(9.50 hodin)
(pokračuje Tomio Okamura)

Takže já ze svého hlediska znovu zopakuji ten svůj návrh, že hnutí SPD navrhuje vrácení tohoto návrhu k opakování druhého čtení. Opravdu byl bych nerad, aby jakýkoli předsedající násilně přerušoval naše poslance z řad lékařů a zdravotních sester, protože tuším, že poslanecký klub SPD má největší poměr lékařů a zdravotníků k počtu poslanců tady v Poslanecké sněmovně. Takže naši lékaři a zdravotní sestra se k tomu samozřejmě vyjádří, budou také navrhovat to opakování a vrácení do druhého čtení. Já si myslím, že opravdu těch 14 miliard je tak vysoká částka, a chci vás důrazně požádat, abyste nepřerušovali naše vystupující, protože to by se nám opravdu, ale opravdu nelíbilo. Protože to už by ta razance přesahovala úplně všechno. Je potřeba si to zdůvodnit, proto jsme požádali lékaře, které máme v poslaneckém klubu, aby se k tomu vyjádřili, aby veřejnost získala odborný náhled na tu věc. Požádali jsme také místopředsedkyni zdravotního výboru, která je zdravotní sestrou, aby to bylo jasně zdůvodněno občanům, proč je ten váš návrh škodlivý. Myslím, že tomu v podstatě rozumí každý občan. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců SPD.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Pouze pro pořádek, pane předsedo, každý, kdo nebude mluvit k pořadu schůze a k projednávanému bodu, bude napomínán řídícím schůze bez ohledu na to, kdo schůzi řídí. Naše role je, aby byl jednací řád respektován, a my jsme tady od toho jako řídící schůze, abychom vedli k pořádku jednotlivé poslance a poslankyně.

Jako další vystoupí s přednostním právem, respektive se stanoviskem klubu, paní poslankyně Karla Maříková. Mám zde zmocnění. Prosím paní poslankyni, aby přednesla stanovisko klubu. (Reakce z pléna.) Pane poslanče, nepokřikujte na mě, chcete-li diskutovat, přihlaste se řádně do rozpravy. Prosím, paní poslankyně.

 

Poslankyně Karla Maříková: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, vážené kolegyně, vážení kolegové, vážená vládo, nacházíme se ve třetím čtení tohoto zákona a já budu také navrhovat, aby se vrátil do druhého čtení. A hned vám řeknu ty důvody.

Tato novela zákona snižuje platby za státní pojištěnce z 1 967 korun na 1 567 korun, tedy o 400 korun. Snížením plateb za státní pojištěnce půjde letos do zdravotnictví, jak už tady bylo řečeno o 14 miliard korun méně a zásadně se tak ohrožuje kvalita zdravotní péče a přináší samozřejmě riziko jejího omezení. Vláda prostřednictvím pozměňovacího návrhu, který načetl Tom Philipp, sice navrhuje automatickou valorizaci plateb za státní pojištěnce, která má vycházet z inflace. S automatickou valorizací jako takovou sice souhlasím, ale vláda s tím přichází poté, co platby za státní pojištěnce snížila. A pokud se podle predikce zvedne v příštím roce platba za státní pojištěnce, tak bude činit i tak méně, než byla ta původní částka před snížením.

Vláda s tím přichází v době, kdy se vlastně počet státních pojištěnců navyšuje, jelikož jsou mezi nimi také uprchlíci z Ukrajiny, o jejichž počtu nemá vláda vůbec žádný přehled. Nacházíme se v době, kdy čeká naše zdravotnictví větší zátěž, jelikož s uprchlíky z Ukrajiny se počet státních pojištěnců navyšuje. Tento krok vlády je tedy výrazným ohrožením kvality a dostupnosti zdravotní péče, a nelze s ním tedy vůbec souhlasit. Ten, kdo na to doplatí, budou jen občané České republiky.

Snížení plateb za státní pojištěnce v době, kdy pojišťovny budou doplácet péči za loňský rok, povede k tomu, že se po letech začnou snižovat zůstatky na účtech zdravotních pojišťoven. Pro malé pojišťovny to může znamenat i to, že závěrem roku budou nuceny začít zpožďovat platby poskytovatelům o několik dní. Některé menší pojišťovny už to dokonce avizovaly.

Nový automatický mechanismus úhrad za státní pojištěnce určitě pomůže pojišťovnám i zdravotníkům lépe plánovat péči, jelikož budou vědět, s jakou částkou mohou pracovat. Ale poté, co platby za státní pojištěnce byly sníženy, je čirý alibismus vlády, že něco dělá. Za rok 2021 byly zdravotní pojišťovny v deficitu téměř 15 miliard korun. Byl tu sice covid, ale teď tu máme zase uprchlíky z Ukrajiny.

Mě vůbec překvapuje, že ministr zdravotnictví Vlastimil Válek jakožto lékař vůbec souhlasil s tím, že do zdravotnictví bude putovat méně peněz, protože on je jeden ze zdravotníků. Je to jakási zrada vůči lékařům, sestrám a dalším lékařským pracovníkům. Vláda nejprve sebere 14 miliard, které měly putovat zdravotním pojišťovnám, a nyní se dozvídáme od ekonomického experta ODS, že by se dokonce uvažovalo o zavedení spoluúčasti u lékaře. Ministr zdravotnictví to sice popírá, ale Jan Skopeček se tak veřejně vyjádřil. Vláda nejdříve zdravotním pojišťovnám sebere peníze, a pak by je chtěla vysát od občanů. Od občanů, kteří nyní musí čelit enormnímu zdražování. Na jednu stranu vláda posílá peníze na Ukrajinu a na druhou stranu je škrtá ve zdravotnictví. A doplatí na to naši občané. Tato vláda nehájí zájmy občanů České republiky. Peníze pro Ukrajinu jsou, ale pro naše zdravotnictví ne. Musíme si uvědomit, že jsou to peníze českých občanů, ne Ukrajiny ani Ukrajinců. Čí tedy zájmy, bychom se měli ptát, tato vláda vlastně hájí? Je jí bližší Ukrajina, nebo zdraví občanů České republiky?

My tento zákon nepodpoříme, a jak už jsem říkala, navrhuji také vrácení do druhého čtení, protože nelze souhlasit, že do zdravotnictví bude putovat méně peněz na úkor kvality a dostupnosti zdravotní péče našich občanů. Děkuji. (Potlesk poslanců SPD.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já také děkuji za přednesení stanoviska klubu. Nyní přistoupíme k řádně přihlášeným do rozpravy. Jako další jste opět přihlášena vy, paní poslankyně. (Stahuje svoji přihlášku.) Stahujete svoji přihlášku, děkuji. Jako další přihlášená je paní poslankyně Věra Adámková, připraví se pan poslanec Miloslav Janulík. Táži se, zda je tady paní poslankyně Věra Adámková? Není. Tedy pan poslanec Miloslav Janulík? Pan poslanec Janulík také není. Nyní tedy pan poslanec Síla a připraví se pan poslanec Julius Špičák. Prosím, pane poslanče.

 

Poslanec Jan Síla: Děkuji za slovo. Pane místopředsedo, členové vlády, dámy a pánové, já bych se hrozně rád vyjádřil také k tomuto zákonu a hlavně k odebrání 14 miliard za státní pojištěnce ze systému zdravotnictví. Totiž ono nejde jen o těch 14 miliard z toho zdravotnictví, jde o dalších 5,8 miliardy, které ve státní rozpočtu byly odebrány z rozpočtu Ministerstva zdravotnictví. A když si uvědomíme, že prakticky fakultní nemocnice a různé jiné ústavy jsou přímo řízené Ministerstvem zdravotnictví, znamená to úbytek finančních prostředků z celého systému.

Navrhuji vrácení této novely do druhého čtení, a tím dát šanci na zásadní pozměňovací návrhy, eventuálně stažení této nešťastné novely z projednávání. Rád bych zdůvodnil tento návrh uvedením několika zásadních konsekvencí na současné neplánované navýšení počtu státních pojištěnců v rámci ukrajinských běženců.

Jedním z hlavních volební kampaně pětikoalice bylo proponované snížení schodku státního rozpočtu, kterým chtěla ukázat prstem na špatné hospodaření předchozí Babišovy vlády. To lze pochopit. Co je hůře pochopitelné, je fakt, že ministr financí touto novelou se snaží odebrat zdravotnictví celkem prakticky 20 miliard korun, které bylo těžce poznamenané covidovou pandemií, nedostatkem zdravotnického personálu a nyní navíc významným vzestupem počtu státních pojištěnců. Přes proklamace vlády výsledkem bude další zhoršení kvality a hlavně teritoriální dostupnosti zdravotní péče hlavně pro lidi, kteří mají hluboko do kapsy. V kontextu nynější drahoty budou dopady na tyto lidi ještě horší. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP