(16.30 hodin)
(pokračuje Jaroslava Pokorná Jermanová)

A ještě jeden dotaz mám, a to je oprava Nové scény. Pan Burian mi říkal, že spolu o tom jednáte, že snad peníze jsou, ale že nic konkrétně neví, takže já se vás na to ptám. A v souvislosti s tím se ptám i na přípravu zákona o veřejných kulturních institucích. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji a slovo má pan ministr Baxa.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, milá paní kolegyně, já děkuji za vaši interpelaci. Kdybyste možná upřesnila ten název interpelace, tak jsem mohl už teď mít nějaká úplně konkrétnější čísla, která samozřejmě v hlavě nemám, ale projevíte-li o to zájem, tak jsme připraveni je doplnit konkrétně. Já jenom obecně řeknu na úvod tři věci. Národní divadlo je samozřejmě naší nejvýznamnější institucí, příspěvkovou organizací, která je zřizována v oblasti živé kultury, a má samozřejmě naprosto zásadní význam, tak jak je definován ve zřizovací listině Národního divadla. Pokrývá vlastně všechny žánry, které k divadlu tradičně spadají. Provozuje několik velkých scén a je to prostě organizace, která v tom řekněme ekosystému české kultury vždycky přitahuje pozornost. Já nechci jakýmkoliv způsobem snižovat to, na co vy se mě tady ptáte, teď myšleno ve vztahu k tomu vnitřnímu provozu, jak jsou obsazováni jednotliví zaměstnanci nebo hosté do rolí. I já jsem obdržel několik podnětů, některých anonymních, některých konkrétních, které byly konkrétním oslovením, a tady na ně budu určitě reagovat. Jak říkám, nechci snižovat to, na co vy se ptáte, nebo to nějak zlehčovat, jenom chci říct, že ta pozornost je prostě na Národní divadlo vždycky v tomto směru přitažená, nasvícená a tomu také odpovídají reakce, které se objevují.

To, na co jste se ptala v úvodu ohledně soběstačnosti, je velké, důležité téma. Národní divadlo na to, že je příspěvková organizace, která poskytuje veřejnou kulturní službu, mělo před covidem vždycky úroveň soběstačnosti poměrně vysokou, přičemž to "poměrně vysokou" mám na mysli v porovnání s obdobnými institucemi nebo v porovnání s institucemi, které mají obdobný provoz. Po covidové pandemii se zatím ta čísla nevracejí zpátky. Má to úplně prostý důvod, protože velmi významnou část diváků v Národním divadle v segmentu opery tvořili zahraniční pražští návštěvníci, kteří jsou zvyklí na vynikající úroveň české opery, a vlastně návštěva Státní opery pro nějaký segment turistů byla vždycky velmi významnou událostí jejich programu tady v Praze. To se zatím nedaří a tomu také odpovídají snížené příjmy, které Národní divadlo má. Určitě to můžeme potom případně doplnit i nějakými dalšími čísly. To je jenom na vysvětlení toho, proč se v současné době zatím nevrátila kromě jiných důvodů i návštěvnost Národního divadla na ta původní čísla. Jinak obecně kulturní instituce v současné době trpí tím, že se diváci vracejí pomalu.

Co se týká rekonstrukce Nové scény, já jsem v současné době zadal nebo nedávno jsem zadal vlastně nějakou kompletní revizi všech investičních projektů Ministerstva kultury, které jsou zadané v tom speciálním investičním programu, řeknu-li to zjednodušeně, v tom takzvaném národním kulturním pokladu, kde jsou velké projekty zaměřené na ty naše největší příspěvkové organizace, a ne z toho důvodu, že bych měl nějaké pochybnosti o tom, jak jsou připravovány, ale ze zcela prostého důvodu, zda ty ceny, s nimiž jsou v tomto programu zaregistrované, odpovídají skutečnosti - neodpovídají samozřejmě tím, jak náklady rostou - a co to bude znamenat. My budeme čekat na vyhodnocení tohoto programu, řekl bych v řádech týdnů. Nová scéna Národního divadla rekonstrukci určitě potřebuje. Asi nejste jediná v tomto sále, kdo v poslední době na Nové scéně byl, ty podmínky jsou nevyhovující. Je ta rekonstrukce poměrně pokročilá v té přípravě, myslím, že jsme před vydáním stavebního povolení. To znamená, už se opravdu hodně vykonalo, ale i rekonstrukce Nové scény bude muset vlastně projít tímto procesem, zvážení našich možností ve vazbě na ty omezené zdroje. Ale každopádně stále s rekonstrukcí Nové scény počítáme. Národní divadlo Novou scénu potřebuje. Je to dáno tím, že historická budova Národního divadla i Stavovské divadlo na provozování určitých typů činohry jsou méně vhodné a prostě scéna pro řekněme moderní, alternativní nebo některé druhy činohry je zapotřebí. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Je zájem o doplňující otázku?

 

Poslankyně Jaroslava Pokorná Jermanová: Určitě zájem mám. Zase jste mě nezklamal, pane ministře. Já ta procenta vím. Před nástupem pana ředitele Buriana 40 % byla soběstačnost, teď je to 16 %. A jak mi řekl, opět skončí v červených číslech, což považuji za velký problém, protože tady máme platný zákon. Jsem zvědavá, jak si s tím poradíte. Ale to jiná věc. Neodpověděl jste mi. Zahájí se letos rekonstrukce Nové scény, nebo ne? A pokud ne, tak kdy se zahájí, protože příští rok počítáte s dalšími škrty v oblasti kultury. A další dotaz, na který jste mi neodpověděl. V jaké fázi je zákon o veřejných kulturních institucích? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak máte slovo, pane ministře.

 

Ministr kultury ČR Martin Baxa: Tak na tu jednu otázku jsem opravdu neodpověděl a to se omlouvám. I kdyby test toho, jakým způsobem jsou teď nastavené naše investiční možnosti, byl u Nové scény příznivý, tak letos rozhodně rekonstrukce zahájena nebude, protože nemá ta akce stavební povolení. To je důležitá věc. (Poslankyně Pokorná Jermanová mimo mikrofon oponuje: Stavební povolení má.) Tak já ještě nemám tu informaci, jestli v nejbližších nebo v nedávných minulých dnech bylo to stavební povolení vydáno, každopádně ještě před několika týdny vydáno nebylo. Ale v tom ten základní problém není. Ale když si vezmeme: zatím tedy stavební povolení není, byť chybí maličko, vyhlášení soutěže, tak nejspíš by v letošním roce na zahájení rekonstrukce nedošlo. Ale samozřejmě pokud by peníze byly, tak příští rok by rekonstrukce zahájena být mohla. Ale jak říkám, u takových akcí je to odvislé od toho, zda tu základní dokumentaci mají a zda mají platné povolení.

Co se týká té soběstačnosti, to samozřejmě si můžeme říci na nějakých konkrétních detailech. Jak říkám, kdybyste napsala do interpelace: Stav Národního divadla, už teď bych je měl. Můžeme se o nich určitě pobavit později.

A co se týká veřejné kulturní instituce, já jsem sestavil pracovní skupinu, kterou tvoří zaměstnanci Ministerstva kultury a experti dvou klíčových asociací, což jest Asociace profesionálních divadel a Asociace symfonických orchestrů a profesionálních pěveckých sborů. Práce na zákoně o veřejné kulturní instituci byly zahájeny a my máme poměrně přísný termín pro to - do poloviny příštího roku musí být ten návrh zákona hotov a ve chvíli, kdy proběhne v nějaké vnitřní podobě shoda na návrhu toho zákona, tak do něj zapojím i vnější aktéry, kteří se o to živě zajímají: Asociaci krajů, odborové organizace a tak podobně a potom klasické připomínkové řízení. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Tak děkuji. Dalším interpelujícím je poslanec Havlíček, který bude interpelovat pana ministra Síkelu. Tak než si udám slovo, tak prosím paní místopředsedkyni.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Prosím, pane místopředsedo, máte slovo.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Mockrát děkuji. Vážený pane ministře, moje interpelace bude velmi krátká. Prosím o zodpovězení čtyř otázek, velmi stručně, týkajících se úsporného tarifu, o kterém se teď hodně diskutuje a který je pravděpodobně už v nějaké pokročilejší fázi přípravy. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP