(17.40 hodin)

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji, pane předkladateli. Nyní prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení, kterým je pan poslanec Vojtěch Munzar.

 

Poslanec Vojtěch Munzar: Děkuji, paní předsedkyně, za slovo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, pan ministr tady shrnul většinu nejdůležitějších prvků tohoto návrhu. Já bych chtěl zdůraznit, že hlavním cílem předloženého daňového balíčku je vlastně ulehčení života zejména drobným a malým podnikatelům a živnostníkům, ať už se jedná o snížení administrativní náročnosti související s platbou daní právě prostřednictvím zvýšení limitu pro povinnou registraci k DPH na 2 miliony nebo posunutí možnosti využít institutu paušální daně do 2 milionů nebo odstranění některé tvrdosti zákona v parametrech kontrolního hlášení.

Právě byrokratická a administrativní zátěž je jeden z výrazných prvků, které odrazují od podnikání, a pochopitelně s ní spojené časové a finanční náklady. Daňová administrativa je pak největším nositelem této byrokratické zátěže. Když se například podíváte na mezinárodní srovnání podle Doing Business, tak v České republice průměrná firma na daňovou administrativu musí vynaložit průměrně 230 hodin. To je až 47. místo na světě. V rámci Evropské unie jsme až na chvostu, jsme až na 21. pozici a podnikatelé tak u nás musí vynaložit skoro o 57 hodin více na placení daní, než je průměr v Evropské unii. A čas je v podnikání jednou z nejcennějších komodit. Každá uspořená hodina, kterou živnostník může věnovat na vlastní podnikání, je pro něj i pro celou společnost daleko efektivnější, a právě smyslem zde představených navrhovaných úprav je snížení daňové administrativy.

Druhým benefitem z mého pohledu je sjednocení právě limitů na 2 miliony korun, což povede k větší přehlednosti daňového systému. My už dnes máme daňové výdajové paušály do 2 milionů korun, to je platný zákon, a v tomto daňovém balíčku se navrhuje ten limit 2 milionů sjednotit jak pro povinnou registraci k DPH, tak právě pro paušální daň, kterou tady představil detailně pan ministr.

V této souvislosti s limitem pro povinnou registraci k DPH bych chtěl upozornit zejména na přechodná ustanovení, která předpokládají aktivní odhlášení od registrace k DPH stávajícím poplatníkům. Je to tedy možnost, že stávající plátci DPH se podle charakteru svého podnikání mohou rozhodnout, zda v systému plátce DPH zůstanou, či nikoliv.

Zároveň, jak zde říkal pan ministr, se změní některé parametry kontrolního hlášení. Dojde k úpravě lhůty pro podání následného kontrolního hlášení na základě výzvy správce daně. Dojde ke snížení pokut na polovinu pro některé povinné subjekty a zároveň dojde, pokud tento návrh projde v tomto znění, k odpuštění první pokuty v kalendářním roce ve výši 10 000, což je pokuta při podání kontrolního hlášení až na výzvu správce daně v náhradní lhůtě pro všechny poplatníky.

Další prvky tohoto návrhu představil pan ministr, takže nebudu opakovat. Děkuji za pozornost.

 

Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Také děkuji panu zpravodajovi. Otevírám obecnou rozpravu, do které se přihlásil zatím pan poslanec David Pražák, který je jediným přihlášeným, aspoň zatím. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec David Pražák: Dobrý podvečer, dámy, pánové, paní předsedající, paní ministryně, ministři, já si dovoluji vystoupit jako odborník na daně a novelu o dani z přidané hodnoty, novely zákona o dani z přidané hodnoty, ale spíš bych se chtěl věnovat věci, která se mě týkala v minulém volebním období na konci, a týkala se i některých kolegů napříč politickým spektrem. V přednesené zpravodajské zprávě i od pana ministra to možná bylo trošku okrajově, ale já si dovolím tvrdit, že se to týká desetitisíců občanů v České republice. A tímto myslím - nemyslím ironicky, myslím to pozitivně - bych chtěl Ministerstvu financí poděkovat, k tomu se ještě dostanu, protože se to týkalo i minulého vedení Ministerstva financí a ostatních ministerstev.

Jedná se o pasáž v novele zákona o dani z přidané hodnoty, která se týká osvobození bezúplatných příjmů, kde se tam dostal odstavec, který budu citovat, že "Od daně z příjmů právnických osob se osvobozuje bezúplatný příjem z nabytí spoluvlastnického podílu na nemovité věci od obce nebo od poplatníka, jehož je obec členem nebo zřizovatelem, pokud za prvé na výstavbu této nemovité věci byla v období od roku 1995 do roku 2007 získána dotace ze státního rozpočtu prostřednictvím programu podporujícího výstavbu nájemních bytů a technické infrastruktury nebo ze Státního fondu rozvoje bydlení podle nařízení vlády č. 481/2000 Sb., o použití prostředků Státního fondu rozvoje bydlení formou dotace ke krytí části nákladů spojených s výstavbou bytů, ve znění pozdějších předpisů, a za druhé převod této nemovité věci na jinou osobu byl po stanovenou dobu zakázán podmínkami poskytnutí dotace podle bodu 1 a jedná se o první převod po uplynutí této doby s tím, že tento převod slouží k tomu, aby tato nemovitá věc byla ve vlastnictví bytového družstva nebo fyzické osoby."

Abych se dostal k tomu, proč mě to zajímá. Více než před rokem jsem byl já a někteří kolegové, jak jsem už řekl, napříč politickým spektrem v Libereckém kraji osloven spolkem Spravedlnost pro bytová družstva, který se začal zabývat problematikou převodů družstevních podílů z měst na vlastníky, která měla, ta bytová družstva, která měla po dvaceti letech mít naplněné smlouvy, a víceméně nastaly tam problémy s tím, že nevěděli, jestli bezúplatný převod je možný, nebo není možný, jestli je legitimní. A druhá věc byla ta, že pokud už by ty převody a ty byty získali do svého vlastnictví, tak jestli budou muset platit daň z nabytí.

Před dvaceti lety například v Liberci nebo v Libereckém kraji, hlavně v Liberci, začala realizace výstavby bytů, a to z programu na podporu bydlení. V té době Ministerstvo financí vedl pan ministr Kočárník a postavilo se v Liberci přes 1 150 bytů v deseti bytových družstvech, v celé České republice se to týkalo více jak 40 000 bytů, což máte dneska přes desítky tisíc lidí, kterým to tenkrát pomohlo. Ta bytová družstva dvacet let tu výstavbu splácela, a to včetně podílů, které byly po kolaudaci dvacet let zapsány na katastru jako majetek měst s tím, že podle smluv, které měli uzavřeny, jim budou po dvaceti letech přepsány do vlastnictví, což by nebyl problém. Ale bohužel se staly některé změny zákonů a města a obce začaly pochybovat o tom, že bezúplatné převody jsou legitimní, a požadovaly úplatný převod nebo nějaké jiné vyjádření z ministerstev, která by jim víceméně potvrdila, že to můžou převést bez sankce, což byl první problém. A pak druhá věc byla ta, zda ten převod svého majetku budou muset zdanit, nebo ne.

Proto před tím rokem a něco jsme vstoupili v jednání s Ministerstvem pro místní rozvoj, Ministerstvem financí a Ministerstvem vnitra, proběhly nějaké schůzky a v květnu 2021 bylo vydáno společné víkendové stanovisko těchto tří ministerstev, od kterého se potom obce a města odpíchly a mohly začít řešit bezúplatné převody. Jak říkám, netýkalo se to jenom u nás v Libereckém kraji, ale začalo se to týkat všech obcí, které tím byly postiženy v celé České republice. Takže první věc byla vyřešena a druhá byla ještě to, zda opravdu budou muset zaplatit daň z příjmů při tom převodu.

My jsme měli v červenci a srpnu spolu s vedením Ministerstva financí, a tímto bych chtěl poděkovat i panu náměstku Koubovi, který tam ještě, pokud vím, teď je a dělá teď dohromady i tu změnu, ale i tenkrát před tím rokem jsem měl připravený pozměňovací návrh, který byl připodepsán jak hnutím ANO, tak ČSSD, tak ODS, tak STAN, a chtěli jsme to osvobození bezúplatných příjmů mít v novele zákona. Ale bohužel, v té době bylo před volbami a nebyl žádný zákon, který by se dal otevřít. Vypadalo to, že se to bude muset přidat k zákonu v souvislosti s rozvojem kapitálového trhu, což opravdu nebylo asi úplně komfortní, ale byla to jedna z variant, která se mohla udělat, ale po nějaké dohodě napříč politickým spektrem už k tomuto nedošlo. A my jsme slíbili všichni, myslím si napříč, že se budeme snažit i v následujícím volebním období, kdo tady budeme, toto dotáhnout do konce. Proto jsem rád, že se to Ministerstvu financí teď podařilo, je to tam vloženo, a korektně chci přiznat, že jim za to děkuji a zároveň děkuji i Ministerstvu financí minulému a vlastně celému spolku Spravedlnost pro bytová družstva, kterému legislativně pomáhala paní Hana Kordová Marvanová. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP