(10.20 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Chlubíte se i mimořádnou valorizací 21 miliard. Nechci být tady už jízlivá, ale to je přece něco, čím se chlubit nedá. Je to jednoduše známka toho, že se inflace utrhla ze řetězu, a toto je vlastně zákonná pojistka. Pojistka, která říká: inflace je tak vysoká, že se důchody automaticky valorizují.

A jdeme dál. 15 miliard sleva na poplatníka, součást daňového balíčku schváleného, prosazeného, naší vládou. Ano, uznávám, že byl součástí kompromisů, na kterých jsme se vzájemně dohodli, a některé vládní strany tento balíček skutečně podpořily. To je pravda. To jsme na 64 miliardách z těchto vámi proklamovaných 74.

Další 4 miliardy jsou snížení spotřební daně na pohonné hmoty. To už jde za vaší vládou. Jedná se o opatření, které jsme také podpořili, ale které je samozřejmě zoufala slabé a nepomůže vůbec nikomu. Navíc má začít platit až od června a já vám garantuji, že občan při těchto neustálých změnách tento dopad ani nezaznamená. Takže pomoc ve své podstatě nula.

Další 4 miliardy je zrušení silniční daně. Pomoc také minimální, dotkne se zhruba asi něco přes 800 tisíc podnikatelů, kteří po tomto opatření ani nevolali. Přesto i tento váš návrh, který jde za vaší vládou, jsme tady podpořili.

Pak tu máme zvýšení životního a existenčního minima o 10 %. O 10 %, když se současná míra inflace blíží 13 %. A to ještě bohužel není všem dnům konec. Od začátku jsme říkali, že aby zvýšení mělo smysl, mělo by být alespoň 20 %. Vaše koalice to nejprve odmítala a teď už zaznívají opatrné hlasy, že se existenční a životní minimum navýší znovu. Po třech týdnech, po měsíci? A to je vše, co je zatím v těch 74 miliardách obsaženo.

Minulý týden pak vláda oznámila v podstatě plošnou pomoc pro rodiny. Jak jsme se dozvěděli pak z novin, tak příspěvek 5 000 korun na dítě pro rodiny s příjmem do jednoho milionu měl být v podstatě takovým majstrštykem této vlády. Možná by se to dalo i pochválit, protože to je první téměř plošná pomoc, po které voláme celou dobu, kdyby neobsahoval několik zásadních "ale". Nejdřív jsme se dozvěděli, že pomoc bude vypočítána z čistého příjmu. Za tři dny jsme se potom dozvěděli vlastně, že se pan ministr spletl. Uznávám, že se omluvil. Bylo to po zásahu ministra financí - čerpám jenom z veřejných zdrojů - že je to vlastně z příjmu hrubého. Další vlnu zmatků do toho vnesli Piráti, kteří řekli a napsali na sociálních sítích, že to není vůbec pomoc rodinám s dětmi, ale ve skutečnosti prý šlo o kompenzace za drahé energie. Tak mě napadá, že možná pravdu mají oba a že chtěl pan premiér, nebo vláda, smést oba problémy jedním vrzem.

Toto všechno bych byla ochotna odpustit - kdyby. Zajímalo by mě - a píší mi to lidé, budu tyto dopisy využívat v rámci interpelací - zajímalo by mě nastavení parametrů. Abych řekla pravdu, nerozumím té věkové hranici 18 let. Jaký je rozdíl mezi rodinou se 17letým studentem střední školy a rodinou s 19letým studentem téže školy?

Kdo bude tuto pomoc administrovat? Ministr Jurečka řekl, že nechce, nebo by byl velmi nerad, aby to byly úřady práce. Ano, tomu rozumím, protože jsou absolutně přetížené a úředníci navíc nejsou za svoji práci dostatečně ohodnoceni, hrozí tam stávkovou pohotovostí. Pak se ale nabízí otázka - kdo to tedy bude dělat? V neděli říkal pan kolega Výborný, že je to technikálie, se kterou si poradí. No není. My máme za sebou dva roky covidu a vím, jak byl složitý problém zadministrovat rychle pro milion živnostníků kompenzační bonus. Proto jsme zvolili tedy zápornou daň, aby to mohly procesovat finanční úřady, které mají pokrytí po celé republice, a lidé na ty peníze nečekali několik měsíců.

Takže já bych doporučila přečíst si kompetenční zákony jednotlivých úřadů, abyste se tam dočetli, že sociální dávku nemohou administrovat finanční úřady, a možná se skutečně zamysleli nad tím, jak to dlouho bude trvat, co bude součástí žádostí, jak budou dokládat tyto příjmy, jestli se budou sčítat v rámci rodiny, co všechno se tam bude dokládat, jestli se bude vydávat rozhodnutí, jak to bude dlouho trvat. To znamená, vyplácet by se mělo začít podle ministra práce a sociálních věcí v srpnu. Ale kdy vlastně bude těchto x žádostí zprocesováno? To znamená, že signál sice vláda vyslala, ale nemáme žádnou legislativu, tu doposud nikdo z nás neviděl, na té se, jak jsem pochopila, pracuje. A celá řada těchto technických otázek, ale velmi zásadních a parametrických, evidentně není vůbec vydiskutována. To znamená, vždycky se něco oznámí a pak se týdny čeká, jak to vlastně bude.

Ale abych nebyla jenom kritická. Vnímám to jako první krok správným směrem a doufám hlavně, že to bude rychle, protože pomoc přichází velmi pomalu. Právě proto jsme volali po té plošné pomoci. Její kouzlo spočívá v tom, že je rychlá. Když jsme dávali mimořádný příspěvek důchodcům 5 000 korun - byli jsme také od tehdejší opozice, dnešní vládní koalice, velmi kritizováni - tak jsme si také kladli otázku a také jsem slýchala výtky, proč to dáváme všem, proč to dáváme i těm bohatým důchodcům. Já tedy moc bohatých důchodců neznám, ale řešili jsme otázku, zda to nedat jenom někomu. Znamenalo by to, že z toho uděláme sociální dávku, budou si muset kvůli jednorázovému příspěvku chodit žádat, dokládat příjmy, mohou přijít o další jinou dávku. Proto jsme tehdy zvolili rychlou, ale plošnou cestu.

Naše stínová vláda, víte, že připravila 12 konkrétních opatření. Jsou to věci, které by pomohly. Ale říkám, nemusí se realizovat všechny, to jsme nikdy neřekli. Jsou to návrhy, nápady. Nakonec některé z nich i realizovat chcete, jako už jste realizovali zvýšení existenčního minima. Teď znovu zaznívá, že to chcete ještě navýšit. Ano, je to správný krok, udělejte to, protože nám to vstupuje do osmi typů sociálních dávek, a to je přece pomoc těm nejpotřebnějším, o kterých tak často mluvíte. A my to určitě podporujeme.

Čili je tam navýšení rodičovského příspěvku, i o tom mluvíte. Je potřeba navýšit, teď jsem zaznamenala, příspěvek na mobilitu, na imobilitu. To znamená na lidi, kteří mají omezenou hybnost, na zdravotně postižené. Také jsem zaznamenala, že o tom uvažujete. To znamená, celá řada věcí. Samozřejmě náš návrh, který bude předmětem mimořádné schůze svolané na žádost hnutí ANO, je snížení DPH. I když uznávám, že ceny se utrhly už tolik, že samozřejmě ten dopad nebude mít takový efekt, jaký by měl, kdyby se to udělalo zavčas, tak jak to udělalo 24 zemí Evropy - protože tam máme i Velkou Británii, ta už nepatři do Evropské unie. Podívejte se na Slovensko před 14 dny a tak dále.

Už nyní je jasné - když včera jsem zaznamenala také nějakou mediální přestřelku mezi jedním serverem a Ministerstvem financí - ale je jasné, že kvůli zdražování na výběru, na příjmové straně, bude mít vláda k dispozici téměř o 100 miliard navíc. A my říkáme pořád jako kolovrátek: nechte část těch peněz lidem, nechte jim je, oni je teď potřebují. Tak, jako je potřebovali za covidu a vy jste nás vyzývali, ať pomáháme a my jsme samozřejmě pomáhali, cítili jsme to jako povinnost. Tak jim je nechte i teď za této krize, která není o nic méně lehčí, než byla ta covidová.

To, o čem já tu teď mluvím, je zásadní rozdíl mezi nejsilnějším opozičním hnutím, hnutím ANO, a vládní koalicí. My říkáme: pojďme pomáhat teď hned lidem, pojďme řešit ty problémy, a nabízíme pomocnou ruku. My jsme chtěli jednat i o zákoně, který je dnes na pořadu této schůze, o veřejném zdravotním pojištění. My jsme do dneška neviděli návrh na nějakou automatickou valorizaci, o které mluví pan ministr Válek. My jsme chtěli mluvit i o dobrovolném EET. Zítra je tu seminář na půdě Poslanecké sněmovny. Svolává ho můj kolega Patrik Nacher, ale je to i na žádost celé řady podnikatelů i svazů, abychom prostě EET - které notabene je dva roky dobrovolné a zhruba 60 % podnikatelů pořád dobrovolně eviduje. Je to unikání digitální projekt a určitě zdroj informací, a my se ho takto vzdáme? A to ponechávám stranou boj s šedou ekonomikou a výnos 12 až 13 miliard ročně, díky kterým bychom nemuseli teď brát ze zdravotního pojištění 14 miliard. My se k tomu ještě dostaneme.***




Přihlásit/registrovat se do ISP