(11.10 hodin)
(pokračuje Lubomír Brož)

Nyní však nevím, jestli úplně víte, ale 800 milionů korun, které fond čerpá a má je připravené na pobídky, jsou vyčerpány a v podstatě už od ledna jsou filmové pobídky zastaveny. To znamená, dneska už nemůže přijít žádná produkce a ucházet se tady o to, že tady bude natáčet film. Podle asociace producentů i hrozí velká krize v tomto, pokud do systému jednak nebudou přidány další peníze, ale je to samozřejmě otázka nejen toho dnešního dne, protože zase jenom pro informaci, každý rok je ve státním rozpočtu alokováno 800 milionů korun na filmové pobídky, s kterými hospodaří fond. V roce 2019 bylo přidáno 500 milionů korun na filmové pobídky, v roce 2021 300 milionů korun. Je vidět, že i všechny tyhle pobídky výrazně, výrazně pomohly příchodu filmařů.

Funguje ten systém tak, že vlastně co u nás utratí, tak dostávají 20 % jako pobídku, pobídku zpátky. Existují na to mnohé studie, které hovoří o tom, jak každá koruna filmové pobídky se znásobí. Ono došlo k situaci od doby, kdy se zákon vytvářel, k tomu, že se obrat audiovizuálního průmyslu v podstatě zdvojnásobil. Přišly velké společnosti jako NETFLIX, Apple TV a další a ty vytvářejí obsah, který tu dříve nebyl. Takže dneska takové ty klasické producentské společnosti jako, nevím, Metro Goldwyn Mayer a tak dále, ty fungují, natáčejí dále, ale k tomu přišel obrovský zájem dalších nadnárodních společností o filmování. Jak říkám, jednotlivé země se v tom předhánějí. Již dneska ty pobídky, které jsou u nás na 20 %, tak v okolních zemích, jako je Slovensko, Maďarsko, pobaltské země, tak jsou mnohem vyšší, a proto samozřejmě dostávají přednost. Už od nás třeba, mám tady poznamenáno, z největších zahraničních hráčů odešli například producenti seriálu Devil in the White City od producentů Martina Scorseseho, Leonarda DiCapria, tam byl v hlavní roli Keanu Reeves.

Já bych se tedy vrátil, proč nemohu podpořit osobně tenhle pozměňovací návrh, tak abych to ještě úplně zjednodušeně představil. Mně se nelíbí to, že je to zaznamenáno v zákoně, protože ten zákon, když by se změnil, tak to bude trvat další léta. A co když za půl roku nebo za rok sem přijde produkce, která chce utratit u nás 3 miliardy, bude to nějaký fantastický, fantastický projekt, a my s tím nehneme, protože bychom museli upravovat zákon? Já chápu, že je to dneska nějaké kompromisní řešení domluvené i mezi fondem a Ministerstvem kultury. Mělo by to být krátkodobé řešení.

Škoda, že tady ministr není. Já jsem měl otázku, jestli v novém, připravovaném zákoně počítá rovněž se zastropováním té jednotlivé filmové pobídky, nebo s tím nepočítá. Ale my tímhle jako státní rozpočet a veřejné rozpočty můžeme v budoucích letech přijít o nemalé prostředky. Proto tento pozměňovací návrh za sebe určitě nepodpořím. Děkuji vám za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní je ještě přihlášen do obecné rozpravy pan poslanec Juchelka. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Já moc děkuji, paní předsedkyně. Vážené kolegyně, vážení kolegové, dostáváme se, řekl bych, po několika letech právě do třetího čtení tohoto zákona, který doznal i nějakých malých změn různými pozměňovacími návrhy. Jsem moc rád, že jsme to mohli projednat, hlavně i vzhledem ke neslyšícím, kde tedy tato směrnice, nebo transkripce směrnice Evropské unie řeší také to, aby neslyšící měli dostupnější titulkování v rámci všech pořadů. I když to mohlo být, řekl bych, dokonalejší nebo preciznější v tom, jaké postihy budou mít právě televize z toho důvodu, pokud nebudou dodržovat tyto směrnice, toto titulkování, tyto časy, tak se domnívám, že hodně záleží také na Radě pro rozhlasové a televizní vysílání, která tady toto bude kontrolovat.

Každopádně tak jak řekl můj kolega Brož, ten pozměňovací návrh pana ministra Baxy ohledně těch pobídek, bych řekl, mírně řečeno, že je velmi kontroverzní, poněvadž vidíme, že Česká republika je skutečně i z hlediska desetiletých různých projektů a desetileté historie, která sahá někde až do období první republiky, opravdu filmovým gigantem, kdy tady točíme fantastické věci, máme tady skvělé odborníky, všichni to vědí ve světě, a proto k nám ty produkce přicházejí, i z toho důvodu, že ta odbornost, která u nás je, tak je opravdu ve střední Evropě velmi výjimečná. Možná tak trošičku ještě s Maďarskem. Každopádně ty pobídky, které tady nebudou v takové výši, nebo nebudou skoro vůbec, tak samozřejmě ohrožují i některé speciální profese právě u tady těchto filmařů, protože se samozřejmě ty investiční peníze odkloní někam jinam. A tu odbornost, o tom vybudovat, která se tady buduje desítky let z hlediska televizní tvorby, je opravdu poté těžko, těžko, těžko dohnat.

Já samozřejmě podporuji tento návrh jako celek, je to jedna z těch evropských směrnic, kterou tady včera zmiňoval pan kolega Šalomoun. Je to jedna z těch 36, která je pod nějakými sankcemi Evropské komise. Tak já doufám, že k tomu nakonec nedojde, jsme ve zpoždění pár týdnů, a pevně věřím, že to Poslanecká sněmovna podpoří. Děkuji moc.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Nyní se hlásí s faktickou poznámkou pan poslanec Pavel Svoboda. Zatím se jedná o posledního přihlášeného. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Pavel Svoboda: Vážená paní předsedající, kolegyně, kolegové, já bych jenom rád stručně zareagoval na kolegu Brože, vaším prostřednictvím, protože jestli jsem dobře poslouchal a jestli dobře počítám, tak jestliže vy jste navrhoval, aby ve výši 3 miliard korun, když se natočí film ve výši nákladů 3 miliardy, tak jestliže by měly být filmové pobídky, respektive vratka ze strany státu ve výši 20 %, tak by takovému filmu náležela vratka ve výši... kolik? Ve výši vysokých stovek milionů korun. A jestliže rozpočtově tam máme 800 milionů, tak si nedovedu představit, když by přišla zahraniční produkce s opravdu velkofilmem drahým, tak ty pobídky všechny vyčerpá a na české produkce prakticky nezbude nic. To znamená, je to otázka priorit. Já samozřejmě držím palce českému filmu, české kinematografii. Máme nádherné památky, máme všechny předpoklady pro to, aby se tady kvalitní filmy a kvalitní kinematografie vytvářely, ale musí to mít zkrátka nějaké parametry. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Vaše faktická vyvolala další faktické, nejdříve pana poslance Juchelky a následovat bude pan poslanec Brož. Prosím.

 

Poslanec Aleš Juchelka: Děkuji moc. Ono to funguje trošičku jinak. To není tak, že by se vracelo těch 20 % z částky toho filmu, ale samozřejmě že ti filmaři, kteří tady přijdou ze zahraničí, tak čerpají právě z té edukace a z těch zkušeností a z té praxe právě těch českých filmařů, které si tady najímají: kaskadéry, studia, architekty, dekorace, kostýmy. To jde všechno za českými lidmi. Takže my se musíme vždycky na konci těch pobídek podívat, komu to ve skutečnosti pomůže. A pomůže to samozřejmě tomu českému filmovému průmyslu, který takhle dostává ty zakázky.

Nicméně je samozřejmě důležitá u těch zahraničních produkcí i právní nějaká transparentnost v tom, že tady prostě mohou natáčet, jakým způsobem jsou vstřícné municipality, a tak dále. A to si myslím, že je tady v rámci České republiky velmi hezky vyladěno, a je škoda, že to nedokážeme i podpořit skrze Ministerstvo kultury.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Brož.

 

Poslanec Lubomír Brož: Děkuji. Já také zareaguji na poznámku kolegy. Ano je to tak. Ty pobídky by klidně mohly být ve výši 500 milionů, 600 milionů, proč ne?, protože nám to mnohonásobně víc přináší. Chápu, že na to teď ty peníze v rozpočtu nejsou, a proto jsem to říkal, že vím, že se jedná o nějaký kompromis. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP