(12.40 hodin)

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji pěkně. Zatím jste byl posledním přihlášeným do obecné rozpravy. Tak se ještě jednou raději zeptám, jestli je někdo další, kdo chce v obecné rozpravě něco říci k modelům? Není tomu tak, obecnou rozpravu tedy končím.

Zeptám se na závěrečná slova jak navrhovatele, tak zpravodaje? Není zájem o závěrečná slova.

 

Tudíž jenom zopakuji, že v obecné rozpravě zazněl návrh ze strany paní předsedkyně Schillerové na zamítnutí v prvním čtení, čili budeme hlasovat nejprve tento návrh, poté bychom přistoupili k hlasování o garančním výboru.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh, který přednesla paní předsedkyně Schillerová na zamítnutí předlohy v prvním čtení? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 55 bylo přihlášeno 145 poslanců, pro návrh hlasovalo 61, proti 74. Tento návrh nebyl přijat.

 

Nyní se tedy budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Nejprve rozhodneme o přikázání garančnímu výboru. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání hospodářskému výboru jako výboru garančnímu. Navrhuje někdo přikázání jinému výboru jako garančnímu? Není tomu tak, čili já dám o tomto návrhu hlasovat.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro, aby byl garančním výborem hospodářský výbor? Ať stiskne tlačítko a zdvihne ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 56 bylo přihlášeno 149 poslanců, pro návrh hlasovalo 145, proti nebyl nikdo. Návrh byl přijat.

 

A já konstatuji, že tento návrh byl přikázán k projednání hospodářskému výboru jako garančnímu výboru. Organizační výbor zároveň nenavrhl přikázat tento návrh žádnému jinému dalšímu výboru.

Eviduji tady pana poslance Králíčka, tak prosím, jestli chce rozšířit výbory, ať návrh přednese.

 

Poslanec Robert Králíček: Vážený pane předsedající, kolegyně, kolegové, já bych chtěl, abychom to probrali i ve výboru pro bezpečnost. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Ano, takže tady máme návrh na další výbor, který by předmětnou právní normu projednal, a sice bezpečnostní výbor. Já o tom dám hlasovat.

Ptám se, kdo je pro, aby stiskl tlačítko a zdvihl ruku. Kdo je proti?

hlasování číslo 57 bylo přihlášeno 149 poslanců, pro hlasovalo 64, proti 36. Návrh nebyl přijat.

 

Chci se zeptat, jestli je tu ještě jiný návrh na doplnění výborů? Není tomu tak.

Protože v obecné rozpravě nezazněly návrhy na zkrácení či prodloužení lhůty k projednání ve výborech, tak jsme se úspěšně vypořádali s prvním čtením tohoto tisku a já bod číslo 18, jeho projednání, v tuto chvíli končím.

 

Budeme pokračovat bodem číslo 19, což je

 

19.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci
při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů,
a další související zákony
/sněmovní tisk 203/ - prvé čtení

Z pověření vlády předložený návrh uvede ministr financí Zbyněk Stanjura, který je nicméně omluven, a jestli dobře chápu, tak i v tomto případě pana ministra Stanjuru zastoupí ministr kultury pan Martin Kupka a já ho prosím, aby se ujal slova. (Předsedající je ze sálu upozorňován na přeřeknutí.) Martin Baxa, pardon. Pane ministře Baxo, máte slovo.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo. Dámy a pánové, já se musím přiznat, že jsem dnes při projednávání legislativy šťastný člověk, protože velice problematická, co se týká času, novela zákona o videoplatformách prošla, takže s velikým potěšením tady předkládám návrhy svých kolegů Kupky a pana ministra Stanjury.

Dámy a pánové, dovolím si vám předložit návrh zákona, kterým se mění zákon č. 164/2013 Sb., o mezinárodní spolupráci při správě daní a o změně dalších souvisejících zákonů. Tento návrh zákona je implementací takzvané směrnice DAC 7, směrnice Rady EU 2021/514 ze dne 22. března 2021, kterou se mění směrnice o správní spolupráci v oblasti daní. Návrh se týká změn ve třech zákonech.

Za prvé je to novela zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní. Zavádí se automatická výměna informací získaných od provozovatelů internetových platforem v oblasti sdílené ekonomiky, například platformy zprostředkovávající ubytování nebo prodej zboží, dále povinnost poskytovat informace na prodejce činné na platformě, a nedopadne ani na běžné e-shopy, pokud přes internet nezprostředkovávají prodej či ubytování třetím prodejcům. Dále české orgány budou získávat... Pardon, já se omlouvám, to jsem řekl špatně. Tato novela způsobí, že povinnost poskytovat informace ale nedopadne na prodejce činné na platformě a nedopadne ani na běžné e-shopy, pokud přes internet nezprostředkovávají prodej či ubytování třetím prodejcům. Tato novela dále povede k tomu, že české orgány budou získávat informace o prodejcích od tuzemských platforem a dále od platforem ze států mimo EU působících v naší zemi. Česká republika v rámci výměny informací naopak obdrží od zahraničních orgánů informace o českých prodejcích činných na zahraničních platformách. Dále se touto novelou zákona o mezinárodní spolupráci při správě daní upravuje mezinárodní výměna informací při správě daní včetně takzvaných skupinových žádostí, prohlubují se další formy mezinárodní spolupráce při správě daní včetně takzvané společné daňové kontroly, která je prováděna v jednom členském státě EU za účasti daňových orgánů dalších dotčených členských států, a rozšiřuje se ochrana údajů a náprava porušení jejich bezpečnosti.

Druhý zákon, jehož se týká návrh změn, je novela zákona o finanční správě České republiky, kdy v návaznosti na zavedení dalších instrumentů mezinárodní spolupráce se zavádí pro kontrolu povinností nástroj doposud nevyužívaný při správě daní, kontrolní nákup. Zavádí se však nyní pouze pro tuto oblast, ne pro správu daní obecně.

A konečně třetím novelizovaným zákonem je novela zákona o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek, kdy se upravuje možnost mezinárodního vymáhání daňových sankcí.

Účinnost návrh tohoto zákona, myšleno tedy teď, který zde v nastoupení pana ministra Stanjury předkládám, se předpokládá k 1. lednu 2023 s výjimkou společných daňových kontrol, v nichž se předpokládá účinnost od 1. ledna 2024. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji, pane ministře Baxo, a poprosím paní zpravodajku pro prvé čtení, kterou je paní poslankyně Hana Naiclerová.

 

Poslankyně Hana Naiclerová: Děkuji za slovo, pane předsedající. Vážené poslankyně, vážení poslanci, jedná se tedy o sněmovní tisk 203, novelu zákona č. 164/2013, o mezinárodní spolupráci při správě daní. Spousta věcí zde zazněla, takže já jenom nějaké to stručné shrnutí. Je to vládní návrh, rozeslán byl poslancům 14. dubna 2022. Návrhem zákona dochází k transpozici směrnice Rady Evropské unie 2021/514 ze dne 22. března 2021, kterou se mění směrnice 2011/16 EU o správní spolupráci v oblasti daní. Navrhuje se změna v těchto zákonech - zákon o mezinárodní spolupráci v oblasti daní, zákon o finanční správě České republiky a zákon o mezinárodní pomoci při vymáhání některých pohledávek.

Návrh obsahuje následující okruhy právní úpravy a je to automatická výměna informací získaných od provozovatelů platforem, mezinárodní výměna informací při správě daní včetně takzvaných skupinových žádostí, další formy mezinárodní spolupráce při správě daní včetně daňové kontroly, která je prováděná společně orgány členských států Evropské unie nebo smluvních států, ochrana osobních údajů a náprava porušení jejich bezpečnosti, mezinárodní pomoc při vymáhání daňových sankcí a změna zákona o finanční správě České republiky spojená s úpravou institutu takzvaného kontrolního nákupu. Děkuji za pozornost. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP