(12.20 hodin)
(pokračuje Marek Výborný)

Takže to jenom avizuji, že tady určitá míra shody na některých bodech také je a že jsme se snažili k tomu přistoupit zodpovědně. Nebráníme se ani nějaké další debatě mezi druhým a třetím čtení podle toho, které pozměňovací návrhy budou dnes načteny a ke kterým se poslanci přihlásí.

Tolik za mě jako za skupinu předkladatelů. Děkuji a budu pečlivě poslouchat vaše vystoupení jak v obecné, tak v podrobné rozpravě.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Děkuji. Návrh jsme v prvém čtení přikázali k projednání ústavně-právnímu výboru jako výboru garančnímu. Usnesení výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 215/2.

A já prosím, aby se ujala slova zpravodajka ústavně-právního výboru poslankyně Zuzana Ožanová, informovala nás o projednání návrhu ve výboru a případné pozměňovací návrhy odůvodnila. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo.

 

Poslankyně Zuzana Ožanová: Ano, děkuji vám za slovo. Vážený pane předsedající, vážené dámy, vážení pánové, ústavně-právní výbor se tímto tiskem číslo 215 zabýval na své schůzi dne 22. června 2022 a přijal k tomuto tisku následující usnesení:

"Po odůvodnění člena návrhové skupiny poslanců poslance Marka Bendy, zpravodajské zprávě poslankyně Zuzany Ožanové a po rozpravě ústavně-právní výbor

I. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby návrh schválila;

II. doporučuje Poslanecké sněmovně Parlamentu, aby přijala k tomuto návrhu zákona tyto změny a doplňky: (1.) V názvu zákona se doplňují slova "a zákon č. 150/2017 Sb., o zahraniční službě a o změně některých dalších zákonů, zákon o zahraniční službě, ve znění zákona č. 35/2019 Sb.", 2. za úvodní větu zákona se vkládá část první, která včetně nadpisu zní: "Část první - Změna zákona o státní službě", 3. za čl. II se vkládá část druhá, která včetně nadpisu zní: "Část druhá - Změna zákona o zahraniční službě, čl. III: V § 42 odst. 1 zákona č. 150/2017 Sb., o zahraniční službě a o změně některých dalších zákonů, zákon o zahraniční službě, se slova "náměstek pro řízení" nahrazují slovy "vrchní ředitel", slova "náměstka pro řízení" slovy "vrchního ředitele" a slova "náměstkem pro řízení" slovy "vrchním ředitelem", 4. čl. III se nahrazuje částí třetí, která včetně nadpisu zní: "Část třetí - Účinnost, čl. IV";

III. pověřuje předsedu výboru, aby toto usnesení předložil předsedkyni Poslanecké sněmovny Parlamentu;

IV. zmocňuje zpravodajku výboru, aby na schůzi Poslanecké sněmovny podala zprávu o výsledcích projednávání tohoto návrhu zákona na schůzi ústavně-právního výboru;

V. zmocňuje zpravodajku výboru, aby ve spolupráci s legislativním odborem Kanceláře Poslanecké sněmovny provedla příslušné legislativně technické úpravy."

Tolik k usnesení ústavně-právního výboru.

Pokud se týče navrhované změny, kterou provedl ústavně-právní výbor, došlo jenom k terminologickému sloučení v zákoně o zahraniční službě tak, aby navazoval na zákon o státní službě. V ničem jiném změny nejsou.

Já bych se dále přihlásila do obecné rozpravy jako první jako zpravodajka. Tímto skončím jako zpravodajka informování o projednávání na ústavně-právním výboru.

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Já vám děkuji, paní zpravodajko.

Než budeme pokračovat, přečtu omluvu. Dnes se omlouvá pan ministr Michal Šalomoun z jednání od 12.15 do konce jednacího dne z pracovních důvodů.

Jen se chci zeptat. S přednostním právem se mně zde hlásil pan předseda Okamura a chci se zeptat, zda mohu otevřít rozpravu, poté dostanete přednostní právo a poté tedy vy, paní zpravodajko, protože pan předseda se hlásil dřív? (Zpravodajka souhlasí.)

Já tedy otevírám obecnou rozpravu, do které eviduji přihlášku s přednostním právem pana předsedy Okamury a poté s přednostním právem paní poslankyně Zuzana Ožanová. Prosím, máte slovo.

 

Poslanec Tomio Okamura: Vážené dámy a pánové, máme tady před sebou vládní novelu služebního zákona. Já to shrnu, co tady vláda Petra Fialy navrhuje.

Ve vládní koalici Petra Fialy totiž mají jejich spolustraníci takový hlad po korytech, že tady ve Sněmovně vládní poslanci na sílu přes odpor opozice protlačují změnu služebního zákona, takže ministři místo dosavadních několika odborných náměstků z řad úředníků si nově budou moci vzít k sobě neomezený počet politických náměstků a odborní náměstci budou zcela zrušeni. Dosud mohl mít ministr pouze dva politické náměstky, takže teď, když občané nemají peníze a také státní rozpočet je v deficitu, si vládní ministři na každém ministerstvu nově klidně zaměstnají zcela nepotřebných pět, třeba i víc politických trafikantů z řad straníků vládních stran za 100 až 150 tisíc korun měsíčně. A vládní straníci již netrpělivě čekají na tato místa, protože je to koalice ODS, TOP 09, STAN, KDU-ČSL a Pirátů, takže je obrovský hlad po těch místech. Všechno se občanům zdražuje, vláda neřeší zdražování, proto ti straníci už na to čekají, na tato místa, aby se prostě tam přisáli už na tyhlety veřejné penězovody. Takže to můžou být dohromady stovky zbytečných vládních politických kamarádů navíc zaměstnaných na ministerstvech a vše zaplatí občané České republiky ze svých daní. Já myslím, že mnoha občanům musí být z vlády Petra Fialy už šoufl, a já myslím, že je to další důvod k tomu, abyste podali demisi.

Já vám řeknu, jaká je dneska současná situace v České republice, protože vy jste fakt jak z Marsu. Podle 84 % občanů vláda Petra Fialy zcela nedostatečně brání nárůstu chudoby. Navíc 65 % občanů se obává propadu své životní úrovně a chudoby. Osm z deseti lidí již musí kvůli vysokým cenám energií a paliv omezovat své potřeby. Vyplývá to z toho několik dní starého aktuálního průzkumu společnosti STEM.

Takže znovu opakuji, podle 84 % respondentů tohoto průzkumu vláda Petra Fialy z ODS zcela nedostatečně brání nárůstu chudoby. Snahy kabinetu zabránit nárůstu chudoby označuje za dostatečné pouhých 16 % lidí a vy si tady rozdělujete další politické trafiky pro vaše politické, stranické kamarády a pro vaše tady nohsledy, abyste je ukotvili na ta nejlukrativnější místa ve státní správě. Je to normálně politizace státní správy jak vyšitá a je to úplně nepřijatelné, to, co tady předvádíte.

Kdybyste tady nedali tenhleten moment v novele služebního zákona, to znamená, že si tam dáváte tyhlety politické trafikanty namísto náměstků, tak řada těch jiných bodů je tam k diskusi.

Ano, já jsem mimochodem tenkrát po nástupu do Sněmovny v roce 2013 v předminulém volebním období, já jsem byl jediný, kdo tady hlasoval proti novému služebnímu zákonu. Hlasovalo pro něj i hnutí ANO, i tehdejší všechny strany. Já jsem upozorňoval na to, že má mít, že je dobré, když si ministr může vzít různé spolupracovníky, protože aby za to byl plně odpovědný, já jsem to tady říkal a byl jsem jediný, kdo hlasoval tenkrát proti. Ale to, jak jste to pojali dneska vy, že je to v podstatě pouze o politických trafikantech na místa náměstků, tak to rozhodně, takto to nikdo, takhle jsem to rozhodně tenkrát nezamýšlel. Takže vy sami jste si naběhli tím, že jste si schválili služební zákon, který vám dneska nevyhovuje.

Chápu, že se ta ministerstva můžou řídit trošku obtížněji, zvlášť když jsou tam méně schopní ministři, kteří nejsou ani kompetentní, ale to, co vy tady předvádíte, že vlastně tam dáváte pouze politické náměstky a ještě neomezený počet, tak to je opravdu děsivé, děsivá ukázka arogance moci a toho, jak vysávat veřejné peníze, ale tím nejhorším způsobem.

Navíc jak říkám, hrozba chudoby a nutnost omezovat své základní potřeby nejcitelněji dopadá na seniory a na občany nad šedesát let, z nichž 89 % říká v průzkumu STEMu, že se již musí značně uskromňovat. Ale vy si tady sami sobě rozdělujete nehorázné politické trafiky. V květnovém průzkumu u stejné agentury STEM polovina dotazovaných uvedla, že nevychází se současnými příjmy a že pociťuje zhoršení domácích rozpočtů. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP