(12.20 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)

Druhá informace, samozřejmě to Milostivé léto spadlo i do období, které jsme dopředu nikdo nepředpokládali, jako byl krach Bohemia Energy a dalších dodavatelů, kdy najednou mnoha občanům začaly přicházet složenky od dodavatelů poslední instance, které násobně převyšovaly to, na co ty domácnosti byly předtím připravené a zvyklé a samozřejmě i to se promítlo negativně do té možnosti využít institut milostivého léta.

Třetí věc, kterou bych rád také zmínil, byly některé interpretační nejasnosti. Typicky jsme to řešili u zdravotních pojišťoven, kdy se měsíc řešila otázka, jestli penále je příslušenství nebo jistina. Nakonec i toto bylo vyjasněno. A v tomto zákoně už je to napevno definováno, aby nikdo a žádní exekutoři nemohli tvrdit, že penále zůstává jistinou, prostě je to příslušenství a takto se k němu také bude přistupovat v rámci tohoto druhého milostivého léta.

Na závěr mi dovolte ještě říci jednu důležitou věc, která tady nezazněla. Od řady připomínkových míst, včetně Úřadu vlády a Ministerstva financí, zaznívala jedna připomínka, která má svoji relevanci, já s ní naprosto souhlasím. Vytváříme tady jistou nespravedlnost tím, že se takto vyřeší, nebo takto se nabídne vyřešit pouze věci vymáhané v soudních exekucích. Daňové a správní exekuce, ty, které řeší finanční úřad a další, tak těch se to nedotkne. To je pravda. Je to ovšem dáno tím, že tady se zabýváme skutečně pouze oblastí těch soudních exekucí, původně měl být novelizován exekuční řád. A my tady musíme otevřít jiné zákony, jako je např. daňový řád. A je dohoda v tuto chvíli už i politická dohoda na půdorysu těch klíčových ministerstev - Ministerstva financí, Ministerstva spravedlnosti, Ministerstva práce a sociálních věcí, že tento problém, tuto věc, to znamená možnost splatit jednorázově dlužnou jistinu u těch exekucí, které jsou vymáhány daňovou správou, takže to bude připraveno a v příštím roce 2023 také předloženo vládou Poslanecké sněmovně, a měli bychom i toto schválit, a tuto jistou elementární nespravedlnost napravit.

Milé kolegyně, milí kolegové, dovolte mi požádat vás o schválení tohoto zákona v tom zrychleném řízení v prvním čtení, tak aby stihl ten zákon projednat v průběhu měsíce června i Senát, a on skutečně nabyl té platnosti 1. července, účinnosti 1. září, abychom tím i vytvořili ten dostatečný prostor těm všem, kteří se té problematice věnují na to dotyčné připravit. Ono je to i tom, že ten zákon podporuje - a to chci na závěr říci, podporuje vzájemnou solidaritu jak v rámci rodin, širší rodiny, tak ale i v rámci společnosti. Je to skutečně o tom, že na tu dlužnou jistinu se často složí ta rodina, příbuzní, přátelé, kteří pomohou tomu dotyčnému se z té exekuční pasti dostat. Je to správně. Já myslím, že je dobré, když jako politici podporujeme rodinnou, přátelskou solidaritu. Ale chci také poděkovat těm organizacím, které k tomu vytvářejí i ty podmínky, kdy například Člověk v tísni v té první vlně rozdal povinným 11 milionů na darech, které získal na speciálním darovacím účtu, po velmi pečlivém drobnohledu, kdy zvážil tu situaci toho daného člověka, že si skutečně zaslouží tuto bezprostřední pomoc, protože to mnohdy byly právě případy maminek, které zůstaly samy s dětmi, a ani na tu jistinu by fakticky ty finanční prostředky nemohly získat nikde. Ale touto jednorázovou pomocí, tímto darem se jim umožnilo se zbavit exekucí za 105 milionů korun.

Těch 105 milionů dostali ti věřitelé, ale zároveň v těchto případech - a myslím, že jich bylo víc jak dvě stě, se těmto konkrétním osobám pomohlo zbavit se dluhů. Díky všem, kteří takto pomáhají a díky nám za to, že tento institut podpoříme, a skutečně naposledy, protože i často připomínané milostivé léto starozákonní biblické platilo jednou za 49 let. Já nevím, kdy příště, ale zcela jistě to nebude v tomto volebním období, bude podobný krok připraven a schválen. Myslím si, že to má být skutečně zcela výjimečný institut a podaná ruka těm, kteří pomoc potřebují a zároveň jsem tedy zdůraznil i ty výhody, které to nese pro všechny aktéry celého toho procesu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Máme zde faktickou poznámku, a to je pan poslanec Stanislav Berkovec. Byl to omyl, tak se omlouvám. Takže dalším, kdo je přihlášen do rozpravy, je paní poslankyně Lesenská. Máte slovo.

 

Poslankyně Vladimíra Lesenská: Vážený pane předsedající, děkuji za slovo. Vážení zástupci vlády, kolegové, kolegyně. Vystupuji k takzvanému milostivému létu II, coby garantka klubu pro tento zákon. SPD neustále tvrdí, že dluhy se mají platit a musí platit. A zároveň dlouhodobě upozorňujeme, že současný systém není ideální. Jsou statisíce lidí v exekucích a hledáme možná řešení, jak jim pomoci.

Prosazujeme zestátnění exekutorů a zároveň prosazujeme, aby stejně jako soudy, i soudní exekutoři podléhali zásadě takzvané teritoriality. Tedy aby dlužníkovi exekutora přiděloval soud podle místa jeho bydliště. Dojde tím k výraznému snížení vymáhané částky o případné cestovné a další výdaje. Zvýšení šance dluh vymoci a tím i uspokojit věřitele a v konečném důsledku úspoře státu na případných vyplacených sociálních dávkách, které by člověk v dluhové pasti případně potřeboval. Je potřeba podpořit finanční gramotnost u lidí, které může postihnout vůbec dluhová past a exekuce.

Stávající stav, kdy k základní jistině se často připočítávají obrovské úroky, úroky z prodlení či penále a úroky z penále je bohužel faktem. Většinou dlužníka do úzkých nedostává dlužná částka jako taková, tedy jistina, ale následně až naskákané úroky způsobují, že daní jedinci nejsou schopni jednoduše částku zaplatit. Milostivé léto je tedy akce, která může značným způsobem pomoci zasaženým lidem. Pokud někdo má dluh vůči státu či jinému veřejnoprávnímu věřiteli, potom dlužníku za splnění podmínek stačí zaplatit jistinu a paušální náhradu nákladů exekutorovi. Může se jednat až o desetitisícové částky a velkou pomoc lidem.

Po 28. lednu 2022 již povinný, tedy dlužník, nemůže uhrazením stanovených částek splnit podmínku pro zastavení exekuce v rámci právě zmiňovaného milostivého léta, tedy toho původního, a proto je k projednání předložen tento tisk, který je v tomto okamžiku projednáván jako plně zařazený bod číslo 29. Co tedy tisk 217 přináší? Zdůraznila bych pouze některé změny, protože obsáhle o tom hovořil již předkladatel i můj předřečník. Obnovení možnosti uhradit stanovené částky v rámci takzvaného Milostivého léta obsaženého v novém zákoně o zvláštních důvodech pro zastavení exekuce a o změně souvisejících zákonů umožní povinným, kteří tento institut nevyužili již v období od 28. října 2021 do 28. ledna 2022, aby vyřešili své dluhy vůči státu a dalším veřejnoprávním oprávněným, což přispěje ke snížení počtu exekucí vedených v České republice.

Dojde tedy ke snížení zátěže z celého systému vymáhání exekucí a k snížení tlaku na sociální systém, protože důsledkem snížení počtu exekucí by mohlo být i snížení počtu osob, které pobírají sociální dávky a přesun části těchto osob z šedé ekonomiky do legálního zaměstnání. Je řečeno, které dávky nepodléhají výkonu rozhodnutí, tedy (?) exekucí. A zároveň umožní, aby nově zakotvené dávky byly posílány na chráněný účet. Paušální náhrada nákladů exekuce soudního exekutora v rámci takzvaného milostivého léta 2 se nově stanoví ve výši 1 500 korun. Tato částka by měla asi lépe odrážet výši nákladů soudního exekutora.

Milostivé léto se i nadále nevztahuje na daňové a správní exekuce. To by si totiž vyžádalo širší a podrobnější posouzení daného problému. Především je však třeba poukázat na to, že ani daňový ani správní řád nespadá do gesce předkladatele, jak konstatuje i důvodová zpráva k tomuto tisku. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP