(11.10 hodin)
(pokračuje Alena Schillerová)

Úzkou spojitost se záporným saldem v systému má i vývoj finančních rezerv v systému, u kterých je plánovaný výrazný meziroční pokles, a je pravděpodobné, že dojde k vyčerpání těchto rezerv. A podle odborníků, čerpám zase z veřejných zdrojů, jsou ohroženy až tři zdravotní pojišťovny. Nelze hovořit jenom o veřejné (Všeobecné) zdravotní pojišťovně, která říká, že to teď nějak zvládne. Nemáme jenom veřejnou (Všeobecnou) zdravotní pojišťovnu.

Je tedy zřejmé, že se současná pětikoalice chystá ke zdecimování finančního zázemí zdravotních pojišťoven, které potom bude chtít řešit jak zpoplatněním zdravotní péče, privatizací zdravotnických zařízení. Četla jsem tento týden článek, rozhovor s místopředsedou Poslanecké sněmovny, ekonomickým expertem ODS, který řekl - než zvyšovat daně, raději zpoplatnit zdravotnictví. Co to je za názory? Už jsme to zažili a já doufám, že to je názor, který - to zrovna chceme? Přiznáváte, pětikoalice, že chcete zpoplatnit? Já se zamýšlím nad tím, co to je za názory. Někdo říká - zvedat daně, on říká - než zvedat daně, s tím souhlasím, také jsem proti zvedání daní - tak raději zpoplatnit zdravotnictví. Čerpám z veřejných zdrojů.

Svaz zdravotních pojišťoven deklaruje, že si prostě nemohou dovolit další neplánované výdaje. Naopak se budou muset v nastupujících podmínkách snažit o co největší úspory. Nevím tedy jak vy, vážení kolegové, ale na mě výrok maximální úspory v souvislosti se zdravotní péčí vůbec nepůsobí dobře. Takže já se znova ptám - připravuje se tady půda ke zpoplatnění zdravotní péče? Ostatně už jsme toho byli svědky v minulosti, kdy v podstatě se zpoplatnily návštěvy u lékařů, a tím se odrazovali čeští občané od řešení svých mnohdy akutních zdravotních potíží. Například v tomto období poplatky ve zdravotnictví odradily pacienty, kteří využívali lékařskou službu první pomoci, a ubylo až 80 % návštěv pohotovosti. A v důsledku odkládání návštěv lékařů došlo také ke sníženému záchytu vážných onemocnění, jejichž následná léčba je výrazně nákladnější než náklady na jejich včasné onemocnění (léčení). O celé řadě problémů velmi odborně mluvil můj kolega pan prof. Špičák, poslanec za hnutí ANO.

Pětikoalice deklarovala, a my s tím souhlasíme, že poskytování zdravotnických služeb uprchlíkům na našem území musí být poskytnuto, to je naprosto bezesporu, to má naši plnou podporu. Nicméně přesný počet uprchlíků před válkou z Ukrajiny, kteří pobývají u nás, pořád není přesně znám. Tak jak čtu a sleduji různá vyjádření, podle červnového odhadu zůstává v Česku asi 280 000 až 300 000 běženců, převážně žen s dětmi. Těm byl přidělen status státního pojištěnce, to znamená, že v tuto chvíli tu máme desítky až stovky tisíc nových státních pojištěnců, o které se samozřejmě - a znovu opakuji, to má naši podporu - musíme postarat. Takže i s ohledem na tuto okolnost nepovažujeme odebrání 14 miliard veřejnému zdravotnímu pojištění za rozumný krok.

Znovu tedy jsem zopakovala většinu argumentů, s kterými jsem tady vystoupila v průběhu jednotlivých čtení, v průběhu jednání o státním rozpočtu na rok 2022, a apeluji na vás, abyste zvážili tento krok a nebrali a nedecimovali české zdravotnictví. Děkuji. (Potlesk z řad poslanců ANO.)

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní předsedkyně. Nyní s faktickou vystoupí pan poslanec Vít Vomáčka. Prosím. Poté s přednostním paní místopředsedkyně Richterová a pan ministr Stanjura. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslanec Vít Vomáčka: Vážená paní předsedající, vážený pane ministře, dámy a pánové, já jsem velmi bedlivě poslouchal projev paní předsedkyně Schillerové, prostřednictvím paní předsedající, a vlastně jsem zjistil, že musela přijít vaše vláda před osmi lety, aby bylo zdravotnictví zalité sluncem a byl ráj na zemi ve zdravotnictví. Já o tom polemizovat nebudu, je to samozřejmě váš názor, ale co mě velmi zaujalo, tak byla vaše věta, že jste museli přijít vy na Ministerstvo zdravotnictví jako hnutí ANO, abyste vyřešili odchod lékařů a zdravotního personálu do ciziny a do zahraničních zařízení. Já jsem to nikdy nepostřehl, je to pro mě nová informace, překvapuje mě to a je to pro mě opravdu novota, kterou jsem nikdy nezaregistroval. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji. Nyní s přednostním právem paní místopředsedkyně Richterová. Prosím, máte slovo.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, já si dovolím jenom v několika větách připomenout, že to, co budeme hlasovat, obsahuje velmi podstatné pozměňovací návrhy, a ty obsahují velice důležitou věc pro předvídatelnost našich plateb za státní pojištěnce, a to automatickou valorizaci. Takže já bych ráda připomněla, protože pro mě je velice důležité, abychom se jako stát chovali předvídatelně, a je to důležité i pro zdravotní pojišťovny, pro poskytovatele zdravotní péče, že budeme mít transparentní, jasně, z veřejně dostupných údajů měřitelný vývoj plateb za státní pojištěnce. Samozřejmě jak patrně téměř všichni víme, tak tím, že státní pojištěnci tvoří tak obrovský objem pojištěnců, tak je to prostě velice důležité z hlediska toho, abychom předcházeli nejasnostem ve financování zdravotních péče.

A druhá věc, kde zavádíme tento princip, princip předvídatelnosti a předcházení problémům dříve, než vzniknou, je také obsažena v pozměňovacím návrhu, kde spolu s kolegy navrhuji, abychom umožnili - zdůrazňuji: umožnili, ne nařídili, ale umožnili - navýšení objemu finančních prostředků v takzvaných fondech prevence. Zdravotní pojišťovny mají nyní poměrně dost limitované prostředky jak na rehabilitace, psychosociální podporu z takzvaných fondů prevence, stejně tak se z toho financují sportovní kroužky pro děti nebo obecně příspěvky, které vedou na podporu zdravého životního stylu včetně případných potřeb dietního stravování. Takhle široká je škála věcí, podpor činností, na které mohou jít peníze z fondů prevence zdravotních pojišťoven. My to nyní sjednocujeme, aby tam byl ten rozsah možný, co se týče financí, u všech zdravotních pojišťoven a abychom tu podporu zdravého způsobu života, rehabilitačních aktivit a obecně činností, které předcházejí nemocem či předcházejí prohlubování nějakých stavů, abychom toto podpořili, tak nyní tedy by měla být možnost, aby se ty fond navýšily zhruba na trojnásobek.

Uzavřu to tím, že tam, kde je třeba to plavání nebo sportovní kroužky, měli lidé možnost si u své zdravotní pojišťovny vybrat třeba tu zhruba pětistovku na rok, tak do budoucna, pokud se ta zdravotní pojišťovna rozhodne, pokud prostě tuto možnost využije, tak by to bylo třeba 1 500 korun na rok příspěvek na sportovní kroužek. Na tomto názorném případu chci jenom uzavřít, že takto chceme podporovat prevenci, která je vždycky levnější, a na té automatické valorizaci plateb za státní pojištěnce chci zase zdůraznit, že to je princip předvídatelnosti a transparence, který je natolik důležitý, že si myslím, že je dobré, abychom si ho z této debaty všichni odnesli. Děkuji.

 

Místopředsedkyně PSP Věra Kovářová: Děkuji, paní místopředsedkyně. Nyní s faktickou poznámkou vystoupí paní poslankyně Berenika Peštová. Prosím, vaše dvě minuty.

 

Poslankyně Berenika Peštová: Já děkuji za slovo. Jsem ráda, že jste se na mě těšili, prostřednictvím paní předsedající.

V každém případě já musím zareagovat na paní poslankyni Richterovou. Co se týče té automatické valorizace, s tím my nikdo nemáme problém, ba naopak, po té jsme vždycky všichni volali. Tam je spíš problém, v jaké části se to odvíjí. A vy se tady bavíte o tom, že se to bude odvíjet od částky 1 900 korun, když víte moc dobře, že v současné době jsme na částce 1 967 korun, takže jsme úplně někde jinde. A my se bavíme o tom, že se posouváme v čase o dva roky, kdy by to mělo nastat, a za ty dva roky půjdeme na částku 1 900 a ne na tu částku, kterou máme dnes. Kdybyste přišli s tím a bavili jsme se o tom, protože dlouhodobě vlastně tato částka je podhodnocená, to víme všichni, proto se neustále navyšovala až na těch 1 997, pardon, 1 967, ale tam jde o to, že kdyby se ta částka aspoň třeba odvíjela od něčeho jiného, máme tady osoby bez zdanitelného plnění, a v současné době osoby bez zdanitelného plnění platí 2 172 korun. Proč jste třeba nevzali tuto částku jako tu startovací a od této částky by se ta valorizace dělala? Proč zase jdete na částku, která je nižší, než vlastně platí tyto osoby, které nemají žádný příjem, a je to ta minimální částka, kterou musí zaplatit? Říkám, my máme shodu na tu valorizaci, ale vadí nám, z jaké částky se to počítá. Děkuji.***




Přihlásit/registrovat se do ISP