(17.00 hodin)
(pokračuje Jozef Síkela)

V březnu 2022 pak naše ministerstvo spustilo výzvu na podporu fotovoltaických zdrojů a akumulací i bez akumulace pro podnikatele z Národního plánu obnovy, která byla pro velký zájem navýšena na 5 miliard, což odpovídá celkové alokaci této komponenty v rámci Mezinárodního plánu obnovy. Tato podpora by měla vést k rozvoji dalších cirka 270 megawatt v závislosti na cenách. Počítá se i s možným pořízením akumulace. S rozvojem OZE specificky pro podnikatele se dále počítá v rámci operačního programu Technologie a aplikace pro konkurenceschopnost, takzvaný OPTAK.

Podporu rozvoje OZE pro sektor domácností a veřejný sektor má na starosti primárně již zmíněné Ministerstvo životního prostředí, respektive Státní fond pro životní prostředí, podpora OZE v sektoru domácností probíhá pak zejména skrze program Nová zelená úsporám. Podle mých informací na podporu OZE ve veřejném sektoru a v sektoru domácností bude alokováno také minimálně 5 miliard českých korun.

Co se týká provozní podpory, tak zde byla na konci roku 2021 schválena novela č. 165/2012 Sb., o podporovaných zdrojích energie, která dává rámec na podporu OZE a ostatních podporovaných zdrojů. Tento rámec počítá s aukčním systémem přidělování provozní podpory pro větší zdroje nad 1 megawatt s určitými výjimkami, zejména na bázi takzvaného zeleného bonusu, což je nástroj podpory zohledňující tržní vývoj. Aktuálně finalizujeme prováděcí legislativu k tomuto zákonu a zároveň komunikujeme s Evropskou komisí za účelem notifikace těchto schémat podpory.

Co se týká zjednodušování povolovacích procesů, tak v tom ohledu jsme transponovali požadavky směrnice o obnovitelných zdrojích energie, zejména se jedná o články 15 až 17 této směrnice, a to úpravami energetické legislativy, ale také ostatní legislativy, zejména stavebního zákona. Na zjednodušení povolovacích procesů se nyní zaměřujeme také v rámci projektu SMED, který navazuje na projekt Evropské unie, takzvaný less simplified. A již nyní se nám podařilo identifikovat některé bariéry, které se budeme snažit postupně odstraňovat.

Úprava povolovacích procesů pro OZE se řeší aktuálně v několika předpisech, které jsou v legislativním procesu nebo které budou do legislativního procesu vloženy v nejbližším období. Jedná se o novelu zákona č. 283/2021 Sb., kde se aktuálně vypořádávají připomínky uplatněné v rámci rezortního připomínkového řízení, kde MP uplatnilo celou škálu návrhů a připomínek ke zjednodušení povolovacích procesů. Vypršel mi čas, tak...

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já jsem tam ještě nechal pár sekund, abyste to dořekl. Prosím pana Kubíčka.

 

Poslanec Roman Kubíček: Já děkuji. Nicméně, pane ministře, já bych ještě chtěl vědět, protože oni se přímo ptají na tu konkrétní podporu, která je podobná, jako mají ty fyzické osoby, to znamená, že objednám si za milion elektrárnu, dostanu z toho 50, 40 % zpátky, a ty obce dneska na to reagovat budou, protože ony se taky dostávají do problémů s tím, jak jim rostou fixní náklady na elektrickou energii. Takže jestli mi odpovíte na toto. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr bude reagovat.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Podobné podpory vypsány jsou a budou a já jsem zmínil, že ta částka, která je alokovaná, bude minimálně také ve výši 5 miliard českých korun. Takže tak, jak jsme vypsali podpory pro podnikatele, tak podobné podpory budou vypsány nebo už jsou vypsány pro veřejný sektor a domácnosti. (Poslanec Kubíček se ptá z místa na metodickou pomoc.) Metodická pomoc primárně je v gesci Ministerstva životního prostředí, ale my samozřejmě, protože jsme zodpovědní za ty prováděcí věci, tak velmi úzce spolupracujeme. (Ministryně Hubáčková mimo mikrofon chce něco dodat.)

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Já bych poprosil, když tak si to potom řekněte. Děkuji. Dalším interpelujícím je poslanec Kolovratník, který bude interpelovat pana místopředsedu vlády Bartoše. Máte slovo.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Děkuji za slovo. Pane ministře, kolegové, kolegyně, paní ministryně, členové vlády, dobré odpoledne. Pane ministře, rád bych s vámi hovořil o stavebním zákonu. Nebudu v těch dvou minutách rekapitulovat současný stav. Vy jste prosadili tady ve Sněmovně tu odkládací novelu. Mám informaci, snad i z dneška, že v Senátu, ale dalo se to předpokládat, byla vypořádána pozitivně. Ale my stále neznáme ten jízdní řád, jaká je vaše představa časová, jaké budou další kroky.

Zkusím vysvětlit, proč mě to zajímá, proč se na to ptám, a budu to ilustrovat na jednom příkladu. To je příklad dopravních investorů, jako je Správa železnic nebo Ředitelství silnic a dálnic, tedy se bavím o těch takzvaných vyhrazených stavbách liniových. Ono sice je z vaší strany jasno a je řečeno, že budou povolovány tím speciálním stavebním úřadem s integrovaným pravomocemi, ale teď jeden konkrétní příklad. Vy v tom návrhu měníte § 158, který v tom zatím našem původním znění velmi vypustil tu podrobnost dokumentace, omezil ji. Měla se týkat pouze dopadů záměru navenek, vy tohle tam vypouštíte. Ale ti projektanti, respektive ti investoři, Správa železnic, ŘSD, projekční firmy, už dnes soutěží na příští rok a neví, jaká bude podrobnost té dokumentace.

Já vám dám takovou sérii tří, uvidím, jestli stihnu, čtyř otázek a budu prosit o rychlé odpovědi, jasné, stručné. Za prvé, kdy předložíte tu věcnou novelu, jaký bude jízdní řád a kdy předpokládáte, že bude schválena? A prosím, aby ta odpověď neodkazovala na nás na opozici, že to blokujeme. Jste politik, víte, že když dojdeme k nějaké dohodě, tak my určitě nebudeme chtít a nebudeme muset trávit noci a neustále, neustále blokovat, tak jsme se i tu dohodu snažili udělat my. Takže kdy bude věcná novela, kdy bude hotová? A kdy řeknete investorům, jak konkrétně mají projektovat, jak ty změny budou zkrátka vypadat, aby se podle toho mohli zařídit? Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Také jsem nechal pár sekund ještě navíc, abyste to mohl dokončit. A pan ministr, pan vicepremiér.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Dobrý den. Já vám děkuji za otázku. Ten harmonogram tak, jak je zachycen v legislativním plánu vlády, je poměrně transparentní. Já jsem dokonce slíbil na výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj, ale i dalším partnerům, ať je to SMO ČR, Svaz měst a obcí, že dokonce - a bude to v pátek i v grafickém zpracování - ukážu celý komplex té legislativy včetně navazující digitalizace včetně financování tak, jak to do sebe zapadá.

Vy jste se ptal konkrétně na ten návrh. Ten zákon teď odkládací Senátem prošel, čekáme na 22. 6., myslím pak bude zapsán. A ten indikativní harmonogram je: předložení vládě do 30. 6., pak běží Legislativní rada vlády a já počítám, schválen vládou by mohl být září, říjen - předložení Sněmovně, Senát - květen, červen 2023 podpis, účinnost zákona 1. 7. 2023.

Já vám nemůžu zareagovat na ten inkriminovaný paragraf, v tomto detailu tady si nejsem jist, velmi rád to zodpovím anebo můžu, když to časově zvládneme, si pozvat kolegy, kteří mi řeknou. Ale myslím si, že tak, jak vypořádáváme připomínky, tak to, které připomínky byly akceptovány z naší strany a které ještě budou dále vypořádávány - a ten proces končí zítra v pátek, kde bude to resumé - tak to by mělo prakticky zafixovat. Pokud paragrafy jsou bez připomínky a neočekáváme nějaké pozměňovací návrhy zásadní z platformy, která není platforma koalice, tak v těch věcech, které jsou teď v tuto chvíli bezproblémové, bez připomínky, předpokládám, že jsou to verze konečné daných paragrafů. Takže jenom i vzhledem k odkládacímu zákonu, ten zákon by měl platit od 1. 7. 2023. Nicméně to třeba procesy digitalizace a další žádným způsobem nebrzdí, neboť to definuje pouze střeva třeba těch funkčních systémů, ale ve finále ten proces je daný tím zákonem a dalším.

Takže já velmi rád potom i vám i na ten výbor - já to mám zatím v tabulkách, v jedné velké tabulce, kde jsou všechny navazující aktivity, ať digitalizační, tak finanční, tak vznik toho specializovaného stavebního úřadu odvolacího pro ty liniové stavby - tak každý tento proces tam má svůj jasný harmonogram a jsou vidět jednotlivé vztahy mezi nimi. Je to ambiciózní, ale my to zvládneme.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Je zájem o doplňující otázku? Ano.

 

Poslanec Martin Kolovratník: Ano, je zájem, děkuji. Samozřejmě vás nebudu zkoušet z jednoho paragrafu, ilustračně mám ještě jiný § 16 odst. 1 a 2, kde zcela nesystematicky dáváte novou odpovědnost krajům a obcím kontrolovat průběh výstavby, přitom tohle má dělat stavební úřad, ale nechci vás z toho zkoušet, chápu, že nemůžete být úplně v detailu. A korektně se domluvme, já vám tyhle věci připravím písemnou interpelací tak, abyste je mohli s aparátem zpracovat.

Prosím ale ještě jednu doplňující otázku, jestli máte zpracovanou - pokud ano, tak jestli ji můžete předat, zaslat - analýzu, RIA, prostě analýzu, která jasně ukáže a dokladuje i na nějaké tabulce nebo srovnání, o kolik se vlastně zrychlí stavební řízení proti námi schválenému znění zákona č. 283/2021? O co budou ty procesy jednodušší? Jestli máte nějaký materiál, který jasně umí tohle popsat? A pokud ano, tak prosím o jeho dodání. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Pan ministr ještě. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP