(12.20 hodin)
(pokračuje Martin Baxa)

Návrh zákona rovněž zohledňuje dva související přímo použitelné předpisy EU. Návrh zákona tak především reaguje na novou unijní úpravu, která stanoví podmínky a postupy pro osvědčování kvalifikací osob podílejících se na provozování plavidel na vnitrozemských vodních cestách v EU a pro uznávání těchto kvalifikací v členských státech EU. Na rozdíl od dosavadní unijní úpravy, která dopadala pouze na vůdce plavidel, se nová úprava týká rovněž ostatních profesionálních členů posádky a některých dalších osob. Vzhledem k úzké provázanosti způsobilosti členů posádek plavidel spadajících nově pod unijní právo s úpravou způsobilosti členů posádek ostatních pod unijní právo nespadajících - plavidel, pardon - se navrhované změny dotýkají i neharmonizované, tedy čistě vnitrostátní zákonné úpravy.

Tyto změny přesahující implementační rámec však spočívají především v přesunutí podstatné části úpravy z podzákonné úrovně na úroveň zákonnou v jejím novém systematickém uspořádání a v precizaci normativního textu. Návrh zákona tak přináší nové harmonizované a vnitrostátní požadavky na minimální věk a odbornou i zdravotní způsobilost osob, které budou podmínkou pro udělení oprávnění k vedení či obsluze plavidel a k výkonu dalších odborných činností ve vnitrozemské plavbě. Dále vymezuje doklady, kterými bude možné příslušná oprávnění doložit, a stanoví postup plavebního úřadu při udělování příslušných oprávnění a k vydávání uvedených dokladů, jakož i postupy pro případ pozbytí znalostí nebo dovedností potřebných k vedení či obsluze plavidel nebo k výkonu odborných činností ve vnitrozemské plavbě či pro případ omezení či zániku zdravotní způsobilosti držitelů příslušných dokladů. Zakotvuje se rovněž rejstřík členů posádek plavidel a odborníků na plavidlech, jehož správcem bude Státní plavební správa. Rozsah údajů vedených v tomto rejstříku je dán unijním právem.

Vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, dovoluji si váš požádat o podporu předloženého návrhu zákona, kterým se mění zákon o vnitrozemské plavbě a další související zákony. Děkuji vám za pana ministra Martina Kupku i za sebe za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, my také děkujeme, pane ministře, a já poprosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, pan poslanec Jiří Hájek. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Jiří Hájek: Dobré poledne, vážený pane předsedající, vážené kolegyně, kolegové. Já si dovolím pana ministra doplnit pouze ve dvou věcech, a sice: vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, sněmovní tisk je 206. Návrh je primárně unijní, to tady zaznělo. Jedná se o transpozici směrnice EU 2017/2397 o uznávání odborných rekvalifikací ve vnitrozemské plavbě a o zrušení směrnic Rady 91/672 EHS a 96/50/ES. Požadavky stanovené zmíněnou směrnicí se týkají pouze těch vodních cest České republiky, které jsou přímo napojeny na vodní cesty jiných členských států EU. Ostatní vodní cesty České republiky, tedy nenapojené na vodní cesty jiných států, například vodní nádrž Lipno, Brněnská přehrada a podobně, zůstávají nadále v národních úpravách.

Pro úvod je to za mě vše s tím, že se když tak vyjádřím pak v podrobné rozpravě. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane poslanče. Prosím vás, abyste zaujal místo za stolkem zpravodajů a sledoval nadcházející diskusi.

Otevírám obecnou rozpravu, do které se zatím přihlásil jeden kolega poslanec, a to pan Kolovratník, takže já poprosím pana poslance Kolovratníka, aby se ujal slova.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Dobré odpoledne, kolegyně, kolegové. Děkuji za slovo. Já bych tady rád stručně představil pozici naši, pozici klubu hnutí ANO k tomuto zákonu. Avizuji, určitě ho neshledáváme kontroverzním nebo nějak zásadně problematickým, takže neměl by být předmětem výrazných politických sporů nebo debat.

Připomenu pro ty z vás, kteří jste tu v tomto volebním období poprvé: my jsme v minulém volebním období, bylo to také někde na jeho začátku, v roce 2018, potom 2019, tento zákon novelizovali a tehdy tam bylo velké a poměrně zásadní téma, které nařizovalo majitelům malých plavidel - zkuste si typicky představit třeba takové ty rekreační lodičky, které se právě tady v Praze pohybují kolem Karlova mostu a podobně - tak jim nařizoval zavádět takové velké automatické navigační systémy, radary, přístroje na měření pozice i komunikace mezi loděmi a tehdy k tomu byla velká, vášnivá debata, abychom vybojovali zisk, aby bylo možné získat nějaké výjimky, logické právě pro tato malá plavidla, kam by se v některých případech ten velký přístroj ani fyzicky nemohl vejít. A nakonec tehdy k té dohodě došlo a povedlo se to.

Jak pan předkladatel - nebo pan ministr zastupující kolegu, ministra dopravy - tak pan zpravodaj konstatovali, obsah dnešního návrhu vůbec tu technickou záležitost, nějaký technický pilíř provozování lodí, neřeší, opravdu celé se to týká implementace tří evropských směrnic. Ono to sice vypadá, malá implementace, je ale velmi rozsáhlá. Na druhou stranu, nezaznamenal jsem, nikdo z oboru se neozval, že by tam měly být nějaké výrazné problémy nebo rozpory nebo věci nedořešené, nevydiskutované. Je to tedy ono uznávání odborných kvalifikací, dále řešení norem způsobilosti a odpovídajících znalostí pro praktické zkoušky, a konečně ještě přechodná ustanovení pro osvědčení v třetích zemích, tedy pro tu plavbu mezinárodní. Typicky se to může týkat vůdců plavidel, kteří jsou třeba rekreačně v Chorvatsku na moři v rámci EU a podobně. Takže tolik konstatování obecné k té celkové pozici.

Co ale tady chci zmínit, co by mělo zaznít veřejně u projednání tohoto zákona, je jakýsi apel vůči kolegům z koalice, a hlavně tedy Ministerstvu dopravy, je věc - ono to často bývá v médiích - která se týká držitelů řidičských průkazů, když jim končí ty platnosti, ty řidičáky, a tady ta novela, tady ta změna zákona, ovlivní právě i kapitány těch plavidel. Můžu říct, volně to popsat jako platnost řidičáků na loď, takže tohle je věc, kterou je potřeba zmínit. Víte, že vůdců malého plavidla je víc a víc, je to celkem oblíbená aktivita, ani nechci použít slovo kratochvíle a aktivita, a opravdu mezi těmi kapitány je to možná - a teď nemyslím to nijak ve zlém - ta typická povaha, kdy necháváme věci na poslední chvíli, a pokud se tento zákon stihne projednat do začátku července nebo někdy do první půlky července, což asi je pravděpodobné, že to legislativním procesem projde, tak tady musím upozornit, že ti vůdci malých plavidel, že by mohly ty platnosti skončit, a podle informací, které máme k dispozici z Ministerstva dopravy, se to může týkat až - pozor - 50 000 neplatných průkazů. Je jich opravdu až 50 000. Týká se to kapitánů s průkazem s rokem vydání v roce 2014 a dříve, protože ta situace je tady trošičku jiná než u vozidel. Tam už je to zčásti možné vyřídit on-line na webovém portálu, u oprávnění k řízení lodi to zatím tak není. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP