(17.50 hodin)
(pokračuje Petr Gazdík)

Původní zákon č. 67/2022 Sb., takzvaný lex Ukrajina, pro oblast školství stanovuje zvláštní pravidla pro vzdělávání dětí uprchlíků z Ukrajiny. Reagoval tehdy na bezprostřední bariéry přístupu ke vzdělání v České republice v době počátku migrační krize, a zohledňuje tedy stav věcí známý v březnu. Již při přijímání zákona se předpokládala nezbytnost přijmout v řádu měsíců navazující právní úpravu, která zohlední aktuální vývoj. Dosud byl pouze dílčím způsobem novelizován ve věci spádovosti mateřských a základních škol, a to v rámci vládního návrhu zákona lex Ukrajina II, který 31. 5. 2022 schválila tato Sněmovna, ale dosud neprojednal Senát. Ministerstvo školství proto nyní předkládá rozsáhlejší novelu, zjednodušeně řečeno jde o lex Ukrajina pro oblast školství číslo II.

Hlavní body tohoto návrhu jsou: zkracuje se lhůta pro možnost vyřazení žáka, dětského uprchlíka z Ukrajiny, z evidence školy při jeho vystěhování se z České republiky bez informování školy. Dochází k jistému omezení ředitelů škol, mají přednostně vytvářet smíšené třídy, a teprve pokud to není možné, mohou zřídit homogenní třídu složenou z Ukrajinců. Potom však musí tyto děti zapojovat do smíšené výuky. Zakotvuje se pravomoc Ministerstva školství vydat opatření obecné povahy, které upraví termíny a lhůty pro přijímání a ukončování vzdělávání u žáků z Ukrajiny v následujícím školním roce. Rozšiřuje se okruh údajů, které bude Ministerstvo školství sbírat o uprchlících z Ukrajiny, a zakotvuje se možnost jejich předávání Ministerstvu vnitra, policii, Ministerstvu práce a sociálních věcí či úřadu práce. Výjimka z požadavku na znalost českého jazyka u ukrajinských učitelů se prodlužuje. Umožňuje se, aby škola zajišťovala vzdělávání s českým pedagogem společně s pedagogem, který umí ukrajinsky, česky pak pouze v míře potřebné pro dorozumění se s českým pedagogem. Takový pedagog bude napomáhat integraci ukrajinských žáků. Účinnost celého zákona se prodlužuje na celý následující školní rok do konce srpna 2023.

Děkuji vám za pozornost a rád bych vás požádal o podporu tohoto návrhu.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane ministře. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, jemuž byl vládní návrh zákona přikázán, rozhodnutím předsedkyně jej projednal a přijal usnesení, které vám bylo doručeno jako sněmovní tisk 244/1. A nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu, pan poslanec Stanislav Fridrich, informoval nás o projednání tohoto návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnil. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Stanislav Fridrich: Vážený pane předsedající, děkuji vám za slovo. Hezké odpoledne, vážené kolegyně, kolegové, seznámím vás, jak tady bylo řečeno, s usnesením školského výboru, který se konal dnes dopoledne: "65. usnesení výboru pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu z 13. schůze ze dne 14. června 2022 k vládnímu návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění zákona číslo - to bude doplněno - lomeno 2022 Sb., sněmovní tisk 244. Výbor pro vědu, vzdělání, kulturu, mládež a tělovýchovu po odůvodnění ministra školství, mládeže a tělovýchovy Petra Gazdíka a zpravodajské zprávě poslance Stanislava Fridricha a po rozpravě

I. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se konala obecná rozprava o návrhu zákona;

II. navrhuje Poslanecké sněmovně Parlamentu České republiky, aby se vedla podrobná rozprava ke všem částem návrhu zákona;

III. navrhuje Poslanecké sněmovně, aby své jednání ukončila nejpozději do 15. června 2022 do 14 hodin;

IV. doporučuje Poslanecké sněmovně, aby s vládním návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 67/2022 Sb., o opatřeních v oblasti školství v souvislosti s ozbrojeným konfliktem na území Ukrajiny vyvolaným invazí vojsk Ruské federace, ve znění zákona ..., sněmovní tisk 244, vyslovila souhlas v předloženém znění a

V. zmocňuje zpravodaje výboru, aby se stanoviskem výboru seznámil schůzi Poslanecké sněmovny a ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedl příslušné legislativně technické úpravy.

Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a požádám vás, abyste zaujal místo u stolku zpravodajů.

Nyní tedy rozhodneme hlasováním, zda povedeme obecnou rozpravu. Zavolám kolegyně a kolegy z předsálí. Zopakuji, o čem budeme hlasovat.

 

Dám hlasovat o tom, zda nyní povedeme obecnou rozpravu.

Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro tento návrh? Ať zmáčkne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?

Hlasování s pořadovým číslem 87, přihlášeno je 162 poslankyň a poslanců, pro 119, proti 1. Konstatuji, že s návrhem byl vysloven souhlas.

 

Otevírám obecnou rozpravu a jako první s přednostním právem vystoupí pan poslanec Kettner, který přednese stanovisko poslaneckého klubu hnutí SPD. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Zdeněk Kettner: Děkuji, pane předsedající. Rád bych přednesl stanovisko klubu SPD k projednávané novele. Novela jako celek určitě přináší pozitiva, která nám nečiní problémy. Bohužel tam jsou jisté momenty, které nám problémy dělají. Některé ty odstavce jsou vyloženě z našeho pohledu diskriminační, ignorují svobodnou vůli jak rodičů, tak i dětí. Dále pak dost silným způsobem omezují - i když je řečeno, že to je naopak, že se pravomoce ředitelů rozšiřují, tak za nás naopak ty pravomoce opět budou přísně vymezeny a korigovány a to je za nás jednoznačně omezování pravomoci těch ředitelů. Za nás, pokud by ten zákon byl schválen v podobě, v jaké byl předložen, by došlo ke zhoršení kvality výuky na základních školách a došlo by ke snížení pravomoci ředitelů, kteří jsou schopni na místě řešit individuální problematiku jednotlivých škol, a jak se říká, nepotřebují vodit za ručičku.

My jako klub předložíme pozměňovací návrhy. Pokud ty pozměňovací návrhy budou přijaty, pro zákon jako takový ruku zvedneme. Pokud pozměňovací návrhy přijaty nebudou, nebudeme moci tento zákon podpořit. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji a nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Pavel Klíma a poté řádně přihlášení do obecné rozpravy. Pane poslanče, vaše dvě minuty, prosím.

 

Poslanec Pavel Klíma: Ani je nevyčerpám. Děkuji za slovo, pane předsedající. Dovolte mi, abych odpověděl panu kolegovi Kettnerovi, prostřednictvím pana předsedajícího. Už jsme si to řekli dopoledne na výboru, ale prostě jako bývalý ředitel dlouholetý musím říct, že čtu ty paragrafy, které jste zmiňoval, přesně naopak. Ředitelé tady získávají jasný návod, jak postupovat. Nemůžeme přece chtít po Ministerstvu školství, aby zastávalo jiný názor než ten integrační, který je pedagogicky vlastně úplně nejčistší a nejlepší. A za druhé, jak už jste se dozvěděl, já to tady zopakuji, ministerstvo je připraveno. Je připraveno doprovodit ten zákon metodickými výklady, jak jsou už ředitelé v poslední době z ministerstva zvyklí, a nikde tam nečtu to, co vy píšete, že je diskriminační. Ředitel opravdu stále je ten pán, za tím si stojíme a věříme ředitelům, že to zvládnou a že nepotřebují, jak vy říkáte, vodit za ručičku. Ale čteme stejný text úplně dvěma různými výklady, takže za mě naprosto v pořádku. Ředitel si i nadále může rozhodnout - to, že chceme, aby prioritně byly ukrajinské děti integrovány do heterogenní třídy než do homogenní, ale jak říkám, když má situaci v daném místě, v dané lokaci jinou, tak se může zařídit podle svého uvážení. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji. Přečtu omluvy. Od 18.30 do konce jednacího dne z pracovních důvodů se omlouvá paní místopředsedkyně Věra Kovářová a dále dne 14. 6. od 19 hodin do konce jednacího dne se z rodinných důvodů omlouvá pan poslanec Drahoslav Ryba.

Nyní tedy řádně přihlášený do obecné rozpravy vystoupí pan poslanec Ivo Vondrák a poté pan poslanec Zdeněk Kettner. Prosím. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP