(12.00 hodin)

 

Poslankyně Alena Schillerová: Já rozumím, tak abych dodržela formálně jednací řád, tak navrhuji program (bod) Reakce na vystoupení pana ministra spravedlnosti. To si myslím, že je legitimní. Nemusíte ho zařazovat. Na konci dnešního jednání.

Já bych chtěla ocenit to vystoupení pana ministra Blažka, protože to je asi poprvé, co tato vláda tady funguje, kdy jsem slyšela konstruktivní, věcné vystoupení. Je mi trochu líto, že je to v uvozovkách říkám jenom, ale prosím, je to do uvozovek, já samozřejmě to říkám s veškerým respektem, jenom ministr spravedlnosti, že takhle nevystoupil, s veškerým respektem, že takhle nevystoupil premiér, že takhle nevystoupil některý z ekonomických ministrů, ať už ministr průmyslu a obchodu, ať už ministr financí, nikdy jsme to neslyšeli. Nikdy.

A já, pane ministře, si uvědomuji ta slova, co říkáte, vnímám ten apel. Nebudu tady teď připomínat různé billboardy, které visí na D1 a jinde, nebudu, protože to bych jenom přilévala olej do ohně. Vím, že jste mluvil prostě na obě strany. Ale chci říct, že když stojíme na náměstích a před námi opravdu ty stovky, třeba v Porubě podle policie to bylo 1 200 lidí a tak dále, tak oni chtějí, abychom byli jejich hlasem ve Sněmovně. Oni nás prosí, že jsme jejich naděje, a prosí o to, abychom právě tady po těchto věcech volali, abychom je projednávali.

Pokud to je míněno vážně a pokud váš hlas ve vládě v tomto směru zazní, my vždycky podáváme pomocnou ruku, řekl to před chvílí můj kolega Karel Havlíček. My jsme vždycky připraveni spolupracovat. My jsme nabízeli i svoje know-how a velké zkušenosti. A nedělali jsme všechno dobře. My i na těch náměstích říkáme, taky naše vláda udělala celou řadu chyb a celou řadu věcí bychom dneska udělali jinak. Ale dělali jsme to s tím nejlepší vědomím a svědomím, s otevřeným srdcem a snažili jsme se pomáhat. A když za mnou přišla už poměrně docela velká skupina živnostníků během výjezdu, aby poděkovala třeba za kompenzační bonus, tak musím upřímně říct, že mě to zahřálo na srdci. A to říkám s vědomím toho, že ne všechno bylo stoprocentní. Ale nejhorší, co se může stát, a to ti lidé považují a porovnávají, když vláda strčí hlavu do písku a nedělá vůbec nic.

Takže jestli vaše slova byla míněna vážně, já je beru. Ale musí také tento hlas zaznít na vládě a musíte být schopen to prosadit. Děkuji vám. (Potlesk z lavic ANO.)

 

Místopředseda PSP Jan Bartošek: Vážené dámy, vážení pánové, paní poslankyně, páni poslanci, vystřídali jsme se v řízení schůze. Abych si, lidově řečeno, trochu srovnal noty, paní předsedkyně, tak jste přišla tedy s novým bodem, aby byl zařazen na pořad schůze, a ten bod se jmenuje Reakce na vystoupení pana ministra Blažka. (Ano.) Dobře. Děkuji. Bod jsem si poznamenal.

Budeme tedy pokračovat podle řádně přihlášených k pořadu schůze. Jako další je přihlášený pan poslanec Lang a připraví se paní poslankyně Pastuchová. Prosím, pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Hubert Lang: Děkuju. Vážený pane místopředsedo, členové vlády, kolegyně, kolegové, chtěl bych vystoupit se zařazením nového bodu schůze. Je mi lhostejno, kam tento bod bude zařazen, jestli jako bod poslední, nebo bod první. Ten bod bych nazval Reorganizace NCOZ v kontextu vyšetřování korupční kauzy Dozimetr organizovaného zločinu hnutí STAN a role ministra vnitra pana Rakušana v této věci.

Využívám této příležitosti, abych trošku zabrousil do historie od vzniku této současné pětikoaliční vlády i jako člen bezpečnostního výboru, kde mnohdy nemáme dostatečný prostor v pokládání otázek a odpovědí ještě v kontextu toho, že jsme se párkrát snažili i formou interpelací ptát na určité věci pana ministra vnitra Rakušana. Na některé otázky jsme odpovědi dostali, na některé otázky jsme odpovědi nedostali.

Abychom se tedy vrátili trošičku do historie. Současná vláda je u moci cca 8 měsíců. Ministerstvo vnitra vede místopředseda této vlády, předseda Starostů a nezávislých pan Rakušan. Ještě jako nominant na pozici ministra vnitra, kdy nebylo ještě zcela známo, jestli opravdu ta vláda bude ustanovena, se schází s určitými funkcionáři, s tehdejším policejním prezidentem panem Švejdarem, a ten poté oznamuje, že bude rezignovat na svoji funkci. Tehdejší policejní prezident nebyl na konci svého mandátu, byl přibližně v půlce svého mandátu, a bez nějakého bližšího určení prohlásil to, co prohlásil, a odchází. S ním odchází i jeho ekonomický náměstek. Dochází k nějakému výběrovému řízení a do pozice policejního prezidenta nastupuje první náměstek tehdejšího policejního prezidenta pan Vondrášek.

Uteče nějaký čas a my na bezpečnostním výboru jsme se dozvěděli, že bude docházet k reorganizace policie, bude docházet k reorganizaci NCOZ jako útvaru, který je specifický. A NCOZ ještě za pana Šlachty, prostě je to útvar, který dlouhodobě šetří určité věci, to znamená, i já jsem měl za své profesní kariéry možnost s tímto útvarem spolupracovat na několika kauzách a podobně, to znamená, nějaká organizovaná skupina například si říká, jak jí to funguje, jak je to bezvadné, jak je to výborné, kolegové z NCOZ, vyšetřovatelé pracují, pracují a potom tu skupinu zrealizují.

Mně nebylo úplně jasno jako členovi bezpečnostního výboru, jak okamžitě po nástupu pana ministra vnitra Rakušana do pozice ministra vnitra dochází k takovým zásadním změnám v tom sboru. Policejní prezident odchází. Ekonomický náměstek odchází. Objeví se nový policejní prezident, předstupuje před nás na bezpečnostním výboru s reorganizací NCOZ, je s tím srozuměn jeho nový náměstek pro SKPV, pod kterého organizačně NCOZ patří, pan Kubík, je s tím srozuměn současný vedoucí NCOZ, kterým je pan Mazánek. V bezpečnostním aparátu policie probíhala takzvaná pracovní skupina Reforma, která od roku 2019 zasedala a řešila nějaké změny. V tehdejší gesci pana Hamáčka, ministra vnitra, se uvažovalo o zřízení Národní kriminální agentury, kam by spadaly určité útvary SKPV a podobně. A pořád na tom nebyla nějaká shoda.

Náhle po nástupu pana ministra vnitra Rakušana se všechno posunulo velice výrazně dopředu a všichni tito funkcionáři, které jsem jmenoval, se shodli na tom, že je třeba zreorganizovat Národní centrálu proti organizovanému zločinu rozdělením tohoto útvaru na dvě složky. To znamená, zůstane NCOZ a vznikne nový útvar, který se nazve zkratkou TEK - terorismus, extremismus a kyberkriminalita. Ministr vnitra toto posvětil, dal tomu souhlas a policejní funkcionáři mají teď vybrat, vygenerovat nějakého nového vedoucího tohoto nově vzniklého útvaru, kterého už bude jmenovat pan ministr vnitra Rakušan. Terorismus, extremismus, kyberkriminalita - měl by to být útvar, který bude sledovat tyto projevy ve společnosti. Měl by mít přibližně 150 tabulkových míst. A současným pracovníkům NCOZ byla dána možnost, aby si vybrali, zda chtějí zůstat v současném NCOZ, anebo přeskočit a přestoupit do tohoto nového útvaru. Tento nový útvar bude mít i svoji analytiku. Bude mít svoje operativně pátrací prostředky.

Já opravdu nevím za současného stavu, kdy NCOZ se potýká s personálním podstavem přibližně kolem 30 % neobsazených tabulkových míst, jestli bylo či nebylo vhodné tento NCOZ ještě takto rozdělit, rozmělnit. A můžu se ptát zde jako politik opozičního hnutí ANO - nebyl v tom náhodou nějaký úmysl? Nebyl v tom nějaký záměr pana ministra vnitra Rakušana? Nebyl v tom nějaký záměr hnutí STAN rozmělnit tento útvar a pokusit se - a proto jsem to nazval vlastně v tomto svém bodu v souvislosti s korupční kauzou Dozimetr - zastavit činnost NCOZ? Možná v naivní snaze zastavit něco, co už nějakou dobu bylo sledováno a co nějakou dobu už bylo rozpracováno? ***




Přihlásit/registrovat se do ISP