(15.30 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pane místopředsedo, já se jenom chci zeptat, já jsem zaznamenal tyto dva vaše návrhy - číslo bodu 59 a 60, ale poprosím, na kdy je chcete předřadit?

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Ano, děkuji, za to se omlouvám. Poprosil bych to hned za bod paní předsedkyně Schillerové, to znamená za dépéháčko.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji. Nyní ještě s přednostním právem pan předseda Radim Fiala, ale toho zde nevidím. V tom případě budeme pokračovat v řádných přihláškách k pořadu schůze. Jako první vystoupí pan poslanec Aleš Juchelka, připraví se pan poslanec Radek Vondráček, pak Patrik Nacher. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji mockrát, pane místopředsedo. Vážené poslankyně, vážení poslanci, doufám, že vás přesvědčím k tomu, abychom následující bod, který navrhnu, abychom ho zařadili na program této schůze, poněvadž situace je čím dál tím palčivější. Já se domnívám, že navyšování cen všeho včetně potravin, energií, pohonných hmot, ale hlavně bydlení - poněvadž už uvidíme, že opět minulý týden o 0,75 % zvedla Česká národní banka úrokové sazby - a tím pádem se to promítne i do všech hypoték a do toho, že rodiny si pořídily své vlastní bydlení, a pokud mají plovoucí úrok, tak se domnívám, že je to bude stát ne o stovky korun navíc, ale de facto o tisíce. Akorát doufám - a doufám v to i společně s dalšími, kteří tady předkládají podobné návrhy - že o tom budeme jednat.

V těchto dnech, a možná že i vy to dostáváte do svých schránek, přicházejí lidem nové zálohy na energie. Pokud by to bylo o pár stovek, tak to úplně chápu, je to ale o tisíce korun a v tuto chvíli jednoduše mantra této vlády o cílené a adresné pomoci bere za své. Současné obchodování s energiemi, a už to tady několikrát padlo, je zcela nepředvídatelné a má to samozřejmě souvislosti s jeho cenotvorbou a se vzrůstající inflací. Vláda do této chvíle, řekněme si to na rovinu, více nepomohla než pomohla. Čím se snažila pomoci? Rozumím tomu, že se navýšily normativní náklady na bydlení, tím pádem se navýšil počet lidí, ale také samozřejmě se zvyšovaly částky na příspěvku na bydlení. Na začátku už předchozí vláda během října a listopadu navrhovala samozřejmě navyšování normativních nákladů, a tak rozšíření počtu lidí, kteří dosáhnou na příspěvek na bydlení, ale v tuto chvíli je ta pomoc nedostatečná a je potřeba znovu popřemýšlet nad tím, že by se něco mohlo udát právě u příspěvku na bydlení, minimálně ho zjednodušit právě pro ty středněpříjmové.

Mimořádná okamžitá pomoc: tady nemáme vůbec žádná data, vůbec nevíme, kolik lidí si o ni zažádalo, a vůbec, kolik bylo na mimořádné okamžité pomoci vyplaceno. Tady bych velmi rád v tom bodě, který navrhnu, aby tyto informace Ministerstvo práce a sociálních věcí dodalo, poněvadž neznáme, jak říkám, ani počty lidí, ani částku, možná ani průměrnou částku toho, kolik peněz jednotlivým rodinám přišlo.

Navýšení existenčního a životního minima, ten mezikrok, je absolutně zbytečný, poněvadž to, co navrhla vláda, a to navýšení o 10 %, už také vzalo za své, jak jsem řekl v úvodu, poněvadž bude znovu navýšení, a to o 5 až 10 % existenčního a životního minima. Akorát to skončí na úřadech práce a bude tam dvakrát větší administrativa. Mohlo se to už dle našeho návrhu, našich dvanácti opatření udělat rovnou.

S tím souvisí velmi, že pokud samozřejmě nebudeme pomáhat plošně tak jako třeba ve 24 zemích Evropy, tak budou administrativní náklady na jednotlivé takzvané adresné a cílené pomoci opravdu enormní. Už v tuto chvíli vidíme přetížené úřady práce. Důkazem toho je i stávková pohotovost, která v tuto chvíli byla odložena někdy na jednání možná právě tripartity na konec tohoto května, akorát že prostě a jednoduše, pokud se nic takového nevyřeší, úřady práce do té stávky dle mého názoru rozhodně půjdou, poněvadž to, jak jsou odměňovány, a ta enormní navýšení jednotlivých agend jsou opravdu neúnosná a v nějaké disproporci.

Co se týká neplošné pomoci, tak mi na tom osobně vadí, že se úplně zapomnělo na zdravotně postižené. Říkám to pořád dokolečka. Ti si nemohou nijakým jiným způsobem pomoci než prostě v rámci sociálního smíru čekat na to, jak jim pomůže tento stát. Nemůžou si nijak přivydělat, mít dvě zaměstnání a tak dále. Prostě potřebují být těmi, kteří jsou opečováváni.

Již nyní je potřeba pomoci nejen pouze chudým. Tato filozofie vlády již vzala za své před půl rokem a vidíme to každý den. Vidíme, že do sociální sítě začínají padat i ti, kteří v rámci sociálního smíru byli na straně odvádějících a nyní se dostávají do strany příjemců sociální pomoci. A bude hůř, a moc prosím, abychom už nedělali takové chaotické věci, jako byl například ten pětitisícový příspěvek. (Místopředsedkyně Kovářová: Čas, pane poslanče.) Proto já navrhuji bod, který se jmenuje Plán vlády, který já vyžaduji už co nejdříve, protože mám pocit, že žádný takový není...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Máte čas, tak jenom navrhněte bod, prosím!

 

Poslanec Aleš Juchelka: Ano. Plán vlády na řešení sociální situace v souvislosti s očekávaným růstem cen. Ještě jednou: Plán vlády na řešení sociální situace v souvislosti s očekávaným růstem cen.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, pane poslanče, čas vám vypršel!

 

Poslanec Aleš Juchelka: A chci ho zařadit ještě, jestli můžu? (Ne.) Po panu Havlíčkovi.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Vážené poslankyně, vážení poslanci, přeji vám hezké odpoledne.

Přebírám řízení schůze a poprosila bych vás, máte vždy pět minut na načtení návrhu na změnu programu. Prosím, abyste tento čas dodržovali. Můžete sledovat časomíru.

Ano, prosím, pan poslanec Vondráček a připraví se pan poslanec Patrik Nacher.

 

Poslanec Radek Vondráček: Paní místopředsedkyně, děkuji za slovo. Já se pokusím našetřit ten čas, co přetáhl kolega Juchelka, budu třeba kratší. Je 15.36. To už si tady každý řečník připadá jak obstrukční řečník, takže asi se možná pravá strana sálu těžko bude přesvědčovat o tom, že to téma je důležité. Pokusím se tedy sympatie přitáhnout tím, že nebudu mluvit celých pět minut. Snad to zvládnu.

Já jsem tady vystupoval už 26. dubna, poté 27. dubna. Navrhoval jsem body, které se jmenovaly například Informace vlády o omezování svobody slova v České republice. Tentokrát jsem si vybral název, já ho raději řeknu na začátku, a to je Informace vlády nebo Stanovisko vlády České republiky k právnímu vakuu při omezování svobody slova v České republice.

Já už jsem tenkrát vystupoval, poprvé toho 26., poměrně dlouze, citoval jsem osobnosti, jako je Voltaire, Orwell. Nestalo se vůbec nic. Následně jsem sledoval interpelace, které někteří členové hnutí SPD směřovali na pana premiéra, to byla taková obecná rozprava a nic konkrétního, co se týče právního řešení, jsme se opět nedozvěděli. Já jsem vám tady říkal tu historku, jak jsem osobně řešil s panem ministrem spravedlnosti, že podle sdělovacích prostředků on je tím, který má chystat nějaký zákon o boji proti dezinformacím. On to veřejně popřel. Následně reagoval i ministr vnitra, který řekl, že represivní kroky v podobě přípravy nové legislativy jsou až nejkrajnějším řešením, o kterém v tuto chvíli vedeme pouze teoretickou diskusi. Přeložím do češtiny: asi ne. Následně se dotazovali i Pirátské strany. Mluvčí Pirátské strany oznámila zřejmě - ano a z titulu toho, že zde jsou dva ministři, kterých by se to mohlo týkat, nejvíce zřejmě zde přítomného pana ministra Šalomouna, který je ministrem pro legislativu, ale možná i pana ministra Bartoše, který je zároveň místopředsedou vlády pro digitalizaci. A my se bavíme převážně o digitálním prostoru. Následovala vyjádření vládního zmocněnce pana Klímy, který říkal, že zde máme celou řadu analýz týkajících se dezinformací. Potom na přímý dotaz novinářů ale Úřad vlády sdělil, že žádnými analýzami nedisponuje. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP