaných ze zemí mimo Evropskou unii. Zavádí se jednoznačné propojení elektronických notifikačních systémů pro pohyb výrobků v režimu podmíněného osvobození. snahou, proč jsme vůbec o tom začali vyjednávat, proč jsem se toho účastnila, proč jsem za to velmi plédovala ještě jako ministryně financí, právě byla eliminace daňových úniků, ke kterým dochází při dopravě vybraných výrobků spotřební daně z nebo do třetích zemí. Takže opět zdůrazňuji, že poctivé podnikání je jedním ze základů férové konkurence na volném trhu.

Co se týče další novinky, aktuálně fungující listinný systém, respektive listinný režim, bude nahrazen automatizovaným elektronickým systémem, který umožní dopravu zboží v reálném čase, a plná elektronizace sledování doprav některých výrobků mezi členskými státy - budou v rámci aktu Komise sjednoceny obsahy a formy elektronických průvodních dokladů pro oba režimy doprav těchto výrobků mezi subjekty podnikání. Dále se tam také zavádí takzvané částečné ztráty, kterými se rozumí ztráty vybraných výrobků v důsledku povahy zboží, ke kterým dochází v době přepravy těchto výrobků, a vznik těchto částečných ztrát nespojuje směrnice s povinností přiznat a zaplatit daň, samozřejmě pokud nedosáhnou stanovený minimální práh.

Určitě podporujeme tuto novelu, jsme připraveni pro ni aktivně hlasovat. Po vyjasnění některých odborných a technických dotazů, za které děkuji expertům Ministerstva financí, na půdě rozpočtového výboru nebudeme podávat žádný pozměňovací návrh. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji. Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, já bych vás opravdu požádala o klid v jednacím sále, a pokud si potřebujete něco vyřídit - určitě řešíte problematiku, kterou tady teď projednáváme - prosím, běžte do předsálí. Ale není to jen na tuto stranu, je to na obě. Takže to bych chtěla podotknout, že vím, že řečníky, kteří jsou vždy u řečnického pultu, a vím to sama, to určitě v projevu velmi ruší.

Zeptám se - v tuto chvíli nemám avizovanou další přihlášku do obecné rozpravy. Zeptám se, rozhlížím se, jestli se ještě někdo hlásí z místa do obecné rozpravy? Nikoho nevidím, takže v tuto chvíli končím obecnou rozpravu.

Zeptám se pana ministra a pana zpravodaje, jestli mají zájem o závěrečné slovo? Nemají.

Žádné návrhy nepadly, takže si dovolím zahájit podrobnou rozpravu. Jak bylo avizováno, žádný pozměňovací návrh není v systému, nemám avizovanou žádnou přihlášku. Přesto se zeptám, jestli se někdo nehlásí z místa do podrobné rozpravy? Rozhlížím se po sále, nikoho nevidím, takže konstatuji, že končím podrobnou rozpravu.

V tuto chvíli se zeptám opět, jestli je zájem o závěrečné slovo? Není, i ze strany zpravodaje.

Žádné návrhy nepadly, takže v tuto chvíli končím druhé čtení tohoto návrhu zákona. Poděkuji panu ministrovi financí, poděkuji panu zpravodaji.

A nyní se dostáváme k dalšímu bodu, a to je bod číslo 2, což je

 

2.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 58/ - druhé čtení

Poprosím pana ministra dopravy, aby zaujal místo pro navrhovatele, a zároveň zpravodajku hospodářského výboru, paní poslankyni Zuzanu Ožanovou.

Nyní bych požádala pana ministra dopravy Martina Kupku, aby nás seznámil s předloženým návrhem. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr dopravy ČR Martin Kupka: Vážená paní předsedající, vážené paní kolegyně, vážení páni kolegové, vracíme se ve druhém čtení k návrhu zákona, kterým se mění zákon o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je zajistit na zákonné úrovni implementaci celé řady předpisů Evropské unie, především jde o předpisy, které tvoří součást takzvaného balíčku mobility. Návrh zákona řeší několik okruhů právní úpravy. Za prvé je to provozování mezinárodní silniční dopravy a kapotáže vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti od 2,5 do 3,5 tuny, určenými k přepravě zvířat nebo věcí. Dále jde o vysílání řidičů dopravci usazenými v jiných státech, také o návrh, který upravuje výkon kontroly a státního odborného dozoru a celou řadu dalších konkrétních úprav, o kterých už byla řeč v rámci prvního čtení. Hospodářský výbor přijal k návrhu zákona šest pozměňovacích návrhů, s nimiž Ministerstvo dopravy souhlasí. Tolik jen velmi stručně k uvedení tohoto návrhu zákona v rámci druhého čtení.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji, pane ministře. Já budu konstatovat, že návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru byla doručena jako sněmovní tisky 58/1 a 2. A nyní bych požádala, aby se ujala slova zpravodajka hospodářského výboru paní poslankyně Zuzana Ožanová, aby nás informovala o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Paní poslankyně, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji, vážená paní předsedající. Vážené kolegyně, vážení kolegové, hospodářský výbor se zabýval tímto tiskem 58 na svých schůzích dvakrát. Dne 10. března 2022 stanovil harmonogram předkládání pozměňovacích návrhů a následně na své 6. schůzi dne 31. března 2022 přijal k tomuto tisku usnesení. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP