(16.10 hodin)
(pokračuje Jiří Mašek)

Novinku schválili politici jako pozměňovací návrh při schvalování mimořádného příspěvku k valorizaci důchodů, jenže schválená změna zákona obsahuje některé nepromyšlené nepřesnosti a je velmi pravděpodobné, že Česká správa sociálního zabezpečení bude všechny takové žádosti zamítat. Pozměňovací návrh byl zpracován po věcné i legislativní stránce nekoncepčně a nesrozumitelně a nelze podle něj zamýšlený cíl realizovat. "MPSV na tyto skutečnosti upozorňovalo před projednáváním v Poslanecké sněmovně a následovně i v Senátu, přesto byl pozměňovací návrh schválen," uvedla pro portál České důchody Jaroslava Sladká z tiskového oddělení Ministerstva práce a sociálních věcí. Podle názoru ministerstva není novinka proveditelná v praxi a bez dodatečných legislativních úprav reálně není možné splnit podmínky, které by přiznání nekráceného předčasného důchodu zajistily.

Předčasný starobní důchod je starobní důchod, na který vznikl nárok před dosažením důchodového věku, a proto nárok na něj nemůže být podmíněn dosažením důchodového věku, uvedla Sladká. Zjednodušeně to znamená, že takový hasič či policista by musel splnit podmínky, které se vzájemně vylučují, tedy aby kromě dvaceti let odpracovaných ve složkách IZS dosáhl nejen věku na předčasný důchod, ale zároveň řádného důchodového věku. Pokud by nebyla schválena změna této úpravy, ČSSZ by nemohla ve věci snížení důchodového věku bez sankce za předčasnost příslušníkům IZS rozhodovat jinak než vydávat zamítavá stanoviska.

Chybou novely je i to, že neobsahuje procesní postupy, třeba jak práci IZS poukazovat a jak by měli úředníci zpracovávat. Problematický je také okruh pracovníků, kterých se měl dřívější nesankcionovaný důchod týkat. Pokud jde o složky IZS, vymezuje (jej) zákon o integrovaném záchranném systému. "Návrh se vztahuje na široký okruh osob, základní a ostatní složky IZS i na všechny pracovníky ostatních složek IZS, kteří se účastní zásahu jen příležitostně," vysvětlila Jaroslava Sladká pro České důchody. V podstatě by tak měli nárok na dřívější důchod i lidé, kteří ve složkách IZS nepracují takzvaně na plný úvazek, ale jsou v případě potřeby přivoláváni k různým zásahům, typicky jde například o dobrovolné hasiče. Nárok na nekrácený předčasný důchod by tak mohl vzniknout i při velmi krátké účasti na akcích IZS, například kratší než jeden rok, což je zcela neodůvodnitelné, uvedlo ministerstvo. Ministerstvo uvedlo, že nyní je nutné rychle provést úpravu zákona, aby bylo možné nekrácené předčasné důchody přiznávat. Novinka sice začíná platit od začátku roku 2023, nicméně žádost o důchod lze podávat již čtyři měsíce před začátkem důchodu. První hasiči, policisté nebo záchranáři by tak mohli žádat o důchod už v září 2022. Na přípravu a schválení novely a opravu zákona je tak velmi omezený čas.

Vážená paní předsedající, chtěl bych zažádat o zařazení bodu Zahájení diskuse o opravě zákona o důchodovém pojištění, konkrétně o předčasných důchodech členů základních složek IZS. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Také děkuji. (Ojedinělý potlesk z lavic hnutí ANO.) Nyní vystoupí pan poslanec Zdeněk Kettner a připraví se pan poslanec Martin Kolovratník.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji, paní předsedající. Vážené dámy, vážení pánové, já bych rád navrhl bod na téma Diskuse na téma status chráněné osoby pro pedagogické pracovníky. Chci tak reagovat na celkem aktuální stav ve městě Bílina. Jistě vám je znám problém, kdy na základní škole musí být placená ochranka, aby chránila pedagogy a ostatní žáky. Bohužel je to jenom vrcholek ledovce, ten problém je širší napříč celou republikou, a myslím si, že jde především o odvahu paní ředitelky, která s tím přišla navenek. Ten problém je jasný. Samozřejmě my na ty rodiče musíme mít nějaké páky. Pokud nemáme páky na rodiče, na děti už páky nebudeme mít v žádném případě. Pokud s námi nespolupracuje rodič, s dětmi prakticky nemáme šanci hnout.

Status chráněné osoby už zde na Sněmovně byl předestřen. Rozhodně to neřeší jádro problému, ale je to způsob alespoň nějakého řešení, co by vyučujícím a co by ředitelům mohlo pomoci. Obecně totiž můžeme se brzy dostat do situace, kdy jaksi nebudeme mít ředitele základních škol. Ten důvod je jednoduchý, neustále narůstající administrativa. Ředitelé, jak se říká lidově, nevědí, kam dřív skočit. Já jsem se naivně domníval, že administrativa bude omezena a řešením má být jakýsi kurz, který se bude platit, a ředitelé se budou učit, jak práci delegovat. Já osobně si myslím, že ředitelé jsou svéprávné osoby, které velice dobře vědí, komu a jak delegovat. Ono těch možností se moc nenabízí, pokud tedy nechce pan ředitel zaměstnat svojí agendou paní uklízečku, když má třeba chvilku pauzu o velké přestávce, kdy nemůže vytírat, protože jsou děti na chodbě. Celkem logicky už to delegují na své zástupce. Teď má přijít novela, která navýší přímou vyučovací činnost těchto zástupců. Výsledkem bude, že oni celkem logicky část agendy, kterou přebrali od ředitelů, ředitelům opět vrátí. Takže je to takový začarovaný kruh. Do toho právě ty omezené pravomoci řešit tyto problematické situace.

Vezměte si, že dnes je zcela běžné, že více jak 40 % konkurzů na ředitele základních škol se zúčastní pouze jeden jediný zájemce, takže to je úžasný výběr. Komise vybírá, si může vybrat buď toho jednoho, nebo toho jednoho. To už svědčí o snížené prestiži a zájmu o to, stát se ředitelem základní školy. Když se zeptáte, obzvlášť v těch problematických lokalitách, ale obecně napříč celou republikou, ředitelů, jestli by do toho šli opět, dělat ředitele, ve většině případů vám řeknou minimálně, že by si to setsakra rozmysleli. Mám kamarády, ředitele základních škol. Když jsem byl ještě učitel, tak jsem si říkal: kariérní postup ve školství je pro mě jako pro muže stát se ředitelem. Po osobních zkušenostech od mých kamarádů, kteří se řediteli stali, jsem to velice, velice rychle zavrhl. Obrovská zodpovědnost, pravomoce velice, velice mizivé. To znamená, že opravdu pokud my s tím nezačneme něco dělat, a není to tady prosím vás otázka teď momentálně financí, ale je to otázka pracovního vytížení, vytváření přijatelného pracovního prostředí těch lidí, kteří skutečně jedou na doraz. Vezměte si, jakým způsobem zvládli covidovou situaci, jakým způsobem se museli poprat s ne úplně povedenou inkluzí, která byla seshora místo toho, aby byla zespoda vytvořena. To znamená, že opravdu pokud těm ředitelům nepomůžeme, budeme mít veliký problém do budoucna.

To je tedy můj návrh a proč navrhuji tento bod? Získávám tady takový dojem, že dost často některé dobré nápady jsou shozeny ze stolu jen na základě politické příslušnosti. Připraví se nějaký materiál, který dá obrovské množství práce, a je to plýtvání energií. Proč tedy ten bod chci? Chci vidět zájem napříč politickým spektrem, jestli vůbec je zájem o to těm ředitelům pomoct, a pak se do toho samozřejmě s velkou chutí pustím.

Co se týká zařazení... (Předsedající: Čas, pane poslanče.) Ano, jenom zařazení. Netrvám na žádném přednostním, stačí mi zařadit tento bod v takovém pořadí, v jakém jsem ho přednesl. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Dobře, děkuji. To znamená co, tedy? (Poslanec Kettner mimo mikrofon: V pořadí tak, jak jsem to říkal.) Čili navrhujete nějaké zařazení toho bodu? Vy jste navrhl nový bod a ještě jestli chcete zařadit tento bod.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: V takovém pořadí - já teď nevím, jako kolikátý bod jsem ho přednesl. Jestli můžete pomoct, jaká to byla číslovka? (Poslanec Kettner žádá o pomoc předsedající.) Bod číslo, dobře řeknu...

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Bod jste nezmiňoval, myslím.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Dobře, takže řekněme třeba bod číslo 5, jako pátý v pořadí. Děkuji kolegům za pomoc.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: To znamená na dnešní den?

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Ano, na dnešní den jako pátý.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Pátý bod, dobře. Děkuji.

Nyní vystoupí pan poslanec Martin Kolovratník a připraví se pan poslanec Jaroslav Bašta. Prosím, pane poslanče, máte slovo. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP