(12.30 hodin)
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: To bychom ale měli asi zopakovat hlasování, když jste ho nezprovoznil. (To není nutné.) Není-li takto námitka, tak můžeme pokračovat dál a návrh byl schválen. Nicméně příště prosím, když nefunguje hlasování, signalizujte a budeme se snažit to napravit včas.
Nyní tedy uzavírám projednávání tohoto bodu. Přicházíme k bodu číslo
107.
Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 378/2007 Sb., o léčivech
a o změnách některých souvisejících zákonů (zákon o léčivech),
ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony
/sněmovní tisk 73/ - třetí čtení
Prosím, aby místo u stolku zpravodajů zaujal za navrhovatele ministr zemědělství Zdeněk Nekula a zpravodaj garančního zemědělského výboru, a to je pan poslanec Josef Kott. Pozměňovací návrhy jsou uvedeny ve sněmovním tisku 73/3, který byl doručen dne 17. června 2022. Usnesení garančního výboru bylo doručeno jako sněmovní tisk 73/4.
Nyní se tedy táži navrhovatele, zda má zájem vystoupit před otevřením rozpravy? Pan ministr zájem má. (Silný hluk v sále.) Prosím o ztišení v sále a vyslechnutí pana navrhovatele. Prosím.
Ministr zemědělství ČR Zdeněk Nekula: Děkuji za slovo. Vážená paní předsedkyně, vážené poslankyně, vážení poslanci, dovolte mi, abych uvedl vládní návrh novely zákona č. 378/2007 Sb., o léčivech. Hlavním cílem předkládaného návrhu zákona je adaptace dvou přímo použitelných předpisů Evropské unie, a sice nařízení o veterinárních léčivých přípravcích a dále nařízení o výrobě, uvádění na trh a používání medikovaných krmiv. Obě nařízení nabývají účinnosti shodně dne 28. ledna tohoto roku. K zajištění řádné adaptace je tedy nezbytné, aby vnitrostátní právní úprava nabyla účinnosti co nejdříve.
Nařízení o veterinárních léčivých přípravcích převzalo strukturu a velkou část obsahu regulace veterinárních léčivých přípravků a stávající právní úpravy obsažené ve směrnici 2001/82/ES. Velká část právní úpravy se tedy obsahově nemění. Mění se pouze forma, to je místo ve směrnici, kde je právní úprava nyní obsažena v přímo uplatnitelném nařízení. Návrh zákona tedy ruší některá ustanovení týkající se veterinárních léčivých přípravků a medikovaných krmiv, která byla duplicitní. Dále bylo nezbytné na řadě míst přistoupit k důslednému rozdělení právní úpravy humánních a veterinárních léčivých přípravků.
Vedle zákona o léčivech se k zajištění řádné adaptace dále novelizuje zákon o regulaci reklamy, zákon o krmivech a zákon o správních poplatcích. Vládní návrh zákona projednal zemědělský výbor Poslanecké sněmovny na své 8. schůzi 5. května tohoto roku a svým usnesením doporučil Poslanecké sněmovně vládní návrh zákona schválit.
Ve druhém čtení, které proběhlo 17. června, byl podáno několik pozměňovacích návrhů: pozměňovací návrhy poslance Pavla Bělobrádka A1 až A3, které zpřesňují právní úpravu veterinárních léčivých přípravků a reagují na vývoj příslušných právních předpisů Evropské unie. S těmito pozměňovacími návrhy vyslovuji souhlas. Dále pozměňovací návrhy B poslankyně Martiny Lisové a dalších a Toma Philippa a dalších, C1 a C2. Tyto pozměňovací návrhy zasahují výhradně do oblasti humánních léčivých přípravků. Po dohodě s ministrem zdravotnictví vyslovuji s těmito pozměňovacími návrhy souhlas, kromě pozměňovacího návrhu C2 v části, která se týká přístupu Ústavu zdravotnických informací a statistiky k elektronickým receptům a záznamům o očkování. Z dosavadní diskuse v Poslanecké sněmovně totiž vyplynulo, že nad tímto pozměňovacím návrhem nepanuje široká shoda, což by mohlo ohrozit rychlé schválení návrhu zákona jako celku.
Dámy a pánové, děkuji za pozornost.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Děkuji panu předkladateli a otevírám rozpravu, do níž je přihlášen pan poslanec Kamal Farhan.
Než přistoupí k řečnickému pultu, tak ještě načtu dvě omluv, které došly. Babiš Andrej se omlouvá od 12.10 hodin z pracovních důvodů a pan ministr Baxa se omlouvá od 13 do 13.30 z pracovních důvodů.
Nyní poprosím pana poslance o jeho vystoupení. Zatím je jediným přihlášeným. Prosím, máte slovo.
Poslanec Kamal Farhan: Dámy a pánové, paní předsedkyně, děkuji za slovo. Já jsem už vystupoval jak v prvním čtení, tak ve druhém čtení a týkalo se to bodu 2. Je to § 88 odst. 3 písmena, kdy se vlastně ÚZISu umožňoval přístup k elektronickým receptům. Já to své vystoupení zkrátím, protože předpokládám, že když pan ministr k tomuto nedává souhlas, tak nebude třeba nějakého mého delšího komentáře.
Co si však neodpustím, tak bych jenom chtěl říct, že tento pozměňovací návrh neprošel řádným připomínkovým řízením, neprošel Legislativní radou vlády, projednáváním ve výborech Sněmovny, neproběhla zde diskuse. Nebyl projednán ani výborem pro zdravotnictví. Jenom jsem vás chtěl upozornit, že v rámci toho pozměňovacího návrhu se část věcí přenáší na informační systém infekčních onemocnění, to znamená do ISIN.
Ale jestli si vzpomínáte v minulém období, kdy - ať už to byl Úřad pro ochranu osobních údajů, který poukazoval na - pak už to byli nějací další špičkoví právníci, dokonce jsem našel, že někteří pirátští experti v době pandemie - kritizovali tento zákonný podklad pro vládní opatření, tedy že ISIN, což znamená, do kterého to teď převádíme, ten informační systém infekčních onemocnění, nemá dosud žádný zákonný podklad.
Zde bych chtěl požádat ministerstvo, aby se vůbec tímto zabývalo a nějaký zákonný podklad pro to vytvořilo. Protože ty systémy - ať už je to eRecept - tak jsou jednoznačně zakotvené, mají tam datovou stopu, víme, kdo do toho nahlížel, a co v tomto případě vlastně vůbec nemáme.
Tento pozměňovací návrh vlastně umožňuje - místo aby došlo k narovnání toho ISIN a vlastně nějakému legislativnímu zakotvení - tak tento pozměňovací návrh tam vlastně nalévá další a další citlivé osobní údaje všech občanů České republiky, a nejen údaje o očkování, o covidu, dokonce nejenom údaje o všech očkováních občanů, ale i přímo údaje o všech lécích, které všichni občané České republiky používají. To znamená, že pokud byste se rozhodli pro tento pozměňovací návrh hlasovat, tak všechny předepsané a všechny vydané léky s detailem vlastně uvidí ať už na hygienách, nebo na ÚZIS, včetně vašeho rodného čísla.
Ještě bych tady vypíchl dvě věci a tím to zkrátím. Uvědomte si, že základní zásady zpracování osobních údajů tak, jak to popisuje - teď tady vezmu evropské nařízení GDPR - je omezení účelu minimalizace údajů, a hlavně eliminace duplicit. Toto všechno tento pozměňovací návrh podaný úctyhodným kolegou, myslím, Tomem Philippem, popírá. Je to v rozporu z mého pohledu jak s českým právem, tak s evropským.
Na závěr mi dovolte jenom krátce. Současná vláda se zaštiťuje tím, že dělá hodnotovou, pravicovou politiku s důrazem na osobnost svobody, dělá věci transparentně. Ale v tomto případě se tato vláda prostřednictvím svých vládních poslanců snaží protlačit pokoutně nechci říct přílepek, který bez diskuse s odborníky, právníky, Úřadem pro ochranu osobních údajů narušuje citlivá data.
Zeptám se, joto nová hodnotová politika? Kde jsou ti ochránci osobních údajů, kde jsou ti lidé, kteří tady vystupovali v minulém období a kritizovali rozšiřování nahlížení do dat a do zpráv, jako jsou eRecepty a další? Děkuji. To bylo jenom ve stručnosti.
Předsedkyně PSP Markéta Pekarová Adamová: Nyní se s faktickými poznámkami hlásí nejdříve pan ministr Válek, prosím. Následuje pan poslanec Bžoch. (Vyslovuje nesouhlas.) Ano, mám tady pana poslance Bžocha přihlášeného. Tak máte možná někde jinde kartu a někdo se chtěl přihlásit. Prosím, ověřte si to. Prosím, máte slovo. ***