(16.10 hodin)
(pokračuje Václav Král)

Myslím, že musíme už přeskočit i ten proces, který celé přípravě zákona, těch pozměňovacích návrhů, předcházel. Nebudu tady snad komentovat ani ty tři dny, protože Hospodářská komora ani Svaz průmyslu k tomu nebyli na začátku přizváni, prostě výsledky té práce možná kvapné, ale snad bude co platná, máme dnes před sebou a musíme se s tím nějakým způsobem vypořádat.

Nicméně budu se snažit do té diskuse vnést možná nějaké nové momenty, kterých jsme se tady úplně nedotkli, a když se vrátím na začátek, jak tady začal pan ministr uvádět tento zákon, tak myslím, že bez toho, aniž si uvědomíme, že prostě za tu situaci, ve které dnes žijeme, nemůže Ruská federace a Vladimír Putin, tak bez tady toho přiznání se prostě dál nepohneme. Když se podíváte, ceny energií, jak elektřiny, tak zemního plynu, rostly dávno před ruskou agresí a tato válečná situace ten růst pouze akcelerovala. Aktuální situace je dána jen a pouze politickým rozhodnutím České republiky, zemí Evropské unie, potažmo vedení Evropské unie, a myslím, že na této úrovni leží i klíč k řešení.

Dnešní projednávání je, myslím, promarněnou příležitostí. Je promarněnou příležitostí k tomu, abychom tady předložili skutečně komplexní řešení a komplexní balíček, který - jak bylo avizováno - nám řekne, kde budeme za pět let, kde budeme za deset let. Nicméně chápu, že ten proces je složitý a k výsledku vede trnitá cesta. Ale když si neuvědomíme ty bilance, které tady máme k dispozici, to znamená, jaká paliva jsou a jaké spotřeby máme, tak si myslím, že je před námi další přiznání, které tady musíme udělat, a já se nebojím ho za sebe udělat veřejně. Nemohu tady mluvit za klub, kluby politických stran, jako moji předřečníci. Myslím si, že si musíme uvědomit, že bez využívání uhlí a zemního plynu prostě tu situaci nezvládneme. A tam si myslím, že v tomto momentě leží další klíč k řešení.

A proč ta promarněná příležitost? No, protože jsem si myslel, že v rámci úsporných tarifů tady dokážeme předložit daleko širší obsáhlejší úpravu jak zákona o ochraně ovzduší, horního zákona, stavebního zákona a tak dále, protože například je třeba si tady přiznat další věc, že minimálně do dalších dvaceti let prostě nepostavíme nový jaderný zdroj, do pěti šesti let nepostavíme nové plynovody, nepostavíme dokonce ani rozumné vodní cesty nebo nezajistíme rozvoj obnovitelných zdrojů.

A když jsme u rozvoje obnovitelných zdrojů, tak si musíme říct, jakou situaci vlastně řešíme, co tady chceme řešit tím balíčkem. Chceme řešit ceny, dostupnost energií nebo soběstačnost? Například rozvojem obnovitelných zdrojů se dostaneme do situace, kdy ceny energií se ještě zvýší, tentokrát ne v ceně silové energie, ale nepochybně se zvýší část distribuční, jak jsme toho svědky v Německu.

Takže je to takový začarovaný kruh a já se těším na odpovědi pana ministra, jak ho rozsekneme. Možná mu trošku napovím, abych nebyl tak skeptický a vyzdvihl tady to, co vláda dělá, tak mimo snahu o diverzifikaci zdrojů zemního plynu - snad neřeknu nějaké sladké tajemství, myslím, že už je to i v médiích z dneška - připravuje se nějakým způsobem restrukturalizace společnosti ČEZ, dnes to pan premiér řekl už veřejně. Máme tady další dobrý počin této novely, to znamená, to je ta situace předcházení stavu nouze. Doufám, že velice rychle bude následovat i úprava vyhlášky 344 z roku 2012, což je vyhláška o stavu nouze v plynárenství, která doteď nepamatuje na dlouhodobé výpadky, ale pouze na ty krátkodobé. Vím, že - tuším minulý týden - se na MPO k tomu sešla pracovní skupina, a pevně věřím tomu, že v čase bude odborné veřejnosti předložena novela této vyhlášky, stejně jako vyhlášky, která se týká ochrany ovzduší, kdy - opět to tady pan ministr naznačil na začátku - je třeba se zamyslet nad tím, jestli v rámci snižování spotřeby zemního plynu neumíme udržet ještě nějaké uhelné zdroje při životě, ušetřit tak zemní plyn pro jiný účel. To myslím, že je třeba tady také v tomto kontextu říct, a není to už také tajemství. Ta vyhláška se připravuje a přispěla k tomu už před dvěma měsíci usnesení jak hospodářského výboru, tak výboru pro životní prostředí.

Myslím, že jak jsem začal možná trochu skepticky, že to je optimistický závěr, nicméně se nemohu smířit s jednou věcí, která tady zazněla a zazněla i na hospodářském výboru. Je to záležitost, která vznikla někdy v poledne včera, kdy do pozměňovacích návrhů se protlačil takový nešvar, kdy ten pozměňovací návrh, který vlastně hovoří řekněme o podpoře zákazníků, kteří odebírají i teplo z CZT, když už se na ně zapomnělo před těmi čtrnácti dny nebo třemi týdny, tak teď tento pozměňovací návrh měl ambici toto dohnat a dát je na stejnou úroveň jako zákazníky, kteří vyrábějí teplo z plynu nebo z elektřiny. Bohužel je tam formulace taková, že v případě, že se podaří dojednat notifikace na transformační podporu tepláren, tak že tito odběratelé tepla přijdou o ten příspěvek, respektive o úsporný tarif, což je absolutní nepochopení situace. Transformační podpora měla sloužit k tomu, aby se snížila diskriminace zákazníků, kteří poctivě platí emisní povolenku v teple odebíraném z tepláren a z vysokoúčinných soustav zásobování teplem, a já absolutně nechápu, proč by měli být tímto diskriminováni tak, že nedostanou ten příspěvek. Myslím, že vůbec tato formulace, která tam skutečně vznikla včera v poledne, jde proti zásadnímu principu toho pozměňovacího návrhu. Já jsem dnes navrhoval na hospodářském výboru, aby se toto opravilo, neuspěl jsem, takže si dovolím tady to nenavrhovat, nicméně doufám, že tyto argumenty budou zohledněny v rámci přípravy nařízení vlády, případně dalších kroků, které vláda udělá.

Na závěr bych tady jenom chtěl poznamenat, že důvodem toho, proč nebyla notifikována transformační podpora, není v žádném případě to, že v teplárenství není ten takzvaný unbundling. Důvodem je to, že tak, jak možná my si tady nerozumíme ani tady uvnitř v rámci České republiky, co to je transformační podpora, co jsou to vlastně úsporné tarify, tak že to neumíme vysvětlit ani kolegům v Bruselu. Takže tam bych apeloval na Ministerstvo průmyslu a obchodu, aby se v tom zlepšilo, ale jedním dechem dodávám, že vím, že už se to daří a že i pan premiér v této věci se snaží pomoci.

Děkuji za pozornost a omlouvám se, že jsem vás tady ještě zdržel o pár minut déle.

 

Místopředsedkyně PSP Olga Richterová: Děkuji. Už nevnímám žádnou přihlášku v obecné rozpravě, obecnou rozpravu tedy končím. Pan ministr se hlásí, výborně, takže otevíráme ještě obecnou rozpravu. Pan ministr. Prosím, ujměte se slova.

 

Ministr průmyslu a obchodu ČR Jozef Síkela: Vážená paní předsedající, vážené paní poslankyně, vážení páni poslanci, přestože jsem trochu ješitný člověk, nebudu reagovat ani na invektivy, které tady zazněly, zejména tedy z řad opozičních poslanců, ale částečně i ze strany předsedy představenstva Teplárny České Budějovice pana Krále. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP