(18.40 hodin)

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji pěkně za slovo. Pane místopředsedo, vážení členové vlády, pane senátore, milé kolegyně, vážení kolegové, já bych si dovolil vznést několik málo argumentů a velice v krátkosti okomentovat to, o čem rozhodl Senát a jak se k mému pozměňovacímu návrhu jako takovému postavil.

Povolovací proces, jak zde řekl pan senátor, bude úřadovat Ústřední kontrolní a zkušební ústav. To znamená, že nepozbude žádný mechanismus na to, že by to v rámci České republiky nikdo nekontroloval, a uznání vzájemné nebude bez kontroly a bez povolení českých úřadů. Vzájemně uznané budou moci být jen přípravky od stejné firmy, stejný produkt totožného složení, včetně formulace a aplikace jen na plodiny, škodlivé činitele a v dávkách registrovaných v dané zemi, registrační zóny, kde registraci provádějí autorizované orgány v souladu s evropskou legislativou. Rovněž stejné budou i ochranné lhůty, jakož i stejný počet aplikací za rok, a to včetně všech dalších omezení, což je ochrana vod, necílových členovců, to znamená, že ochrana přírody jako taková - prostě je zde stále na ni myšleno. Z registračního procesu vypadne pouze již jmenovaný Státní zdravotní ústav, a to z důvodu snížení administrativy a odstranění duplicitního hodnocení u vzájemně uznávaných přípravků.

Vám všem byl rozeslán - nebo členům zemědělského a zdravotního výboru byl rozeslán - dopis, kde judikatura německé republiky jasně ukazuje na to, že ta duplicita, o které já tady hovořím, prostě někde existovala a soud dal za pravdu zemi, která registraci povolila, a uznal přípravek používaný ve Velké Británii mimo zónu i v Německu.

Tímto pozměňovacím návrhem v žádném případě nedochází k jakémukoliv riziku pro spotřebitele. V rámci Evropské unie platí jednotný legislativní předpis pro maximální limity reziduí v potravinách, je to nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 396/2005, a přípravky jsou ve všech zemích Evropské unie registrovány tak, aby byly příslušné reziduální limity dodrženy. Navíc potraviny dovážené do České republiky z jiných členských zemí jsou běžně ošetřovány přípravky dle registrace země, kde byly potraviny vypěstovány.

Přijetím tohoto pozměňovacího návrhu dojde ke zrychlení procesu uznávání přípravků pěstitele, budou mít v ochraně rostlin stejné podmínky jako pěstitelé v jiných členských zemích. Argument, že...

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Pane poslanče, já vás přeruším.

Vážené kolegyně, vážení kolegové, prosím vás, abyste se ztišili. Kdo má k projednání jiné věci než novelu zákona o rostlinolékařské péči, tak ho poprosím, aby se vzdálil ze sálu a pokračoval v diskusi někde jinde, míra hluku neumožňuje řečníkovi dál pokračovat. Takže vás moc prosím o ztišení.

Pane poslanče, pokračujte.

 

Poslanec Josef Kott: Děkuji, pane místopředsedo. Domnívám se, že argumentace, že ostatní členské země Evropské unie dělají svoji práci, to znamená, neposuzují účinné látky tak, jak by měly, že to jsou zastaralé přípravky, si myslím, že jsou naprosto liché, protože všichni víme, kdo se pohybuje v oblasti zemědělství, že účinné látky Evropská komise jednou ročně vyhodnocuje a každý rok odstraňuje účinné látky, které měly negativní vliv na lidské zdraví nebo na životní prostředí. Z tohoto důvodu si vás dovolím požádat o to, abychom zde schválili návrh zákona tak, jak byl schválen Poslaneckou sněmovnou Parlamentu. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Tak, děkuji. Další do obecné rozpravy je přihlášen pan poslanec Černý, připraví se pan poslanec Bendl. Pane poslanče, máte slovo.

 

Poslanec Oldřich Černý: Děkuji za slovo. Vážený pane předsedající, pane senátore, vážené poslankyně, vážení poslanci, základním cílem rostlinolékařské péče je zabezpečení zdraví rostlin a rostlinných produktů se zřetelem na bezpečnost potravin i ochranu spotřebitele. V Poslanecké sněmovně jsme podpořili podané pozměňovací návrhy, byly to vlastně dva návrhy, oba se týkaly zjednodušení procesů uznávání povolení k použití přípravků. Oba byly Senátem zamítnuty.

První pozměňovací návrh se týkal vzájemného uznávání povolení. Původně bylo v zákoně uvedeno, že Ministerstvo zdravotnictví v případě vzájemného uznávání povolení vydá závazné stanovisko do 75 dnů. Tato povinnost závazného stanoviska byla tím pozměňovacím návrhem zrušena.

Druhý pozměňovací návrh se týkal provádění dalších odborných posouzení. V původním návrhu zákona se počítalo s tím, že Ústřední kontrolní a zkušební ústav zemědělský bude muset provádět odborné posouzení i v případě, kdy je přípravek povolen v členském státě Unie, který patří do stejné zóny pro povolování, jako Česká republika. Pozměňovacím návrhem, který jsme tady ve Sněmovně odsouhlasili, je tato povinnost dalších odborných posouzení zrušena.

V obou případech se jednalo o zjednodušení a zefektivnění povolovacího procesu. Senát s tím nesouhlasil a chce se navrátit ke složitějšímu systému, tedy k původnímu návrhu zákona tak, jak byl předložen. Vzhledem k tomu, že zde na toto téma již diskuse proběhla a že se jedná o zjednodušení celého procesu, jak jsem již uvedl, bude poslanecký klub SPD hlasovat pro sněmovní verzi. Děkuji za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Poslední zatím přihlášený do rozpravy je pan poslanec Bendl.

 

Poslanec Petr Bendl: Děkuji za slovo. Vážené kolegyně, kolegové, pane ministře, dovolte i mně pár vět k tématu, kterému se zemědělský výbor věnoval poměrně intenzivně nejenom na úrovni přímo zemědělského výboru, ale i podvýboru, kde jsme byli při debatě s ovocnáři, zelináři a vinaři vlastně konfrontováni se situací, která v České republice je.

Ta situace je následující. My jsme jako trh nezajímaví, nepříliš lukrativní pro výrobce a producenty všech těch přípravků, a proto nemají příliš zájem je u nás v České republice certifikovat, čímž jsou handicapováni právě ovocnáři, zelináři a vinaři.

My jsme hledali společně cestu, jak se s touhle situací popasovat, a ten pozměňovací návrh jsme společnými silami potom odsouhlasili v zemědělském výboru a díky podpoře celé Poslanecké sněmovny i na jednání Parlamentu.

Při vší úctě k pánům senátorům, respektuji snahu věnovat se zdraví občanů a dopadům takovýchto přípravků. Musím říct, že jsme přesvědčeni společně o tom, že přípravky, které prošly certifikací uvnitř zemí Evropské unie a jsou pod kontrolou, přičemž nadále zůstává i kontrola ÚKZÚZu, tak jak zde padlo, už je nadbytečné, aby toto kontroloval někdo z dalších orgánů. Pan senátor tady správně říkal, že tam může dojít k prodlení maximálně 75 dnů, ale to v situaci, kdy budou muset třeba prokazovat rezistenci na některé produkty v ovocnářství a podobně, i deset dní je často situace už pro ovocnáře neřešitelná.

Proto se spíše kloníme k podpoře verze, která přišla z Poslanecké sněmovny, a doporučuji ji za sebe. Děkuji vám za pozornost.

 

Místopředseda PSP Jan Skopeček: Děkuji. Do obecné rozpravy se ještě z místa hlásí pan poslanec Kučera, zatím poslední přihlášený.

 

Poslanec Michal Kučera: Dobrý den, dámy a pánové, děkuji za slovo. Já bych řekl krátce víceméně několik vět k tomu, jak se vyjadřovali zde moji předřečníci. Chtěl bych je podpořit jako předseda zemědělského výboru. Jsem rád, že jsme našli všeobecnou shodu napříč poslaneckými kluby a členy zemědělského výboru. Poslanecká novela, která tady dnes leží opět na stole, je záležitost, která jednoznačně je postavena na základních principech Evropské unie, to znamená, nezdvojování certifikátů, odbourávání vzájemných bariér mezi jednotlivými zeměmi a samozřejmě i zjednodušení celého procesu, i když samozřejmě vím, že jsou obory, které jednají s nějakou předběžnou opatrností. ***




Přihlásit/registrovat se do ISP