(20.50 hodin)
Poslanec Andrej Babiš: Děkuji za slovo, dobrý večer. Já si nemyslím, že biopaliva jsou za námi, pane kolego. A jenom jsem zapomněl v tom prvním projevu říct v rámci té strategie stávající vlády, že vláda buď lže, nebo prodává naši práci. A netýká se to paní ministryně obrany, protože paní ministryně obrany chce mít 2 % HDP v roce 2025 a my samozřejmě to podporujeme a držíme jí palce a určitě bychom chtěli, aby armáda mohla nakupovat jiným způsobem, než je u nás zvykem, a potom je z toho martyrium à la BVP. Takže to jenom tak, aby se paní ministryně necítila dotčena.
Takže jedna z těch lží jsou ta biopaliva, je to ta biosložka. A 5. května 2015 je tady text, který vám teď přečtu, a jmenuje se to Biopaliva v Česku a střet zájmů. Takže ta lež vlády je v tom, že vláda tvrdí: Zrušíme biosložku a zlevníme pohonné hmoty. A tím, že tam nebude 6 % české řepky, a možná pan ministr, už tady není, tak snad mi dá za pravdu, že zemědělec rozhoduje o tom, jestli si tam dá obilí, nebo řepku. Je to jeho rozhodnutí a není to Babišova řepka, jak je tady zvykem říkat.
Takže tady vláda přímo podporuje Putinův režim. Vláda podporuje Putinovu ropu, nevím už, který pan ministr říkal, že bude podporovat ukončení závislosti na ruské ropě, ale na druhé straně ji podporuje. Protože logicky, logicky, když tam nebude česká řepka českých zemědělců, tak oni samozřejmě tu řepku budou pěstovat a vyvezou ji do Německa. Akorát tedy zinkasují asi o 200 milionů méně. Takže vláda přímo podporuje Putinův režim a podporuje ruskou ropu. Tak to je logicky, jinak to ani nemůže být.
Takže ten Nadační fond proti korupci 5. května 2015 reaguje na vlnu zájmu, jež se v uplynulých dnech objevila v souvislosti s vládním návrhem zákona týkajícího se podpory biopaliv v České republice pro dopravní účel. Důvodem našeho rozhodnutí je skutečnost, že se vládní návrh zákona dotýká příjmu prostředků do státního rozpočtu. Následně se objevilo nebývalé množství nepřesných a zavádějících komentářů nejen ze strany politických činovníků, ale i komentátorů. A Nadační fond proti korupci - víme, že je pan Janeček, kandidát na prezidenta České republiky. Takže nikdo nepochybuje o tom, že ten fond je nezávislý.
Z tohoto důvodu zveřejňuje fond analýzu Biopaliva v Česku a střet zájmů aneb krátká paměť některých demokratů, v níž široké veřejnosti nabízí stručný i podrobnější popis podstaty kauzy biopaliv na půdorysu zmiňovaného střetu zájmů, a to s využitím výhradně oficiálních údajů orgánů státní správy. Text je rozdělen na čtyři části: Biopaliva v kostce; Poslanci a střet zájmů aneb stručné shrnutí závěrů; Stručná historie podpory biopaliv pro nenáročného čtenáře; Historie podpory biopaliv podrobněji s odkazy na zdroje pro zvídavého čtenáře. A přílohou je kopie hlasování po jménech poslanců ohledně podpory biopaliv v Česku v průběhu let 2007 až 2012.
Z textu analýzy mimo jiné plyne, že vlády České republiky v minulosti opakovaně schvalovaly podpory využívání biopaliv v Česku pro dopravní účely. Stejně tak i poslanci Parlamentu České republiky napříč politickým spektrem od roku 2007 svým hlasováním opakovaně podporovali rozmach využívání biopaliv v Česku pro dopravní účely, a to včetně daňového zvýhodnění. Tím napomáhali poptávce po produktech výroby biopaliv. S pokračováním významné podpory biopaliv včetně daňového zvýhodnění i po roce 2015 počítala i vláda Petra Nečase. - To byl premiér za ODS, jak všichni víme. - Ta v listopadu 2012 schválila dokument Národní akční plán České republiky pro energii z obnovitelných zdrojů. Tvrzení některých politických představitelů, že do nástupu současné vlády, to znamená Sobotkovy vlády, s prodloužením daňové výhody po červenci 2015 nepočítá nikdo, nemůže být tak pravdivé. - Takže lhali. - Text analýzy obsahuje rovněž i rozbor současného vládního návrhu úpravy podpory biopaliv ve srovnání s dosavadní podporou biopaliv v Česku pro dopravní účely. Z rozboru tak například plyne záměr současné vlády snížit u většiny druhů biopaliv jejich daňové zvýhodnění za účelem zvýšení příjmů z odvodu spotřební daně do státního rozpočtu. Současný křik některých politických činovníků je jenom divadlo. - To se píše rok 2015.
A co mi to připomíná? Leta letoucí opakovaně a masově hlasovali pro podporu biopaliv, včetně jejich daňového zvýhodnění. Tím zvyšovali tržby producentů biopaliv včetně těch českých, no prosím, a zvlášť jim to nevadilo, protože tak alespoň podporovali zaměstnanost v českém zemědělství, konečně, a plnili závazky dané evropskou legislativou ohledně biopaliv. Teď najednou naoko křičí, že je to nepřijatelné. Opravdu křičet přitom měli už dávno a úplně jinde, okomentoval stávající situaci ředitel Nadačního fondu proti korupci Petr Soukenka. Poznamenejme, že Česká republika se v minulosti zavázala, že v roce 2020 bude podíl obnovitelných zdrojů energie, biopaliv a elektrické energie na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě činit nejméně 10 %. Tento cíl byl nařízen - nařízen - evropskou legislativou.
Nadační fond proti korupci je zcela nezávislou iniciativou lidí, kteří zásadně nesouhlasí s vysokou mírou korupce ve státní správě, a naším cílem je mimo jiné podpora a odhalování korupční činnosti ve veřejné správě a podpora projektů odhalujících korupci. Takže materiál se jmenuje Biopaliva v Česku a střet zájmů aneb krátká paměť některých demokratů.
Česká republika se v minulosti zavázala, že v roce 2020 bude podíl obnovitelných zdrojů energie, biopaliv a elektrické energie a celková spotřeba pohonných hmot v dopravě činit nejméně 10 %. Tento cíl byl nařízen evropskou legislativou. V návaznosti na splnění tohoto závazku se v současné době podpora využívání biopaliv pro dopravní účely v Česku realizuje trojím způsobem. Za prvé skrze takzvané nízkoprocentní směsi, které vznikají přimícháváním malého množství, kolem 5 %, celkového objemu směsi bionafty, resp. bioetanolu, biolihu do standardní motorové nafty, resp. do standardního motorového benzinu. Určujícím faktorem u těchto nízkoprocentních směsí - maximální podíl biosložky ve směsi je dán legislativou, resp. technickou normou - je skutečnost, že běžné vznětové a zážehové motory nepotřebují žádnou úpravu k tomu, aby řádně fungovaly i na tu směs. Spotřebitel tedy u čerpací stanice nepozná, že do automobilu čerpá tuto nízkoprocentní směs. Spotřebitel také za tuto směs odvede státu plnou spotřební daň v zaplacené ceně za litr směsi ve stejné výši, jakou tuto daň odvede v zaplacené ceně za litr standardní motorové nafty, resp. za litr standardního motorového benzinu bez biosložky. Nízkoprocentní směsi tedy nejsou ze strany státu daňově zvýhodněny.
Za druhé skrze vysokoprocentní směsi biopaliv s fosilními pohonnými hmotami, ve kterých je objemový podíl biosložky podstatně vyšší, nejméně 30 % bionafty u takzvané směsné motorové nafty SMN B30 pro vznětové motory a nejméně 70 % bioetanolu u paliva s označením etanol E85 pro zážehové motory. Motory využívající vysokoprocentní směs etanol E85 již potřebují speciální úpravu, palivo SMN B30 je schopna spalovat většina vozidel s dieselovým motorem vyrobená po roce 1997. ***