(17.50 hodin)
(pokračuje David Pražák)

Smyslem té změny, kterou jsem už tady ocitoval, je hlavně to, aby opravdu nemuseli platit daň z nabytí. A budu citovat dál, co tady je ještě napsáno v tom návrhu: "Navržené ustanovení upravuje osvobození od daně z příjmů pro poplatníky daně z příjmů fyzických osob, kteří bezúplatně nabyli spoluvlastnický podíl k nemovité věci od obce nebo jiného poplatníka, jehož členem je tato obec nebo kterého obec zřídila, a to za další dalších podmínek stanovených v tomto ustanovení, které jsou rozvedena níže. Tím, že je v navrženém ustanovení výslovně uvedeno, že k nabytí spoluvlastnického podílu může pro účely tohoto ustanovení dojít nejen od samotné obce, ale též od poplatníka, jehož je obec členem nebo zřizovatelem, zohledňuje toto ustanovení skutečnost, že obec může být kupříkladu členem dobrovolného svazku obcí jakožto právnické osoby nebo bytového družstva. Jako zřizovatel pak může obec figurovat například v příspěvkové organizaci."

Obdoba navrhovaného usnesení, která stanoví osvobození bezúplatného příjmu pro poplatníky daně z příjmů právnických osob, je nově upravena v § 19b odst. 1 písmene g). Podle bodu 1 je jednou z kumulativních podmínek osvobození příjmů skutečnost, že byla poskytnuta dotace na výstavbu bytových domů, na kterých měla obec, popřípadě poplatník, jehož je obec členem nebo zřizovatelem, spoluvlastnický podíl. Uvedené dotace byly poskytovány v letech 1995 a 2007, a to nejprve z kapitoly Ministerstva financí, následně od roku 1997 z kapitoly Ministerstva pro místní rozvoj prostřednictvím programu Podpora výstavby nájemních bytů a technické infrastruktury a později z rozpočtu Státního fondu rozvoje bydlení prostřednictvím nařízení vlády č. 481/2000 Sb., o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení formou dotace ke krytí části nákladů spojených s výstavbou bytů. Jejich cílem bylo řešit naléhavé potřeby bydlení v obcích a následně umožnit získání vlastního bydlení. Výstavba probíhala zpravidla na základě smluv a sdružení uzavřených mezi obcí a jinou osobou. Zpravidla se jednalo o bytová družstva, přičemž v některých smlouvách se obec zavázala po uplynutí vázací doby dotačního programu, zpravidla po dvaceti letech, převést svůj podíl na bytovém domě na bytové družstvo jakožto druhého spoluvlastníka, a to bezúplatně nebo za 1 korunu. Podle současné právní úpravy tento bezúplatný příjem podléhá dani z příjmů, v těchto případech však zdanění není žádoucí, jelikož se jedná o situace, které materiálně odpovídají situacím, ve kterých je omezeno nakládání s nemovitostí poplatníka prostřednictvím zápisu v katastru nemovitostí tak, aby nemovitá věc sloužila k bytovým potřebám tohoto poplatníka, a tak dále, a tak dále.

Takže ještě jednou bych chtěl poděkovat a myslím si, že toto je důkaz toho, že je úplně jedno, kdo toto předkládá. Říkám, bylo to napříč politickým spektrem a dovolím si tvrdit, že to pomůže tisícům a tisícům občanů v této republice, ať budou volit kohokoliv. Děkuji.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji. Dále je přihlášena s přednostním právem v obecné rozpravě paní předsedkyně Schillerová. Prosím.

 

Poslankyně Alena Schillerová: Děkuji za slovo, paní předsedkyně, pane ministře, milé kolegyně, milý kolegové. Určitě to, s čím vystoupil můj kolega, pan poslanec David Pražák, je v pořádku a jsem ráda, že se to podařilo dotáhnout. I já kolegům bývalým děkuju.

No a teď si budu muset poděkovat i sama sobě trošku, protože nikdo to za mě neudělal, pan ministr, tak tím asi začnu. Já bych chtěla říct, že jsem ráda za velkou část těch věcí, které v tom daňovém minibalíčku nebo balíčku, jak jsme říkávali, je obsaženo, a dovolím si neskromně, skutečně říkám neskromně, nepatří to k mé povaze, ale tady to musím říct, že mám především na té novele zákona o dani z přidané hodnoty výrazný podíl. Pan ministr mně ho určitě ze skromnosti nepřiznal, ale to nevadí, já si ho přiznám sama.

Co se týče projektu paušální daně, chci říct, že to byl jeden z klíčových projektů naší vlády. Skutečně, bohužel se trošku potkal v čase s covidem, ale i tak ho považuju za úspěšný a jsem ráda, když mluvím s některými živnostníky, kteří využívají paušální daň, že si ji chválí. Samozřejmě, nebylo to nějaké dramatické číslo, myslím, že jsme končili tehdy na nějakých 70, 75 tisících, možná je tam nějaký posun, ale jsem ráda, že tedy dochází k posunu. Tady po tuto část ano. Stejně tak souhlasím s posunutím období odpisování zrychleného, což navazuje vlastně na to, co jsme za covidu udělali a tady společně odhlasovali. To jsou všechno pozitivní kroky. Ani o těch dílčích změnách, o kterých mluvil pan ministr, hovořit nebudu.

Možná si řekneme nějaké technické věci na rozpočtovém výboru, jak jsem zavnímala z připomínek Komory daňových poradců, k sankcím u kontrolního hlášení, ale skutečně jsou to technické věci, tady mi to připadá zástupné. Stejně tak nemám žádné výhrady k dalším věcem, které tady jmenoval, těm méně významným z pohledu té novely.

Takže budu se zejména zaobírat limitem povinného plátcovství DPH na 2 miliony a nejvíc samozřejmě novou nebo novelizovanou úpravou paušální daně. Drtivá většina živnostníků a podnikatelů vnímala původní povinnost až tří různých odvodů - teď mluvím to, co bylo před zavedením paušální daně, kdy jsme ji zavedli - jednak administrativně, ale současně i jako časově náročnou. Tady určitě není žádného sporu a snížení administrativní zátěže a zvýšení právní jistoty přineslo potom živnostníkům více času, a to byl ten záměr: věnujte se tomu, čemu rozumíte, věnujte se práci, která vás živí, a nezatěžujte svoji hlavu nebo svůj čas a stres administrativní zátěží. Odpadla poplatníkům tím, že jsme zavedli paušální daň, tak těm, kteří se dali do režimu nebo přihlásili k režimu paušální daně, odpadla jim povinnost podávat daňové přiznání, a tím pádem ani hlášení samozřejmě příslušná a tím pádem odpadá i jakýkoliv důvod a smysl případné daňové kontroly.

Zavedení paušální daně taktéž přineslo množství živnostníků výrazné finanční benefity, protože nedívejme se jenom na to, že platil jeden odvod, kde daň z příjmu činila nebo zatím ještě pořád činí 100 korun, ale samozřejmě dalším benefitem bylo to, že minimální sociální odvod, který většina z těchto poplatníků platila v minimální výši, byl navýšen o 15 %, což se potom projeví při výpočtu důchodu. A samozřejmě zůstává tam minimální zdravotní, což ale neznamenalo, že by nemohli platit více. Ale dalším benefitem bylo to, že jestliže nemuseli vést daňovou evidencí, jestliže nemuseli zpracovávat přiznání a hlášení, tak nemuseli platit například za účetní služby. Proto také jsme se setkávali mnohdy s tím, až to bylo úsměvné, že se ty informace k nim zejména od těchto služeb nedostávaly. Čímž také ušetřili nemalé prostředky. Jestliže platíte nějaký paušál, tak také tím spoříte. Takže administrativní zátěž to šetřilo a samozřejmě přinášelo i finanční benefity, protože, jak znovu opakuji, v režimu paušální daně se nepodává ani daňové přiznání, ani hlášení, nepřichází kontrola, prostě živnostníci a OSVČ se věnují tomu, co jim jde nejlépe, a to je jejich podnikání. Jednotlivé subjekty se tedy věnují činnosti, ve které mají komparativní výhodu, a to zvyšuje potom produkci, to má potom dopad na produkci celého národního hospodářství. Na tomhle se pravděpodobně shodneme tady napříč politickým spektrem. A já jsem ostatně ráda, že pokračuje Ministerstvo financí i pod vedením současného ministra v našem projektu. To znamená, že alespoň v tomto bodě převládl pragmatismus, a není tady akutní potřeba rušit tento režim jenom proto, že šlo o projekt naší vlády. Tak to je pozitivní zpráva. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP