(12.10 hodin)
(pokračuje Jaroslava Pokorná Jermanová)

Návrh zákona o vstupu a dovozu některých kulturních statků na celní území Evropské unie a návrh změn některých souvisejících zákonů vychází z hodnot, které přirozeně prosazujeme i my v České republice. V principu jde o to, aby historické a umělecké předměty zůstávaly v zemích, do jejichž kulturního dědictví neodmyslitelně patří. Nejde zde tedy jen o záchranu a návrat předmětů, které nelegálně opustily naši zemi, ale i o navrácení těch, které náležejí do dědictví jakékoliv jiné země na světě.

Kulturní dědictví má v Evropě velký význam pro uchování národní i kontinentální identity a je tradičně chráněno jako odkaz budoucím generacím. Členské státy v jeho uchovávání tradičně velmi úzce spolupracují. Na ochranu kulturních statků považovaných za národní kulturní poklady členských států bylo v rámci Evropské unie vydáno hned několik nařízení a směrnic. V České republice je ochrana kulturních statků včetně jejich dovozu, vývozu, prodeje či navrácení také poměrně dobře upraveno a má dlouhodobě vysokou úroveň. Tato problematika však dosud byla posuzována primárně optikou ochrany národního, případně evropského kulturního dědictví. V poslední době je však stále více patrnější, že je nutné vzít v úvahu i zachování kulturního dědictví zejména v těch zemích, kde jsou možnosti ochrany omezené, například z důvodu válečného konfliktu, politické či ekonomické situace.

Nedovolené obchodování s kulturními statky často souvisí s organizovanou trestnou činností, financováním terorismu, praním špinavých peněz a s daňovými úniky. Před sebou máte návrh na vymahatelnou právní úpravu, která by dokázala vracet nezákonně vyvezené kulturní statky i ze zemí - takzvaných třetích zemí, tedy zemí mimo Evropskou unii. Navrhovaný zákon upravuje některé otázky vstupu a dovozu kulturních statků na celní území Evropské unie, a jak jsem již říkala, je adaptačním předpisem ve vztahu k nařízení Evropského parlamentu a Rady EU a využívá převážně celních postupů, které se týkají zadržení předmětů, zacházení s nimi a postupu při jejich vracení.

Věřím, že návrh tohoto zákona je přijatelný pro nás všechny bez ohledu na politickou příslušnost. Jde o velmi potřebnou právní úpravu, která v našem řádu zatím chybí. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji také, paní poslankyně. Dobré poledne vám přeji, budeme pokračovat. Jsme v obecné rozpravě. Další přihlášený, tentokrát s přednostním právem, je pan ministr kultury. Pane ministře, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo, pane místopředsedo. Já bych chtěl nyní v obecné rozpravě vystoupit s návrhem na zkrácení lhůty pro projednání uvedeného návrhu zákona v garančním výboru, případně i v dalších výborech na 30 dnů, a to v kontextu toho, jak už jsem zmiňoval, že implementace měla být provedena před delší dobou. Já jsem čekal s vystoupením k tomuto návrhu nejenom kvůli tomu, že se předkládá v obecné rozpravě, ale také, abych slyšel, jak se k tomuto návrhu postaví moji ctění kolegové, a když jsem slyšel vstřícný postoj jak paní poslankyně Pokorné Jermanové, tak pana zpravodaje, tak si dovolím tento návrh předložit, protože mám za to, že všeobecně sdílíme jednak potřebu toho, aby tento návrh zákona byl přijat, a také já jsem nabyl dojmu, že nevzbudí nějaké větší debaty.

Takže poprosím o zaznamenání mého návrhu na zkrácení této lhůty na 30 dnů a děkuji oběma předřečníkům za jejich vystoupení.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, děkuji. Zaznamenal jsem návrh na zkrácení lhůty pro projednání ve výborech na 30 dní, budeme o něm hlasovat na závěr projednávání tohoto tisku.

A já se zeptám, jestli je někdo další, kdo se hlásí do obecné rozpravy? Není tomu tak, já tedy končím obecnou rozpravu.

Ptám se na případná závěrečná slova pana navrhovatele či zpravodaje? Zájem o závěrečná slova není.

Návrh na vrácení či zamítnutí předložené normy jsem nezaznamenal, přistoupíme tedy nyní k tomu, že budeme hlasovat o přikázání výborům k projednání.

Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Zagonguji, aby kolegové stihli dorazit. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako výboru garančnímu. Chci se zeptat, jestli navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak, přistoupíme tedy k hlasování.

 

Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako garančnímu výboru?

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby stiskl tlačítko a zdvihl ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 46 bylo přihlášeno 152 poslanců, pro hlasovalo 107, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

A já tedy konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání výboru pro vědu, vzdělávání, kulturu, mládež a tělovýchovu jako garančnímu výboru. Organizační výbor nenavrhl přikázat tento návrh dalšímu výboru. Chci se zeptat, jestli má někdo návrh na přikázání dalšímu výboru či výborům k projednání? Není tomu tak.

 

Nyní bychom tedy měli přistoupit k hlasování o zkrácení lhůty. V obecné rozpravě byl zaznamenán návrh pana ministra Baxy na zkrácení lhůty k projednání na 30 dní.

 

Budeme tedy hlasovat o zkrácení lhůt.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro takový návrh, který tady přednesl pan ministr? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 47 bylo přihlášeno 152 poslanců, pro návrh hlasovalo 59, proti bylo 39. Návrh byl zamítnut, a my jsme tedy neodhlasovali zkrácení lhůt na 30 dní.

 

Neeviduji požadavek na kontrolu hlasování, a já tedy konstatuji, že tímto končíme projednání tohoto tisku, bodu číslo 15, a budeme pokračovat v dalším programu.

Než tak učiním, načtu jednu omluvu. Mezi dvanáctou a tři čtvrtě na jednu se z pracovních důvodů omlouvá paní místopředsedkyně Věra Kovářová.

 

Nyní bychom měli pokračovat bodem

 

16.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě,
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 206/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr dopravy Martin Kupka, který tady není, asi ho zastoupí kolega Baxa, a já ho prosím, aby se ujal slova.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: A já poprosím ještě ostatní kolegy, pane ministře, aby se utišili, abyste mohl hovořit v rámci tichého sálu. Prosím kolegy, aby případně přenesli své diskuse mimo jednací sál. Děkuji, pane ministře, prosím.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji, pane místopředsedo. Tedy, vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, v zastoupení vlády a pana ministra dopravy Martina Kupky si dovoluji Poslanecké sněmovně předložit k projednání návrh zákona, kterým se mění zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je provést transpozici tří směrnic Evropské unie do vnitrostátního právního řádu. Jde o směrnici EU a Rady 2017/2397 ze dne 12. prosince 2017 o uznávání odborných kvalifikací ve vnitrozemské plavbě a o zrušení směrnic Rady 91/672/EHS a 96/50/ES a další dvě směrnice Evropské komise novelizující tuto směrnici. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP