(11.10 hodin)
(pokračuje Klára Dostálová)

Asi úplně na konec bych se dotkla institucionálních změn. Samozřejmě chápu, že to byl úplný středobod toho, co rozdělilo Poslaneckou sněmovnu, ale znovu bych chtěla říci, co bylo vlastně cílem té institucionální změny. To znamená, cílem toho - protože znova je potřeba připomenout, že stavební právo je v kompetenci státu a stát ho dal do přenesené působnosti, do výkonu jednotlivých samospráv nebo jednotlivých obcí - stát se pod tíhou některých argumentů rozhodl, že si tu činnost nadále bude vykonávat sám.

Vedly ho k tomu zejména tyto důvody: Za prvé zajistit jednotnou a předvídatelnou aplikaci, to znamená interpretaci veřejného stavebního práva sjednocením roztříštěné soustavy stavebních úřadů. Za druhé zlepšit možnost metodického řízení úředníků stavebních úřadů ze strany ústředních orgánů státní správy včetně složkových veřejných zájmů. Za třetí omezit problém systémové podjatosti stavebních úřadů. Za čtvrté zásadně posílit podmínky pro personální stabilitu, kariérní růst i osobní rozvoj a řádný výkon činnosti státních zaměstnanců. Za páté zajistit sdílení odborných personálních kapacit a zdrojů, například možnost dočasně přidělit odborníka specializovaného například na povolování určitého typu složitého záměru na příslušné pracoviště. Za šesté flexibilněji využívat materiální vybavení v rámci jedné organizace. Za sedmé umožní efektivnější provádění finančně náročných úkonů, čímž se odstraní dnešní problém nedostatečného financování některých působností stavebního úřadu. Tady mám na mysli především černé stavby. Černé stavby - už o tom tady hovořil můj kolega - jsou skutečně obrovským problémem a je potřeba, abychom si to uvědomili. Jeden z důvodů, proč jsme chtěli jednotnou státní strukturu, je, aby i černé stavby a jejich odstranění na svá bedra převzal stát.

V čem je dnešní problém? Pokud stavební úřad identifikuje černou stavbu, odstranit ji musí obec s rozšířenou působností. Musí to projít jejich zastupitelstvem, ale kolikrát se ty stavby nenacházejí na území přímo toho ORP, ale třeba samozřejmě v jiné obci v rámci ORP jako takového. Je velmi těžké zastupitele přesvědčit o tom, že za peníze nějakého konkrétního ORP se bude odstraňovat stavba na jiném území daného ORP. Obce si stěžují na to, že na to nejenom nemají peníze, ale nemají na to ani personální zajištění, protože samozřejmě následně musí vymáhat zdroje po vlastníkovi nemovitosti, který stavěl načerno. Stát má obojí, stát má jak finance, tak samozřejmě personální zajištění k tomu, aby černé stavby mohl konečně řešit. Myslím si, že skutečně ve 21. století bychom neměli přivírat oči nad tím, že se v České republice staví načerno.

Samozřejmě ta institucionální změna vedla i ke specializovaným odborným pracovištím pro liniové a energetické stavby vyžadující odbornou specializaci, ale tady já jsem moc ráda, že do tohoto snad pro ty vyhrazené stavby se ve finále sahat nebude.

Úplně na závěr bych chtěla jenom zmínit to, co už bylo několikrát řečeno, proč vlastně my neustále vznášíme námitky k tomuto tisku. Je důležité si připomenout, co již nabylo účinnosti. Stavební zákon nabývá účinnosti 1. července 2023 s výjimkou ustanovení, které nabývají účinnosti dnem následujícím po dni jeho vyhlášení, to znamená od 30. července 2021.

Jde zejména o § 36, to znamená vymezení území v zájmu zajišťování obrany a bezpečnosti státu. To znamená, Ministerstvo obrany a Ministerstvo vnitra vymezí opatřením obecné povahy území, v jehož zájmu zajišťuje obranu a bezpečnost státu. Myslím, že to je velmi důležitý paragraf.

§ 313 - územní rozvojový plán. Územní rozvojový plán vydaný podle dosavadních právních předpisů se považuje za územní rozvojový plán podle nového stavebního zákona. Nedošlo-li ke dni nabytí účinnosti tohoto zákona k vydání URP, prověří Nejvyšší stavební úřad - bohužel tak asi Ministerstvo pro místní rozvoj - záměry dopravní a technické infrastruktury vymezené v zásadách územního rozvoje.

§ 322, odst. 1 a 3 - platnost územněplánovací dokumentace schválené před 1. 1. 2007. Územněplánovací dokumentace sídelního útvaru nebo zóny, územní plán obce, takzvané staré územní plány a regulační plán, schválené před dnem 1. 1. 2007, pozbývají platnosti dnem nabytí účinnosti nové územněplánovací dokumentace, která jej nahrazuje, nejpozději však 31. prosince 2028. Toto ustanovení se týká zejména metropolitního plánu Prahy, který se samozřejmě nedaří již mnoho let uvést v život.

§ 324 - nepoužití některých částí územněplánovací dokumentace. Části územněplánovací dokumentace vydané podle zákona č. 183/2006 Sb., které nemohou být podle nového stavebního zákona její součástí, se nepoužijí a při nejbližší změně musí být z této dokumentace vypuštěny.

§ 326 odst. 1 - územní opatření. K 30. 7. 2021 pozbývají účinnosti stavební uzávěry vyhlášené nebo vydané podle zákona č. 50/1976, takzvaný starý stavební zákon, z důvodu zamezení, ztížení nebo znemožnění budoucího využití území podle připravované územněplánovací dokumentace. Podle mých informací ministerstvo vydalo k tomuto ustanovení již metodické sdělení. Dále nabylo účinnosti dnem 1. ledna 2022, bohužel ovšem nová vláda se účinností zákona neřídí a nenaplňuje ho.

1. ledna 2022, § 15 až 18 - státní stavební správa. Zřizuje se Nejvyšší stavební úřad, specializovaný a odvolací stavební úřad a krajské stavební úřady, které tvoří soustavu orgánů Státní stavební správy a které jsou správními úřady.

§ 312, odst. 1 a 7 - přechodná ustanovení k úřadům a úředníkům.

§ 313, odst. 1 a 2 - termín a zmocnění k vyhlášení výběrových řízení na místo ředitele Specializovaného a odvolacího úřadu a místa ředitelů jednotlivých krajských úřadů.

§ 315, odst. 1 - přechod příslušnosti hospodaření s majetkem státu na Nejvyšší stavební úřad.

A co by nás vlastně mělo čekat v nejbližších dnech. Předpokládám, že pan ministr potvrdí, že se tak tedy děje, že se vydávají a připravují prováděcí vyhlášky k novému stavebnímu zákonu, byť tedy koncentrované jenom k vyhrazeným stavbám. Musí se tedy připravovat vyhláška o stavebním řádu, jejímž obsahem budou v přílohách jednotlivé formuláře pro podávání žádostí, to znamená formulář pro povolení stavby, pro podání žádosti o vydání vyjádření či závazného stanoviska dotčeného orgánu vlastníkovi veřejné dopravní a technické infrastruktury a podobně, dále vyhláška o dokumentaci, která stanoví rozsah a obsah předepsaných druhů dokumentací a projektových dokumentací, dále vyhláška o požadavcích na výstavbu, která stanoví podrobné požadavky na vymezování pozemků, požadavky na umisťování staveb a technické požadavky na stavby, vyhláška stanovující provozní podmínky fungování Portálu stavebníka a dalších důležitých komponent digitalizovaného stavebního řízení, dále vyhláška, která určí například obsah územněanalytických podkladů či zadání územního plánu, v neposlední řadě vyhláška k Národnímu geoportálu územního plánování a jednotnému standardu územních plánů a dalších dokumentací.

Tolik asi ode mě k tomu, abychom si znovu tady řekli, co dneska svými hlasy chcete oddálit. Podle mě skutečně je možné připravit věcnou novelu, ale myslím si, že odkládat nový stavební zákon je chyba. Provází ho i právní nejasnosti, na které nebyl vlastně schopen odpovědět ani předseda Legislativní rady vlády, a věřím tomu, že neustále ty dotazy budou padat, že se můžeme dostat do situace, kdy novela nebude, avšak bude to odloženo, a není respektován změnový zákon.

Prostě těch "ale" je tam tolik, že skutečně bych ráda vyzvala Poslaneckou sněmovnu, i pod tíhou toho, že přece chceme Českou republiku zase popostrčit o kus dál, abychom byli konkurenceschopní, abychom skutečně zařadili tu pomyslnou dvojku a nesnažili se zařadit zpátečku. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Jana Mračková Vildumetzová: Děkuji zpravodajce garančního výboru a zároveň předsedkyni výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj.

V tuto chvíli tady mám dvě přihlášky s přednostním právem, ale než předám slovo, tak si dovolím přečíst omluvy. Mám tady omluvu paní ministryně životního prostředí paní Anny Hubáčkové, a to z celého dnešního dne ze zdravotních důvodů. Pak tady mám omluvu pana ministra vnitra Víta Rakušana, a to od 9.45 do 10.45 z pracovních důvodů. Pak je zde omluva pana poslance Jaroslava Bžocha, a to dnes mezi 12.15 a 13.30 z pracovních důvodů. Pak je zde omluva pana ministra pro legislativu a předsedu Legislativní rady vlády Michala Šalomouna z jednání, a to dnes od 9 do 11 hodin z pracovních důvodů. Pak je zde omluva pana poslance Jana Volného, a to mezi 10. a 14. hodinou z pracovních důvodů. Zároveň se mi zde byla omluvit paní předsedkyně poslaneckého klubu hnutí ANO paní Alena Schillerová, která se omlouvá od 10.30 do 11.30. To byly všechno omluvy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP