(15.10 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Rekordní růst cen ohrožuje nejen příjmově nejslabší vrstvy obyvatelstva, ale jak už jsem řekla, je zasažena takzvaná střední vrstva. Fenomén růstu cenové hladiny sledujeme nejen v České republice, ale i v okolních státech, je to globální fenomén. Většina inflace je dovezené, takže my nemůžeme vinit vládu, ani tu předcházející, ani tu současnou, z inflace. My nenazýváme tuto inflaci 16,2 % Fialovou drahotou na rozdíl od inflace, která byla na konci roku 2021 něco přes 5 % a vy jste to nazývali Babišovou drahotou. Takže to nedělejme, buďme spravedliví, ale my se zlobíme na vládu, že s tím nic nedělá, že se schová za Deštník a tvrdí, že tady je nějaký deštník, který je značně děravý, ale lidé ho necítí. Necítí tuto reálnou pomoc.

My jsme navrhovali a navrhujeme už několik měsíců snížení DPH. Celá řada zemí k tomu přistoupila, celá řada zemí to udělala, samozřejmě ruku v ruce se zastropováním. Logicky, teď slyším, že to udělali v Polsku a ceny tam vzrostly - no tak logicky, když vzrostly ceny na burze, tak musí skočit ceny všude, ale pokud je to sraženo DPH, ta cena je nižší, pořád nižší než v zemích, které to nemají. Stejně tak samozřejmě tyto ceny, energií, pohonných hmot se nám propisují do všech ostatních cen. Proč nám rostou tak moc potraviny? Určitě naši experti na zemědělství by vyjmenovali další faktory, jako jsou ceny krmiv, ceny různých chemikálií a dalších věcí, ale základem jsou energie a pohonné hmoty. Každý potřebuje energie a každý musí jezdit a to se samozřejmě potom promítne do všeho a i různé země na to také různě reagují. Jenom pro zajímavost, já tady teď mluvím o DPH na energie a na pohonné hmoty, ale DPH na potraviny u nás je jedno z nejvyšších vůbec v okolních státech, takže i tady by byl prostor, aspoň u těch základních, zastropovat a snížit. Ale teď se bavím o snížení DPH na energii a na pohonné hmoty.

Mohla bych tady jmenovat pomoci dalších států, dovolte mi aspoň pár. Mluvila jsme o Rakousku, nebudu je vyjmenovávat všechny. Německo: míra inflace 7,8, míra zadlužení téměř 70 % HDP, přesto masivní plošná pomoc, snížení ceny pohonných hmot v důsledku zásahu vlády až o téměř 9 korun na litr, jednorázové dávky, příspěvky, zvýhodněná cena jízdenky 9 eur. Polsko: inflace 11,4, zadlužení téměř 54 %, snížení DPH na zemní plyn až na nulu, výrazné snížení DPH na pohonné hmoty, na základní potraviny a tak dále. Slovensko: 10,9 inflace, zadlužení přes 63 %, balíček opatření za téměř 1,3 miliardy eur, zastropování ceny elektrické energie do konce roku 2024, ušetření až 12 000 korun jednotlivým domácnostem, zvyšování přídavku na dítě a daňového bonusu a současně dostane jednorázový příspěvek značná část domácností. O Rakousku jsem už mluvila. Chorvatsko: 9,6 inflace, zadlužení téměř 80 % DPH. Opatření: výrazné snížení DPH na dávky tepla, snížení DPH u plynu, snížení DPH na tuhá paliva, jednorázový příspěvek, maloobchodní stropy pro benzin a naftu, snížení spotřební daně na benzin a naftu, omezení marží u cen pohonných hmot a tak dále. Francie - pozor, to je největší pecka - inflace 5,4 %, zadlužení 112,9 % HDP, 112,9 % HDP! A jejich pomoc? Zvýhodněný tarif na plyn, státem vlastněná společnost prodává elektřinu pod tržní cenou, růst cen elektrické energie limitovaný, jednorázová dávka pro téměř 38 milionů lidí, příspěvek na pohonné hmoty a tak dále.

Mohla bych pokračovat, nechci, abychom tady ztráceli drahocenný čas. Musíme dnes schválit - a věřím, že se to podaří - v legislativní nouzi velmi významné zákony, ale já si dovoluji toto, také důležité, navrhnout zařazení těchto dvou tisků jako první a druhý bod jednání dnešní schůze, když to nebude schváleno, tak jako první a druhý bod jednání v pátek. Děkuji vám.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a nyní bych prosil dalšího přihlášeného. S předností již nevidím nikoho, tak prosím pana poslance Igora Hendrycha. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Igor Hendrych: Děkuji, pane místopředsedo. Vážené dámy, vážení pánové, vážená paní ministryně, navrhuji na dnešní jednání zařadit bod Financování sociálních služeb z kapitoly 313 MPSV v roce 2022 a navrhuji, aby byl zařazen po všech mých předřečnících na konec bodů, které byly nyní vysloveny nebo navrženy.

O co jde - zdůvodnění mého návrhu. Já už jsem 29. 3. z tohoto místa upozorňoval na to, že sociální služby, respektive jejich financování z kapitoly číslo 313, jsou hrubě podfinancovány. Už v době, kdy byl schvalován státní rozpočet, dostali z této kapitoly, ze které se hradí primárně mzdy a platy v sociálních službách a částečně provoz, dostali poskytovatelé zhruba o nějakých 20 % méně, než požadovali, respektive o 20 % méně, než je reálné pro ně, aby mohli fungovat. V té době to dělalo zhruba nějakou 1 miliardu, možná 1,5 miliardy, do toho nám vstoupila samozřejmě energetická krize a tak dál a v současné době podle analýzy dvou institucí, kterými jsou Asociace poskytovatelů sociálních služeb a také komise rady Asociace krajů České republiky pro sociální věci, nám z těch analýz vyplývá, že nám aktuálně chybí v sociálních službách zhruba 4,5 miliardy korun. Myslím si, že situace je velmi vážná, protože poskytovatelé se na mě obracejí - nejenom na mě, já jsem zároveň kromě poslancem i krajským zastupitelem, ta data mám z Moravskoslezského kraje, tedy mimo jiné, nejen z Moravskoslezského kraje, ale odtamtud, poskytl mi je náš pan hejtman, který je zároveň také poslanec - a z nich vyplývá, že poskytovatelé v podstatě jsou schopni v uvozovkách přežít, jsou schopni financovat mzdy a platy zhruba do července, někteří říkají do srpna, někteří říkají do září. To znamená, že za velice krátkou dobu již budou bez peněz a bez toho, aby mohli vyplácet mzdy svým zaměstnancům.

Osobně, už jsem to tady jednou zmiňoval, si nedokážu představit, že by stát ve svých organizacích, které zřizuje, nebo přímo na ministerstvech a tak dál, že by neměl pro konkrétní rok plánované prostředky na platy státních zaměstnanců až do konce roku. Bohužel, v sociálních službách tomu tak aktuálně je a ta situace je opravdu velice, velice tristní.

Řeknu vám ještě další takovou věc, která se toho týká. V podstatě máme tady už relativně dost seniorů, kteří přicházejí v rámci uprchlické krize z Ukrajiny, kteří jsou uživateli pobytových sociálních služeb, a ty pobytové sociální služby na ně nedostaly do dneška z ministerstva žádný příspěvek. Hovoří se o tom, že má být vypsán nějaký dotační titul, ale žádný titul zatím ještě vypsán nebyl a v podstatě i úhradu těchto služeb hradí zřizovatelé, což také není asi ideální z hlediska jejich ekonomiky a udržitelnosti jejich fungování.

Já jsem na svou ústní interpelaci, kterou jsem tady vyřkl 28. 4., dostal od pana ministra v té samé věci, tedy ve věci financování sociálních služeb, od pana ministra odpověď, kterou považuji za velmi vágní, a přiznám se, že jsem poměrně konsternován tou odpovědí, protože je to zhruba na jednu polovinu formátu A4 a z toho je tam relevantní možná jedna věta. Já ji přečtu: "V rámci působnosti mého rezortu budu usilovat o vyjednání co nejpříznivější alokace určené na podporu poskytování sociálních služeb." To je výborná formulace, ale velice, velice neurčitá a velice, velice vágní. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP