(10.30 hodin)
(pokračuje Hana Žáková)
A dalším je vlastně transpozice evropské směrnice. O té bych řekla jediné, že jednak, jak řekl pan ministr, je na ni velmi krátká doba. A myslím si, že budeme snad poprvé v předstihu, že ji schválíme v řádném termínu a nebudou nám hrozit žádné sankce. Budu moc ráda za vaši podporu. Děkuji vám za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Dámy a pánové, pěkné dopoledne. Vystřídali jsme se v řízení schůze. Děkuji vám, paní senátorko. A nyní se chci ještě zeptat, zda se chce k předloženým pozměňovacím návrhům Senátu vyjádřit zpravodajka garančního výboru, paní poslankyně Zuzana Ožanová. Vidím, že jdete, paní poslankyně. Tak prosím, máte slovo.
Poslankyně Zuzana Ožanová: Děkuji. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, vážená paní senátorko, já jenom řeknu, že budu mít jenom jedno vystoupení. Jestli to berete jako vyjádření zpravodaje, tak potom už v rozpravě nebudu hovořit. Nechci k tomuto jednoduchému tisku vystupovat víc než jednou.
Senát vrátil Sněmovně tisk číslo 58. Tento tisk se v převážné míře zabývá implementací předpisů Evropské unie. Doplnění poznatků z aplikační praxe, které je součástí tohoto zákona, je opravdu spíše jenom kosmetické a zpřesňující, kdy například došlo k odstranění duplicitního posuzování bezúhonnosti u podnikatelů v silniční dopravě či výslovnému stanovení důsledků ztráty dobré pověsti dopravce. Tedy za mě je to výhradně implementační tisk.
V rámci projednávání ve Sněmovně bylo přijato hospodářským výborem několik pozměňovacích návrhů, na kterých spolupracovalo Ministerstvo dopravy, a rovněž bych řekla, že se jedná o kosmetické úpravy, které se týkaly upřesnění pravomocí úřadů, například ministerstva či městských částí v Praze. Hlavní věcí, která byla změněna a navržena hospodářským výborem, tehdy bylo, že účinnost bude prvním dnem kalendářního měsíce následujícího po jeho vyhlášení, protože původně měla být účinnost 21. května 2022.
Senátem provedené doplnění se týká administrativní zátěže živnostenských úřadů vyvolané změnami koncesí. Samozřejmě, jak již uvedla paní senátorka, spolupracovalo na tom Ministerstvo dopravy a Ministerstvo průmyslu a obchodu. Zde bych chtěla jenom podotknout, že by nebylo od věci, kdyby Ministerstvo průmyslu přece jenom lépe s tím Ministerstvem dopravy spolupracovalo, protože tato úprava mohla být zahrnuta již ve sněmovním návrhu a nemusela být zahrnuta v návrhu ze Senátu.
Dále Senát doplnil návrh zákona o transpozici ještě jedné směrnice, týkající se užívání vozidel najatých bez řidiče pro silniční přepravu zboží. Díky navrhovaným změnám bude možné provozovat silniční dopravu po určitou dobu a za stanovených podmínek i vozidlem registrovaným v jiném členském státě Evropské unie. Díky tomuto zahrnutí unijního předpisu do senátní vratky se nebude muset Sněmovna zabývat dalším vládním návrhem zákona zavádějícím zmíněnou transpozici do našeho právního systému. Jak již uvedla paní senátorka, tak rychlé zavedení transpozice asi ještě tato Sněmovna ani Senát nezažily. A v podstatě bych vyjádřila Senátu za to dík, že se nebudeme muset zabývat dalším tiskem, který by tyto drobné úpravy zaváděl do našeho právního systému.
Jako zpravodajka tohoto tisku zcela podporuji přijetí návrhu zákona ve znění schváleném Senátem. Děkuji za pozornost.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám také děkuji, paní poslankyně. Otevírám rozpravu, do které se hlásí s přednostním právem pan místopředseda Havlíček. Prosím, máte slovo.
Místopředseda PSP Karel Havlíček: Vážený pane místopředsedo, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, vážení členové vlády, dovolte, abych se k tomu ještě krátce vyjádřil z pozice toho, kdo odpovídal za oba resorty, protože je to návrh ještě z doby, který byl v rámci naší kompetence, v rámci naší odpovědnosti. Co se týká senátní vratky, tak ji podporujeme. Snižuje to administrativní zátěž. A transpozice směrnice ve vazbě na registrovaná vozidla jiné členské země je rovněž zcela v pořádku.
Děkuji i za tu poznámku paní poslankyně Ožanové o lepší komunikaci, ale to musím vztáhnout na sebe ještě, za to nenese tady pan ministr dopravy dneska odpovědnost. Ale vždycky se dá něco určitě ještě vylepšit. A pokud je to ku prospěchu podnikatelů v této oblasti, tak je to jedině dobře. Takže děkuji i senátorům za to, že to takto vylepšili. Děkuji.
Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji vám, pane místopředsedo. Táži se, zda se ještě někdo další hlásí do rozpravy? Další přihlášku nevidím. Je-li tomu tak, rozpravu končím. Ptám se, zda paní senátorka, zda pan ministr chcete závěrečné slovo? Není tomu tak. Děkuji.
Nyní přistoupíme k hlasování podle § 97 odst. 4 zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců. Zagonguji, přivolám kolegy a kolegyně z předsálí a přečtu návrh usnesení. Ještě předtím vás všechny odhlásím a požádám vás, abyste se přihlásili svými kartami.
Přednesu tedy návrh usnesení, o kterém dám hlasovat: "Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona, kterým se mění zákon č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony, podle sněmovního tisku 58/5, ve znění schváleném Senátem, podle sněmovního tisku 58/6."
Zahajuji hlasování a ptám se, kdo je pro návrh, ať stiskne tlačítko a zvedne ruku. Kdo je proti tomuto návrhu?
Je to hlasování s pořadovým číslem 18, přihlášeno je 139 poslankyň a poslanců, pro návrh 139. Konstatuji, že jsme s návrhem zákona ve znění schváleném Senátem, že jsme tento návrh přijali.
Děkuji vám, kolegyně a kolegové. Děkuji paní senátorce a končím projednávání tohoto tisku.
S přednostním právem se hlásí ještě paní předsedkyně Alena Schillerová. Prosím. ***