(17.50 hodin)
(pokračuje Radek Koten)

Takže já bych se velmi rád zeptal, ještě tedy další byty se mají stavět, co jsem aspoň zjistil z běžně dostupného tisku nebo z nějakých internetových serverů typu Novinky.cz, iDNES a tak dále. Takže já bych se vás rád zeptal, proč vláda nekonala, když to potřebovali tedy naši občané, naše mladé rodiny, naše matky samoživitelky, protože to je samozřejmě obrovská skupina lidí, a z jakého důvodu vlastně vláda na tyto naše občany vůbec nereflektovala. Děkuji vám za odpověď.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za vaši interpelaci a pan vicepremiér Ivan Bartoš. Prosím.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Já vám děkuji za slovo, i vám za otázku, pane poslanče. Já už jsem částečně odpovídal při předchozí interpelaci. Ale tak. Situaci s dostupným bydlením na českém trhu, ať je to klasické nájemní obecní bydlení, ale i výstavba do té míry, aby vznikaly třeba byty, které jsou malometrážní - což často ty byty, které teď jsou používány třeba po rekonstrukci, jsou - je tristní. Je to osm let neřešená situace. Když jsme se dostali do Sněmovny, chtěli jsme pracovat s předchozí vládou jako opoziční strana na zákoně o sociálním bydlení, který spadl pod stůl jak u vlády pana Sobotky před čtyřmi lety, tak i u vlády Andreje Babiše. Bylo to nahrazeno tím programem Výstavba, který nebyl úplně dobře nastaven, a proto ty byty v těch obcích nevznikaly.

Když jste zmínil matky samoživitelky, samozřejmě v tuhletu chvíli i pomocí třeba doplatku na bydlení a různých subvencí a různých programů lze bydlet i v komerčním způsobu bydlení, zároveň z Integrovaného regionální operačního programu se staví na obci. Staví se byty, kde vedle obcí ty byty vlastní neziskové organizace a jiné subjekty. Já jsem i na Ministerstvu pro místní rozvoj, kde tedy jsme měli těch sto dní vlády, nedávno připravil program, který sice v danou chvíli pomáhá řešit situaci s bydlením i pro lidi prchající před válkou na Ukrajině, ale všechny tyto byty a ty rekonstrukce jsou nastaveny tak, že jdou do obecního majetku ke vzniku, myslím, že to je 120 000 na lůžko, jsou v majetku obcí, a pokud nebude v danou chvíli zájem nebo bude už to KACPU rozdělovat třeba jinak, ty lidi, co prchají před válkou, nebo ti, co se budou vracet, stávají se z nich byty v dostupném bydlení, a my se snažíme všemi možnými způsoby vlastně aktivizovat i ten spící bytový fond.

Ona by ta otázka možná nemusela mířit úplně na vládu - v každý moment to asi to není stát, který staví byty, jsou to často obce, a teď záleží, jaké mají k tomu podmínky, zda mají k tomu finance, zda mají k tomu dobrou legislativu, o kterou se mohou opřít. Já jsem si dal za cíl toto změnit na Ministerstvu pro místní rozvoj a i nastavovat ty formy tak i v zákoně, které by mělo umožnit podporu výstavby a získávání bydlení i další možnosti, s jakými tato bytová výstavba může probíhat, ať je to třeba forma bytové výstavby, nebo bytových družstev, tak i využití sociálních družstev, která by se věnovala bydlení specifických cílových skupin, jako jsou třeba samoživitelé nebo samoživitelky. A tenhleten typ už je normálně legislativně uchopen v zákoně, takže toto se může dít. Stejně tak i pro část matek samoživitelek může sloužit i ten model baugruppe, kde se vytváří družstvo, které pomocí řízení staví to budoucí bydlení.

Nejpřirozenější však bude podle mě zákon o podpoře bydlení, který tyto všechny možnosti shrne, včetně možnosti garantovaného bydlení. Ten by mohl pomoci matkám samoživitelkám žít v běžném a kvalitním nájemním bydlení s výraznější jistotou. Já ten model během půlminuty představím. Není pravda, že všechny prázdné byty v České republice, které jsou, ti lidé mají jako investiční byty. Pokud jste třeba zdědil nějaký byt, nebo po rodičích, nebo jste se oženil a máte původně třeba hypotéku na nějaký byt, možnost pronajímat ten byt má spolu různé administrativní, ale i třeba ekonomická rizika. Viděli jsme to v covidu, kdy spousta lidí v danou chvíli neměla peníze na to, aby platila nájem, což přenášelo na toho člověka, který prostě měl ten svůj byt a druhý byt, náklady třeba s hypotékou. Tak i otvíráme variantu, kdy se může rozhodnout člověk vložit svůj byt do bytového fondu města. To s ním v danou chvíli může nakládat, třeba ho poskytnout matkám samoživitelkám, které třeba zde v Praze se Adam Zábranský snaží dostávat z azylových domů. Myslím, že se to daří úspěšně, umisťovat nebo dát jim možnost bydlení v zrekonstruovaných bytech. A právě takovéhle byty a obecní bytový fond by mohl tímto narůstat, aniž by obec fakticky stavěla ten byt, pouze by tam ten člověk poskytl ten byt a obec by se stala jakýmsi pronajímatelem, kde by mu samozřejmě hradila nájem i náklady. My ten návrh zákona chceme předložit vládě v říjnu příští rok, děláme na tom s MPSV. Víme, kde se udělala spousta chyb v minulém zákoně. Snažíme se jít cestou, která bude fungovat a zároveň budeme představovat i laické veřejností. (Předsedající: Váš čas.)

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji a je doplňující dotaz. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Radek Koten: Vážený pane ministře, děkuji za odpověď. Samozřejmě tady v tom vám budu naprosto stoprocentně fandit, protože všichni asi cítíme, že je dostupné bydlení pro mladé rodiny a i pro rodiče, kteří zůstali na výchovu dítěte sami, takže to je samozřejmě v pořádku.

Měli bychom mít i dostatek startovacích bytů pro mladé rodiny, aby se měly kam uchýlit, než nějakým způsobem... protože i vzhledem ke krizi, která nyní nastává, dostupnost bydlení se skutečně pro naše občany značně zužuje, a to i díky tomu, že úrokové sazby rostou poměrně strmě, a ve chvíli, kdy je úroková sazba na hypotéku okolo 5 %, tak už se to stává naprosto nedostupným v této situaci. Takže tam směřovala moje otázka, že v podstatě nyní jsme připravili nějakým způsobem tyto potenciální nájemníky o tu možnost se někde (Předsedající: Váš čas.) o to ucházet, o to bydlení. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Chce pan ministr ještě využít možnost reakce? Již tam nebyla přímá otázka, jenom se ujišťuji. Tímto tedy jsme vyčerpali dnešní možnost položit interpelaci, protože poslední interpelace může být přednesena nejpozději v 17.55. A já tímto tedy děkuji všem a končím nejenom dnešní interpelace, ale i dnešní jednání Poslanecké sněmovny. Sejdeme se opět zítra v 9 hodin ráno zde. Všem přeji klidný večer. Na shledanou.

 

(Jednání skončilo v 17.57 hodin.) ***




Přihlásit/registrovat se do ISP