(15.40 hodin)
(pokračuje Petr Vrána)

Vzhledem k tomu, že povinnost plynoucí z novely směrnice o čistých vozidlech bude veřejným zadavatelům a zadavatelům zadávajícím sektorovou veřejnou zakázku stanovena ve vztahu k určeným časovým obdobím, a nikoliv ve vztahu ke způsobu zadávání každé jednotlivé veřejné zakázky, jak tomu je podle současného znění směrnice o čistých vozidlech, nelze využít zmocnění k vydání nařízení vlády. Zadavatelům budou stanoveny nové povinnosti, které je podle názoru předkladatele možno uložit pouze zákonem.

Rovněž předkladatel neshledává nikterak systematickým zařazovat novou transpoziční úpravu do zákona o zadávání veřejných zakázek, neboť ten je normou procesní a mají v něm být obsažena obecná pravidla pro zadávání veřejných zakázek. Neměla by v něm tudíž být obsažena úprava povinného pořizování stanovených komodit. Varianta nepřijetí navrhované právní úpravy by vystavila Českou republiku hrozbě řízení a sankce za porušení z pohledu evropského práva. Zároveň se předkladatel držel striktně požadavků vyplývajících z novely směrnice o čistých vozidlech, aniž by tyto zpřísňoval. Děkuji.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Dalšího do rozpravy máme přihlášeného poslance Kubíčka. Máte slovo, pane poslanče.

 

Poslanec Roman Kubíček: Děkuji za slovo. Pane předsedající, dámy a pánové. Asi bych ani nevystupoval, ale pan ministr tady minule nebyl, tak k tomu mám ještě nějaké připomínky. Ta úplně první věc je, já jsem tady minule žádal, zda by byla přepočítána nějaká data pro starosty těch jednotlivých obcí, jaké budou ty budoucí náklady. Upozorňoval jsem na dvě záležitosti, je to vybudování infrastruktury pro nízkoemisní vozidla, i když po včerejším navýšení ceny elektrické energie a budoucích zdrojů z uhlí už pochybuji, že to budou ty nízkoemisní zdroje, když se to bude z toho uhlí vyrábět. Nicméně musíme naplnit nějakou evropskou směrnici, je to nějaká implementace. Tam bychom opravdu potřebovali pro ty starosty v těch obcích vědět ten budoucí náklad. Myslím, že to každého toho starostu zajímá, zda to bude stát podporovat, zda na to bude nějaká dotace, zda Evropská unie poskytne na to nějaké finance, kolik to bude stát samotnou obec, jak moc se rozkopou ty ulice, protože ne všechno asi bude v budoucnosti možno vést vzduchem, ale bude se především využívat to vedení elektrické energie pod zemí.

Další věc je, protože k tomu patří určité typy plynu, LNG a vytváření určitých zásobníkových stanic, parkování, průjezdnost městem. No a v neposlední řadě se by to asi mělo dotýkat určitých dep a nákladů na jednotlivé opravy, upgrady a podobně, protože přestože elektrická zařízení nevyužívají tolik rotačních součástek, jako je tomu u standardních dieselových a benzínových motorů, tak pochopitelně k určitému opotřebení bude docházet. A to selhávání, kapacita a životnost baterií opravdu není dneska jistá.

Takže, pane ministře, jenom bych poprosil, zda byste připravil se svým týmem nějaký výhled, finanční výhled, jak dalece by se to dotklo, protože ta procenta tam máte, víte, jakým způsobem jsou dneska zatížené obce, kde ta elektrifikace je a není. Pochopitelně mluvili jsme o Praze, která využívá tramvaje, a jiná města. Některá města využívají trolejbusy, některá města už nakoupila například bateriové minibusy, ale pořád tady zůstává ta převaha dieselových autobusů, byť jsou emisní normy číslo 6 a jejich životnost bude končit v průběhu pěti až deseti let. Takže bych o to poprosil.

A ještě potom druhá věc. Dovolím si navrhnout prodloužení doby na projednání ve výborech, a to na 40 dnů a alternativně na 20 dnů, protože k těm 40 dnům potřebuji souhlas zpravodaje. Pokud ho nedá, tak alternativně bych prodloužil na 20 dnů a vůbec bych se toho nebál, protože máme před sebou prázdniny a v globálu si ten čas jako by úplně neubíráme v tu chvíli. Takže si myslím, že těch 20 dnů je i přijatelných. Děkuji za slovo a to bylo vše z mé strany.

 

Místopředseda PSP Karel Havlíček: Děkuji. Registruji zde tedy návrh na prodloužení o 20, respektive o 40 dnů. To budeme probírat v závěru. A táži se, kdo ještě do obecné rozpravy? Pan ministr má zájem. Máte slovo, pane ministře.

 

Místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj ČR Ivan Bartoš: Děkuji vám za slovo. Chtěl bych trochu zareagovat a není to ve smyslu přilívat co? Smolu, benzín do ohně. Ona by ta diskuse s Evropskou komisí byla na místě, kdybychom nebyli dva roky ve zpoždění té implementace. Ten zásadní problém je, že tato implementace už procházela tou minulou vládnou. Prostě buďto se tam nevypořádaly rozpory nebo 2020 ani 2021 se to nedostalo do Sněmovny k projednání. Ta implementace neproběhla a vlastně jakýmsi způsobem se to vláda, minulá vláda, alespoň částečně snažila zaflikovat nebo nahradit tím vládním usnesením, které zaúkolovalo ty přímo podřízené orgány či osoby, kde už ten nákup takhle probíhal. Takže on ten prostor pro diskusi s tou komisí, když jsme s něčím rok poté, kdy už to mělo být v platnosti, jako není úplně, není úplně jednoduché.

A vlastně to, že teď jsme v situaci, kdy ty standardní zdroje tak, jak jsme na ně byli zvyklí, jsou buďto částečně nedostupné nebo jsou ve vysoké cenové hladině, ať už je to onen zmiňovaný plyn, protože plynofikace veřejné dopravy byla jednou z cest kdysi. Já nevím, pan ministr Stanjura už tu není. Opava, jeho město, předpokládám, kde se na tom on podílel, ale můžou to být třeba Pardubice, kde mají trolejbusovou dopravu z třetiny plynofikovanou, samozřejmě jedou v tom hybridním modelu naftových pohonů na tu stávající dopravu plus ty věci, které jedou na plyn. Takže bych byl velmi opatrný s tou argumentací. Jednak jako teď doháníme nějaké resty, jsme úplně na hraně. Já mám od ministra zahraničí a samozřejmě to s Evropskou komisí řešíme, i nějaký feedback, jak oni se k tomu staví. Nestaví se k tomu dvakrát moc kladně, protože ta implementace nebo respektive ta transpozice měla už být dávno hotová.

Jenom ještě k té elektromobilitě. Já si tedy nemyslím, že faktické náklady na spotřebu jednoho vozu někdy přesáhnou, teď nevím, jestli je to troufalé, cenu těch pohonných hmot, jaké jsou. Jako že ten kilometr za elektřinu bude dražší než kilometr za benzín nebo za plyn. Ale i z perspektivy budoucího vývoje ta elektromobilita bude výrazně levnější v tom provozu. Už jen, a to vy jste zmínil, já tady mám od ČVUT ta čísla, rád si poslechnu vaši reakci. A to jste vy zmínil, menší počet součástek, životnost těch baterií, nějaký jejich druhotný způsob použití. Tady si nemyslím, že by to byly náklady, které by byly nad rámec. Jinak ještě ta směrnice se týká těch, řekněme, nadlimitních zakázek. Takže pokud si obec pořizuje, pořizuje jedno, dvě auta ročně, tak se samozřejmě toto na ni v tuto chvíli nevztahuje.

Jak jsem řekl, možnosti toho apelu jsou výrazně, výrazně omezeny ve smyslu toho, co už Česká republika v neimplementaci této směrnice, respektive v neakceptaci té transpozice historicky směrem k té Evropské komisi měla. A otázky infrastruktury - no tak ono budování infrastruktury a teď ještě pozor, rozlišujme. To se netýká občanů a jejich vozidel. Takže když jsme se bavili o tom, a třeba Praha už touto cestou šla, že by měly být nabíječky na elektromobily tu ve sloupech veřejného osvětlení a skutečně veřejně dostupné nabíjecí stanice třeba na sídlišti na parkovišti, tak zde se skutečně bavíme o nabíjecí stanicích, které podporují infrastrukturu té veřejné dopravy anebo ten vozový park dané instituce. Takže to není ta infrastruktura, i když i ta je potřeba pro tu občanskou vybavenost, tak to není ta široká, kde ve městě se dá zastavit a nabít si to vozidlo. Je to dáno tím, že je to nějaké depo nebo je to nějaké parkoviště té instituce.

Vy jste se ptal na ty dotace, nebo respektive já tady nemám, jaký podíl pro jakou obec, ale můžu to nechat také spočítat z nějakého kvalifikovaného odhadu, ale dívám se na, dívám se na ty jednotlivé finanční nástroje. Na místním rozvoji je to normálně Regionální operační program IROP, ostatně i třeba ve věci dopravy, myslím si, že ty Pardubice nejen v oblasti nákupu, ale i té ústředny čerpají ty peníze v samotném nákupu vozidel s vodíkovým pohonem. Pro veřejný sektor je tam 600 milionů, myslím si, že to je v rámci, prostřednictvím Ministerstva životního prostřední v národním plánu obnovy. V modernizačním fondu ty první výzvy by měly být vypisovány v polovině tohoto roku.***




Přihlásit/registrovat se do ISP